AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
139.792

E60-tråden Diskutioner och meningsutbyte

Sida 14 av 22
HK
26
HK
530i -04
Har byt lambdasond på min E60. Trodde då att alla problem var lösta. Bilen gick mycket bättre och ingen varnings lampa lyste.

Tyvärr så var det bra i en dag. Idag lyste varnings lampan för motorn igen och bilen går sämre igen.

Körde in direkt på verkstaden igen och fick svaret Lednings fel??
De skulle mäta upp kablar mellan lambdasond och styrenhet tror jag.

Någon annan som har erfarenhet av detta problem med varnande motorlampa.

Pr
29
Prisse
530IA-05 M-paket
Wowwe,
Tacksam om du har någon info om fel innan du gjorde uppdateringen?
Att få senaste programvaran (CIP) är ju ett önskemål men tydligen
måste man hitta något fel ---
Leverans mid September 2005 och kanske är det mesta då åtgärdat?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Prisse:

Säg att skärmen slockar ibland och systemet restartar ibland :) Den fungerar alltid ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Pr
29
Prisse
530IA-05 M-paket
Sim,
Tack för tippet, det funkade alldeles utmärkt.
Gör detta vid första servicen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu hoppar jag vilt i tråden, men så kan det vara. Jag har precis monterat businessnavi, och har tre funderingar:

1. På baksidan av CD:n satt det en antenningång som var svart. På navi-enheten (som annars ser exakt likadan ut) sitter två antenningångar, en svart och en blå! Frågan är vad som ska sitta i den blåa ingången?

2. Jag tyckte ljudet både på CD och radio blev avsevärt mycket sämre än med min original-CD. Vad beror detta på? Navienheten är tillverkad 10/03 medan min CD är tillverkad 10/04.

3. När jag hade kopplat upp allt så hoppade navigation upp på skärmen, vilket förvånade mig. Enligt BMW så krävdes viss programmering. Kruxet är att nu står det att jag ska stopa i navi-DVD?! Är det verkligen en DVD-läsare i Business-Navigationen? Jag var helt säker på att det var CD....

I morgon ska BMW (förutom att koda navi) uppgradera lite mjkvara samt kolla om hjullagren fram är kassa, eller om RFT verkigen låter så förtvivlat mycket som mina gör. Uppdatering förljer!

Mvh Johan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
RFT däcken låter precis som när ett hjullager gått sönder efter en del mil... tyvärr! Har bytt till vanliga däck nu och nu är det helt tyst!

BMW business navi kör på DVD-kartor! Du stoppar in den i DVD-CD läsaren...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag såg att jag stavade som en kratta, men det gick fort i alla fall.....

Nu står bilen på BMW, för omkodning + lite garantijobb. Den hittade inte DVD:n, så någon slags kodning är tydligen nödvändig. Hoppas att de samtidigt får ordning på varningen för att den aktiva styrningen är ur funktion samt att växellådan är segare än sirap.

En annan kul betraktelse efter 200 mil på en helg är att bilen verkar varna för punka när man lägger mobilen framför skärmen. en stund efter att telefonen ringde så hade jag punka, utan att tappa någon luft....

mvh Johan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Johan, för att få bort varningen för aktiva styrningen.
Har du testat att vrida hjulen några gånger mellan maxutslag åt respektive håll. Då slocknar lampan om du inte har något fel i systemet. Konstigt nog står det i min Tyska instruktionsbok medans det är utelämnat i den Svenska översättningen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Mats, det stämmer, men det är inte kul att få en massa varningslampor i nyllet när man ska åka iväg. Känns inte helt stabilt. Detta skulle tydligen avhjälpas med ny mjukvara enligt BMW.

Navit var inte så lättinstallerat som jag trodde. Tydligen var min hajfena bara för radio, inte för GPS. Så jag måste skaffa en GPS-antenn till hajfenan (?) och dra en kabel genom hela bilen. Mindre kul. Ska nog starta en tråd om alternativa instrumentbrädemonterade antenner.

Oljud i framvagnen var "sågtandade däck", dvs det verkar bero på felinställd framvagn. Lite underligt känns det allt, men de borde väl veta. En sak är säker, RFT är BMW:s största miss på åratal. Däcken tar bort all den ljudkomfort som en hel hög tyska ingenjörer har lagt man-år på att skapa. Jag trodde RFT-diskussionerna bara var allmänt gnäll, men det är absolut ett stort problem med bilen. Ofattbart egentligen.

Sedan tyckte meken att växellådan fungerade som den skulle, men det tycker inte jag. Just nu är jag väl inte speciellt imponerad av min E61, speciellt inte om det inte ska gå att få växellådan att funka lika bra som en gammal femstegad.

Verkar vara läge att sälja bort och skaffa nytt. Jag hade tänkt sälja X5 och behålla den här, men nu blir det nog tvärt om. Eller också så skaffar jag en manuell E61.

Mvh Johan
wowwe
Johan : Jag kände likadant som du faktiskt men jag är förälskad i min bil nu :)

br
2
brnmi
530i-04
Hoppar in då jag börjar bli desperat. Har köpt 530i nyligen och sett att där finns kabel för telefon ansluten. Kan man bara byta "hållare" så att den passar mina telefoner och då är ansluten till "telsystemet" i bilen??? Tacksam för hjälp.

brnmi
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Helt rätt Johan, om lampan för aktiv styrning tänds titt som tätt måste det vara något som skall åtgärdats. Min har tänts två gånger, båda gångerna after att de yngre familjemedlemmarna har tömt batteriet med TV-tittande i garaget. Åtgärdades då genom rattvridningen.

Tråkigt att du är missnöjd med din bil. Det enda som jag tycker är sämre än min E39 är kvalitetskänslan i vissa plastdetaljer. I övrigt fungerar allt till belåtenhet.
Har tyvärr endast åkt i bilar med RFT så jag har inget att jämföra med men däcksljudet är obetydligt högre med mina 18" RFT kontra 16" vanliga på E39.
Visa användare
50
daniel410
535 DA -05
På tal om varningslampor som dyker upp i nyllet på en..
Här e ett konstigt exempel:
När bilen har stått i garage över natten, så händer det att både aktiv styrning OCH växellådan varnar.
Då detta händer startar bilen bara till i nån sekund för att sen dö.
Man får försöka flera ggr innan den går igång riktigt. Men när den startar varnar den inte för nåt alls.
Sen när man har kört dit man ska, ställt bilen i solen för att senare åka hem.
Då varnar nästan alltid Dynamic Drive?
Varför just när den stått i solen???
Visa användare
50
daniel410
535 DA -05
och som jag skrivit tidigare så luktar det ofta brännt om bilen (även vid försiktig körning).
Kan det ha nåt samband tro?
Visa användare
50
daniel410
535 DA -05
Ingen som har en aning?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
daniel410:

Det låter ju verkligen inget vidare, med felmeddelande och att det luktar brännt efter körning... Jag har dålig koll på hur Dymanic Drive fungerar, men om du får felmeddelande och det luktar brännt, borde det inte vara en läckande ventil, behållare någonstans i systemet ? Jag hade lämnat in bilen på BMW och sagt åt dom att fixa, bilen är ju en -04:a ! Den ska gå som en ny!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
En annan sak ang E60:

Är det någon som vet om det går att uppdatera ljudanläggningen så att det går att spela MP3-låtar från en CD.

Angående RFT-däcken: Rena skräpet. Mina vinterhjul vägde 18.8 kg (134-fälgen) och sommarhjulen 27.7 kg (138-fälgen) per st. Det märks att komforten har blivit sämre. Dessutom är ljudnivån blev betydligt högre med sommardäcken. Med punkaspray i bagaget behövs inget reservhjul och med mina 34 år bakom ratten har jag fått punktering högst 3 ggr.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
ClaesSjöberg:

Har du business stereon ? Har du navigation?

MP3 är endast tillgängligt med proffesional radion och en nyare mjukvara.

RFT däcken är värdelösa... Bytte våra för länge sedan och kör numera med vanliga däck och en punkaspray i bagaget. Bilen är nu helt tyst, och det är mycket bättre komfort i den! :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
Sim:
Tack! Tyvärr har jag standardradion och då är det tydligen inget att göra.
//Claes
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Nágon som kan säga mig var luftfiltret för vára bilar sitter????? Eller dagens luftfilter kanske är av hightech typ...?? Hittar inget i instruktionsbok,

Vill bara kolla och eventuellt rensa lite. Tror det sitter mycket löv, sot, flis etc där, dá jag kör mycket ute bland majsfält typ.

Har som ni kan se en 525 diesel med rak sexa.

Nágon...??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.