|
Sida 20 av 22
|
|
|---|---|
|
Janne T: Bytte högtryckspumpen 14 aug. Kört 60 mil sedan dess, inga problem, peppar peppar ! Måste dock kolla upp om det verkligen skall ticka så pass mycket som det gör från motorn. Gäller tomgångsvarvtal. NN/ |
|
|
Ok....Jag har ju en i "bekantskapskretsen" som har en 523i-07 som iaf inte ännu fått problem där... Den kanske har rullat 150mil i dagsläget skulle jag tippa,vet ju att du NN haft störningar där iom en tidigare tråd... Får väl antagligen höra om detta skulle hända honom...jaja. Jag får göra ett inlägg här(eller i din tråd) när/om han får problem senare. Mvh Janne. |
|
|
Har haft problem med att växellådan "kastar" in växlarna och att man bilen smårycker när man använder farthållaren. Lämnade in bilen och verkstad körde en software upgrade (tog 20 (!) timmar att få mjukvaran i bilen, måste vara grymt långsamma bussar i bilen, det bör väl handla om kb-storlek och inte Terrabyte. Verkmästarn var inte lycklig över det, sa att de fick betalt två timmars jobb från BMW trots att bilen tog en plats i verkstaden under 24 timmar. Växellådan verkar fungera bra, har dock bara kört en kort sväng efter jag hämtade den men det verkar OK iaf. Farthållaren ska provas under morgondagen. Har problem med att det ibland luktar brännt gummi, speciellt efter långfärder, även om hastigheten varit normal. Verkstad har kollat men hittar inte. De trodde att gummibladning från asfalten kunde sprätta upp på katalysator och därmed ge lukten. Jag har ingen aning, har haft problem sedan ny. Verkar som om lukten kommer framför motorn. Någon som haft samma grej? |
|
wowwe |
Jag har haft tidgare när bilen var ny den brända gummi lukten |
wowwe |
menar att jag haft liknande lukt när bilen var ny |
| Troligen partikelfiltret som renas. Då luktar det brännt. | |
| Det är mer en "kemisk" lukt när partikelfiltret renas så det är det inte i mitt fall. Det luktar, mja, som bränt gummi. Hade väl varit enklare för verkstaden att felsöka om lukten hade varit konstant men nu är det ju inte så. Dessa intermitenta fel...:( | |
| Dagens besök hos BMW Wien resulterade i en rekommendation att byta startmotorn (!), sätta ngn form av teflonremsor runt dörrarna för att ta bort gnisslet samt en prisuppgift på 800 Euro för att reparera några report på bakre stötfångaren. Alltså, tre ljustinsatser bytta, skivorna fram bytta, batteriet bytt och startmotorn skall bytas innan bilen har gått 5 000 mil. Usch. | |
LeifM |
Jag minns att det luktat från tätmassa. Mao om någon packning kring ljuddämpare inte är 100% så kan man fusktäta med tätmassa. Och då ger detta obehaglig lukt när dämpare mm blir varmt. Klar att verkstaden skall felsöka. Verkar vara en klar nonchalans när bilen väl är levererad. Men jag är inte förvånad. Skulle kunna skriva en uppsats om dylikt. Före och efter............... Nästa BMW en diesel... |
|
Växelåda och farthållare fungerar bra efter mjukvarugraderingen. Andra förändringar jag märkte att gränssnittet ser lite annorlunda ut på iDriven (till det bättre!). Brännt gummi luktar det dock fortfarande...efter 1300mil..vi får väl se hur det blir med det... |
|
| OK, bilen tillbaka efter servicen och till min glädje fungerar teflonrermsorna och både de och startmotorn gick på "goodwill". Roligt när man kan bli positivt överraskad på en verkstad! | |
|
Har fått byta sidoblinkers i framskärmarna på min fyra månader gamla E61. Den vänstra blinkersen tog in vatten och den högra hoppade loss några gånger. En spricka i plasten gjorde att den inte ville sitta kvar. Bägge byttes på garantin när jag ändå var inne för att byta bakre kofångaren. Blev påkörd av en tant i Tyskland när vi var på semester. |
|
|
carbonE61; har erfarit exakt samma problem som dig med min bil. Har sökt med ljus och lykta efter någon som kan ge svar på vad problemen beror på men det som att söka efter nål i höstack. Jag har även jag gjort senaste uppgraderingen och en förbättring erfors men inte tillfredställande om man jämför med automatlådan i en del av bensinalternativen. Jag har ju dock den äldre varianten av aut. låda och det bör ju tala till din fördel. Kan dock säga att jag idag efter tuning av Ess upplever en helt annan bil. Så som bilen uppför sig idag skulle den ha gjort original. |
|
| dindin; Det har vart endel byten av konverter på 535d pga ryckig gång vid jämn gas och det skall även vara vissa 535d som man bytt bränslepumpen på pga ryckningar. Det är några också som behövt byta låda pga att den slängt in växlarna. Tyvärr så har du nog inte så mycket att vänta på garanti om du mappat om den. Jag har bokat tid för konverter byte nästa vecka. | |
|
Har någon provkörd ny 520I med 4 cylinder motor? Skall vara snål på bensin men hur är den att köra? |
|
| Från och med septemberproduktion får E60/61 whiplash-skydd i nackstöden fram på alla stolsmodeller. Gäller eventuellt ytterligare några BMW-modeller. | |
| Nu har det hänt igen...en orolig medtrafikant kommer upp jämte mig och säger att ett av bakhjulen slår. Första gången ringde jag till BMW Assitance som inte hittade något fel och denna gången sparkade och slet jag själv i hjulen utan att känna något onormalt. BMW killen sa att det kunde se lite konstigt ut med luftfjädringen men inte skall det väl se ut som om hjulen håller på att ramla av så att andra blir oroliga? Någon annan E61 ägare som drabbats av detta eller har en förklaring?? | |
|
ROST / Bublor i de svarta listerna vid förrardörren och under vänster framspegel. Har upptäckt större bublor under v. framspegel och en mindre 1x1 cm bubbel vid v. framdörr (precis vid/under shadowline/kromlisten). Är det någon annan som drabbats av detta problem ? Jag var förbi BMW i Danmark idag, som säger att detta inte täckts av rostskydds garantin, då den inte täcker påmonterade delar, så som lister och dylikt. Bilen är pedantskött så det är inte på grund av dålig vård detta dyker upp, ingen automat biltvätt osv... Pris för byte inkl arbetslön ligger på DKK 2.700 !!! Vilket jag tänkt BMW ska betala, inte ska en list bubbla upp efter endast 3.5 år och 11.000 mil ? BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Har fått tillbaka kärran efter byte av konvertern och den går som en dröm! Växlar silkesmjukt både upp och ner. Det gick på garanti så jag har ingen aning om vad det kan kosta. Säkert svindyrt... |
|
wowwe |
Så jag hade rätt Robert :) jag är glad att ordnade sig för dig |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.