|
Sida 11 av 22
|
|
|---|---|
|
Stämmer bra, det är istället för tempmätaren som man har det variabal fältet på varvräknaren. Datorn känner av temp och talar om när den är redo för belastning. Här kommer bild på kärran med 124 fälgarna på som lovat. Det är alltså sedanens 9,5" breda som sitter bak. www.mimrox.se/bmw/535D/535D060422_001.JPG |
|
|
Och i länk form blir det... Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Mycket snygga! Robert J: Har du upplevt att dom spårar mycket? Har själv likadana och tycker att dom spårar mycket på vissa underlag. Däcken är förvisso inte helt nya, men inte så slitna att dom ska bete sig som mina. Börjar misstänka att en framvagninställning kan vara värt att pröva. |
|
|
Tack! Jag hade 225/55-16 på den förra så det är som natt och dag med dessa 275or. Så jämfört med de gamla spårar de som X2000 och stötiga är de med. De känns ändå ungefär som de demo bilarna jag testade med 255 och 275or hade. Nu har jag rätt mycket luft i mina. 3kg bak och 2,8 fram. Det skall göra att de spårar lite mindre då de inte gå på RFT kanterna och de slits även jämnare då de inte blir så mjuka på mitten att den "centrifugeras" ut i högre farter och då sliter mer i mitten. Låter kanske skumt, men det funkar så med breda och mjuka gummin. |
|
| Tack, ska prova det! | |
|
Daniel, din fråga om Dynamic Drive. Har inte detaljstuderat systemet men det bygger på aktiva hydrauliska krängningshämmare. Vid körning rakt fram är de mjuka och komfortabla, i kurvor anpassar systemet styvheten i krängningshämmaren. Fungerar precis som tänkt, på allmänna vägar iallafall. Vet ej om det hindrar att sänka bilen, men förmodligen går det bra. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
ehh, variabel varvräknare? då är det något som inte funkar på min bil. jag hade variabel varvräknare på min M5 e39, men inte ser det ut så på den här. eller är jag blind? mvh Johan |
| Johan: Du borde ha ett variabelt vitstreckat fält som vid kall motor börjar någonstans vid ca 5.500 varv...för att sedan krympa i takt med att spisen blir varm. | |
|
Johan; Det tog ett tag innan jag också kom underfund ned var tempmäteren sitter i min bil. I ytterkanten av din varv räknare har du en ring (som en vit och svartrandig tusenfoting typ) som vi kallt tillstånd täcker nästan halva höger ytter kant av varvräknaren, och vid varmt tillstånd går ner/försvinner så att man bara ser typ 1,5 centimeter av denna tusenfoting i varvräknarens högra nedre hörn. Den är inte variabel med lys-steioder som släcks ned omvartannat, som i M5 E39, men en halv ring som mekaniskt försvinner ner i varvräknarens högra nedre hörn i relation till temperatur i motor/kylvatten. Vad jag saknar är en oljetemperaturmätare som ju är viktigare än en kylvätskemätare. mvh marineutter |
|
|
Mats- Har du nån koll på vad det kan vara för fel när den varnar för: Dynamic Drive failure! till som tätt? Nåt vanligt fel? |
|
|
I BMW`s katalog originaltillbehör för 2006, finns Business navigationssystem för E60. Rek pris monterat och klart: 12.950:- Låter prisvärt och undrar om någon provat? |
|
|
Daniel, Vet inte vad det kan bero på. Min har fungerat som den ska. En gissning är brist på hydraulolja. /Mats |
|
|
Är det inte bättre att köpa en för 6000 kr som man kan ta med när man byter bil? |
|
| Prisse: Det är naven som bara har pilar. Oavsett hur mycket jag än vrider om armen på mig själv så kan jag inte påstå att det är prisvärt. Hade det vart PRO Nav eller med HUD så hade jag kunnat sträcka mig till -nästan prisvärt. | |
|
En generell fråga till er alla! Kör nu ännu med mina vinterdäck DUNLOP 225-55-16 (inte RFT) och har sommardäck styling 122 Bridgestone RFT 245-45-17. Sen bilen varit ny, har jag haft lite irriterande minimala vibrationer/skakningar i ratten i alla hastigheter över typ 50km/t. Sommardäck som vinterdäck och däcken är balanserade med tolerans 0. Dessa vibrationer/skakningar är nästan konstanta, med nästan menar jag att då jag kör på nyasfalterat eller på en vägbit som jag vet är perfekt (dvs inga spår eller andra ojämnheter) så upphör dessa minimala skakningarna/ristningarna. styrningen i sig själv är ju annars optimal, direkt med mycket känsla i. Jag vet att jag är lite av en perfektionist när det gäller att man inte ska känna några vibrationer från däck/fälg/ratt och att bilen ska gå rakt fram när man håller ratten rak. Så antingen så är det bara som så att styrningen (servotronic) är så pass känslig och att alla bussningar inte mjuknat till ännu vilket gör att minsta lilla ojämnhet (minimala) bubblor i väg efter lastbilar etc förmedlas upp i ratten. Man känner egentligen mindre hur dessa vibrationer/skakningar förmedlas upp i ratten, än vad men ser när jag kör i typ 70km/t eller 90km/t och släpper ratten. Då skakar liksom ratten minimalt höger och vänster i en vaggande rörelse. Eftersom detta vaggande inte är konsekvent, utan rätt som det är försvinner kort för att sedan komma tillbaka oliak kraftigt, så har jag uteslutit att det är det fälg eller däck det är fel på. Antingen är det jag som fått för mig att dessa minimala ristningar inte torde eller bör sig att vara där i ratten, eller så kanske styrstag, kulleder eller dylikt varit felmonterade från början. Körde min 540IA Touring E34 innan denna som ju har en helt annan komfort inriktad framvagn med inte direkt direkt styring och med 20.000mil, typ utslitna bussningar i framvagn. Kanske det jag känner ska vara så??? Har nu 5500mil och kör nästan enbart motorväg och tycker mig känna att dessa vibrationer/vaggningar nu verkar avta mer och mer med att allt börjar slitas in/börjar kanske vänja mig!? Har kännt detta sedan bilen var ny och är nu van vid det, men då bilen ska in på service och nybilsgarantin snart går ut så tänkte jag höra med er andra om ni har samma 'känsla" i ratten som jag har/känner. Ska inom kort låna en bil från BMW för o kolla och känna för att kunna fastställa om det är bilen eller mig det är fel på. Tacksam för era synpunkter och erfahrenheter gällande detta! OJHOJO det blev ett långt inlägg Mvh marineutter |
|
|
Tack för era svar, Det får nog bli en liten bärbar GPS istället. Kanske inte lika snyggt, men med större användningsområde. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
nu har jag hittat min variabla varvräknare! snacka om att gör en diskret sådan, jag hade aldrig sett den om inte någon hade berättat om funkitonen för mig.... jag håller på att montera navi business i min bil, bara någon kan berätta om hur jag får bort plasten runt CD-spelaren! jag vågar inte ta i, och ingen svarade på mitt inlägg i frågan. när jag väl fått ordning på det så kan jag berätta hur det gick. mvh Johan |
marchiando |
Prisse: Sonys senaste gps fick väldigt bra betyg i senaste M3. (Tidningen alltså) |
marchiando |
Var och beställde en A6 Avant igår....bra kompliment till BMW:n. |
|
Marciando: Varför valde du A6? Jag går och funderar på att byta min 530 XI mot en A6... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.