AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
139.778

E60-tråden Diskutioner och meningsutbyte

Sida 21 av 22
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det har bytt konvertern nu och den växlar fantastiskt! Mjukt som silke både upp och ner. :D
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Shit, sida 20 syndes inte så det blev dubbel post... :(

Jepp wowwe, helt rätt!
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
DinDin och Robert J; De 'ryckningar' ni upplevde/upplever - var detta bara tillfaellet 'da o da' (vid konstant hastigheter) eller kaendes ryckningarna hela tiden.

Har kaennt av ryckningar vid konstant fart ibland samt att jag sedan bilen var ny har slaengt i vaexlarna. Har ju dock diesel och trodde att den vaexlar mindre mjukt (pga mer vrid vid laegre varvtal), men har vant mig vid det hela och taenker inte sa mycket pa det hela. Precis som DinDin kaenns det dock mycket baettre nu efter optimering hos ESS.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Robert J; Vad var kostnaden foer bytte av konvertern...???? Automatladeolja byttes ocksa foermodar jag...?
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Väcker liv i e60 tråden! Har bytt min e46ci till en 530d e61 -06 för ett par veckor sedan. Nu har första felet dykt upp. Ibland när jag viker på ratten så kommer ett mystiskt ljud, låter ungefär som gummi mot gummi typ. Detta fenomen kan komma när som helst. Ingen skillnad om bilen är varm eller kall, ute temperaturen spelar heller ingen roll. Bilen har servotronic. Finns det fler som råkat ut för detta? Kanske det rent av är något som BMW byter/fixar på Goodwill?

mvh
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ztefan, har har det gått med styrningen?
Har min bil inne på verkstad för en dröse garantiåtgärder. BMW tycks ha släppt ut en bil som, utan tvekan, aldrig skulle bli godkänd av varken Volvo eller SAAB. Tänker på passningen i karossen, fattas färg på fälgarna, bakluckan taskigt omlackad på fabriken (rester av maskeringstejpen sitter kvar), passningen i sätet ser ut som en billig historia från Biltema. Suck. En bil i halvmiljonklassen...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MikaelE60:
"BMW tycks ha släppt ut en bil som, utan tvekan, aldrig skulle bli godkänd av varken Volvo eller SAAB"...

Jag garanterar att liknande bilar släpps ut från ALLA bilfabrikanter under en bils "livscykel"...
Japanska bilar har dock ett minimum av dylikt "rat" som släpps ut, men det finns där också.

Beklagar att du fått en dylik bil självklart, men att höja Volvo och SAAB till skyarna är ju bara ett uttryck för din besvikelse(jo, jag har en viss förmåga av empati också)..

Men jag lider med dig...INTE alls kul att betala 500 papp och få se en sådan syn :/
Men garantiåtgärder sätts ju in nu, du får bara kontrollera "allt" tills du blir nöjd(eller mindre missnöjd iaf)..
Blir du inte nöjd får du väl yrka på en sprillans ny bil igen som du förhoppningsvis inte får problem med..

Mvh Janne.
Me
51
Megrez
525i touring -06
Fick inte mer än spekulationer om vad utrustningskoderna betyder (tidigare i tråden). Kanske någon vet mer nu? Googlade men fick inte svar där heller...

Vad innebär extrautrustningen:

S1CAA Selektion Cop Relevant Vehicles (Dummy-SALAPA)

S698A AREA-CODE2 (Area-Code 2 för DVD)

S850A Add fuel filling tank for export [gissar att detta betyder att tanken fylls för export med ex 60 liter, eller vad?]

S8SAA Contry spec. release of navigation (Navigation access request, country-spec) [Vad jag vet saknar min bil navigation eller? Har aldrig sett eller använt någon sådan iaf.]

S8SPA Cop Control (Styrning COP) [Vad är detta? Någon var inne på rattuppvärmning?? Men vet någon?]

Sen sista frågan:

S877A Deletion Cross-over operation (Korsvis manövrering utgår) [Vad innebär detta?]

Resten av utr. var begriplig!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har dom där kryptiska grejerna också.
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Janne, en Saab kostar ca 300000,med mycket utrusning. En sådan Bmw kostar halv mil. Så klart att Bmw måste vara bättre . Jag har haft Sabbar (9,3 och 9,5) Audi Bmw … och tycker att allt är samma skit
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

edo34:
Visst, jag tycker BMW är bättre på det mesta och det är dessa också enligt bl.a. kundnöjdhetsmätningar osv...men alla bilfabrikanter släpper "skit" någon gång.
Tror att t.ex SAAB och Volvo släpper ut mer tveksamma vagnar än BMW...OBS!>>>TROR.

Mvh Janne.
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Janne : Felet är att kundnöjdhetsmätningar görs när bilen är tre månader gammal.
Tycker att det skalls göra efter två år biläggande. Visst Bmw bilar är bättre, men det smakar det kostar. Med priset av nästan dubbelt än Saab och Volvo, tveksam.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Janne, du har helt rätt. Nästan.
Lite kan man se mellan fingrarna på men tillslut blir man onödigt petig.
Visst missar andra bilmärken också, men vissa saker slinker bara inte igenom. Har ganska bra insyn i fordonsindustrins kvalitetsstyrning och kvalitetssäkring. I mitt fall har BMW gjort några riktiga tavlor. Tyvärr.
För rättvisans skull bör jag påpeka att vissa fel/defekter som jag som ingenjör (med stort intresse för produktionsteknik) ser kanske inte en ekonom eller en humanist ser.
P.S. Ber så mycket om ursäkt om det verkade som att jag höjde Volvo och SAAB till skyarna :-) Ska aldrig upprepas, men de är inte så dumma. (patriot för svensk industri).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

edo34:
Tja, jag har "ett par böcker" från Bilprovningens statistik>>>Dessa heter "Bilar, starka sidor svaga punkter"...Har en från 2003 och en efter besiktningar 2005, den visar på en otroligt stor kundnöjdhet(helhetsomdöme) på BMW bilarna...ser ingen "premiumtillverkare" som har bättre kundnöjdhet i böckerna iaf, det säger en del, men visst...INTE allt..

MikaelE60:
Du behöver inte be om ursäkt, men när du nu skrev som du gjorde kunde jag inte låta bli att reagera en smula..
Patriot får man vara, eller SKA man naturligtvis vara i mångt och mycket, men frågan är hur mycket "Svenskt" det är i dessa vagnar idag..
SAAB är ju på fallrepet nu tyvärr, Volvo är inte heller någon "bästsäljare"...frågan hur det kommer att sluta med våra forna? stoltheter? :/

Mvh Janne.
sw
38
sweboll
325iA M-Sport Touring -09
Hej på er
Jag är relativt ny på forumet. Massor med bra info och diskussioner.
Jag har en E61 -07 som inte går 100% bra. Det är en tidig -07:a och efter vad jag förstår så hade dessa ett problem med högtryckspumpen till insprutningen. Denna byttes ut av förra ägaren (jag har haft bilen knappt 1år).
På senaste tiden har jag upplevt att bilen ryckt sporadiskt. Det har både kännts vid acceleration och vid jämn fart. Lämnade in bilen på BMW i Malmö som då hittade nåt problem, och bytte spridare på 6:an. Problemen kvarstår, om än kanske inte lika mycket.

Nån som har liknande erfarenhet? BMW säger att detta inte är något kännt problem. Tillika är det svårt att reproducera då det uppstår sporadiskt.

M v h

// Möjligt eller omöjligt är en fråga om inställning...
ar
3
arai
525i Touring-05
Fick mina 20" fälgar idag. Tänkte klappa dit dom imorgon...6/3.. Den kommer att bli brutal...
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Snacka om att väcka liv på en gammal favorit tråd.

Dock så har jag en riktig utmaning med mitt fel. Mitt sportläge på automaten har slutat fungera. Jag tippar den till vänster och den reagerar inte ens när man drar upp eller när i det manuella läget.

Har ringt till ett par verkstäder men de har aldrig hört talats om problemet.

Är det någon här som kanske vet eller har något tips på åtgärd?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Några säger att det finns ett vitt streck på varvräknaren som minskar när tempen går upp till normal.
Inte på min. Det finns tre vita streck oberoende om den är kall eller varm. Startar vid 6.500 varv.
Gäller 530ia - 07 bensinare. För info så är det rött vid 6.800 nåt.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
karlhilding: du har en LCI, och där ändrar sig inte sträcket.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som leg. petimäter kan jag ju inte hålla mig utan måste kommentera MikaelE60s påstående att bilen omlackerats i fabriken, trots att det är åratals efter inlägget.

BMW lackar inte om bilar i fabriken, utan är det så att bilen kommer till Sverige med en lackskada är det importörens jobb att fixa detta.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.