AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
139.786

E60-tråden Diskutioner och meningsutbyte

Sida 19 av 22
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Ni som koer BMW E61 med 19 tummare, hur mycket lufttryck koer ni med?????

Finns ju inget angivet av BMW eftersom 19 tummare inte 'passar' E61.

Har just koept M6 19 tummare med 8,5/19/245 ET12 fram och 9,5/19/275 ET17 bak, men har inte en syssning i relation till min fjaedring etc vad som aer 'bra' lufttryck!???

Tankte kolla med BMW annars eftersom M5 touring nu finns att bestaella. Dock aer M-fjaedringen ju annan (annan instaellning) aen min E61 med nivareglering bak. Man kan ju prova sig fram, men vill gaerna inte slita ned nya 275 sulor snett...:<

Mvh marineutter
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Hmm... Skall fråga om detta med omvandlaren, dock knepigt att det skulle bero på momentet hos 535d då det är när den går jämt och lungt som det "slirar". När man belastar lådan max eller "bromsar" den så känns inget slirande eller huggande.
pr
259
protos
E60 520I-04
Angående oljud från dörrlister gnissel osv.
Min bil var nästan helt fri från gnissel från dörr lister.
Tvättade bilen ordentligt även runt dörrar och i mellan.
Vips så hade man det billiga gnissel ljudet från lister.
Vet någon vilken list som skall smörjas in och med vad listspray,silikon eller?

Hör också ett gnissel/fjäderljud ibland när kopplingpedal trycks ner (hörs också billigt)
Någon som hört samma från kopplingspedalen?
Vissa detaljer känns "ford mässiga" i E60.
I övrigt helnöjd med bilen
Protos
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Silikon orsakar gnissel. Det finns schampoo med det som då orsakar gnissel. Tydligen är det svårt att lacka om man sprutat på silikon så det är bannlyst på t ex Volvo i Gbg. Fick tips idag: Man får inte använda silicontvättmedel då blir det värre.Tips :Tvätta ren anliggningsytor med kemisk bensin samt silikonfri rubbing då mimimerar man problemet.
pr
259
protos
E60 520I-04
Tack för tipset
Kan nämna att jag använde biltemas bilschampo med wax.
Läste på flaskan idag men hittade ingen innehåll förteckning.
Kan tänka att där var silikon inblandat för att det skulle glänsa mer.
pr
259
protos
E60 520I-04
Glömde att säga att jag vaxade bilen också,kan vara vaxrester på gummilister och anliggningsytor.

Hur stor skillnad är bensin förbrukning mellan 520 kontra 523 0 525.
Min 520 ligger på 0.86-0.89 enligt mätaren(mycket motorväg o landsväg).
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Min 525:a snittar 1,06 med mycket stadskörning, landsväg drar den ca 0,78 i 130-140 km/h...det tycker jag är fantastiskt bra med tanke på att jag har 275:or bak.

pr
259
protos
E60 520I-04
Har också märkt att den går bäst/snålt i ca 130km/h.
På andra bilar stiger bränsletörsten radikalt så fort man kör fortare än 110Km/h.
P
5
P Spångberg
525D -07 (E60)
Någon som vet om det går att ändra någon inställning så att radion/tv:n inte stänger av sej efter ca fem minuter. Det är ju trevligt att ha lite musik på när man tvättar bilen eller sitter och kollar på tv:n när frugan springer i klädaffärer och annat ointressant.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Granhult; Om du nu koer med 275;or bak, klanske du kan svara och goera inlaegg pa mitt inlaegg gaellande vilket lufttryck de koer pa som koer med 275/19 bak!.

Mvh JP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kör med 19" äkta M5 numera, och jag pumpar i så mycket det bara går. Knappt 3 kilo känns lagom med sportchassit, då blir bilen stum och följsam. Och trots fullpumpade 19" med 275 bak går den ljusår tystade än med 17" RFT....

Min förbruknig ligger just nu på 1,03 med mycket stadskörning. Tycker det är ok med 19", 218 hk, automat och en så tung bil.

Mvh Johan
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
JP, jag kör med 2,8 kilo i mina 275/18 och det känns precis som Johan säger "stumt & följsamt" och i samklang med sportchassit.
Trots att det är RFT så spårar den marginellt.

Mvh
Micke

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har Protos provat rengöra listerna? Funkade det? Jag väntar tills nästa sommar för det låter inget nu när det är kallare ute.
pr
259
protos
E60 520I-04
Rengjorde lister knarret minskade något.
Smörjde in med siliconfritt listspray (turtle list)
då ökade knarret från listerna,såg tidigare i denna tråd att man skulle använda yes diskmedel för att rengöra listerna.
Vad orsakar knarret? Rör sig listerna mer mot anliggningsytan när listen är hal d.v.s finns silikon eller dylikt.
Vad använder bmw för att smörja in listerna?
wowwe
Se tråden i 3 serie forumet om knakande lister :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tänkte bara informera om att en E60 nyckel + "5:a" nyckelringen inte klarar av att bli överkörd av en gräsklippare av min pappa...

Hur mycket kan BMW ta betalt för en ny nyckel? Har den gamla kvar i bitar...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Har för mig att jag fick pröjsa ca 1400:- när jag tappade min bilnyckel på semester i Thailand :)
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
prichardsson; Menar inget illa...men vad fan tar nagon med sin sin BMW-nyckel till Thailand :> (jag vet, du kanske koerde till flygplatsen hemma i sverige och var saledes tvungen att ta med den).

Sorry, men 'jag tappade min bilnyckel pa semester i thailand' laet sa jaevla skoent!!!!!! :>.

Johan; Fick fran min daeckhandlare att det skulle vara 2,4 fram och bak (erfarenhet fran BMW sa han), men du koer alltsa med 3!

Hur laenge har du koert med dina daeck med 3 bar, och maerker/ser inget oekat slitage i 'mittsektionen' bak-/framdaeck?????

Du koer alltsa med orginal 19' 166M med 245 fram och 275 bak, istaellet med 255 fram och 285 bak??? Annars passar faelgarna med ET 12 fram och ET 28 bak alltsa utan problem (inga 'spacers')

Mvh JP 'marineutter'

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Hämtade tillbaka min kärra från rutbyte igår. De har ny bytt minnesmodulen för stolarna och skickat en förfrågan till BMW om byte av konverter för att råda bot på ryckningarna i jämn fart runt 100km/h.

Annars var det inget större. De bytte blinkersspak så nu är den tyst. Tyvärr så medförde det att nu hör jag rasslet från bältesmekaniken så det blir en tur till på verkstan för justering av inredningen.

Så det som är kvar att fixa nu är konvertern, gnisslet från bältet och en egenhet att det inte går att ställa ljusstyrkan på iDrive.

Visst börjar det bli många små saker de fått och får fixa på den nu, men responsen är bra och de fixar allt jag påpekar utan att strula.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Flikar in en grej som jag vet många med "faceliftvagnar" dvs från ca maj-07 haft problem med>>>>Högtryckspumpen och evtl spridarbyten!

Några här med dessa vagnar som fortfarande har problem med detta?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.