AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.991

Sjungande ljud från bakaxeln

su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Tjena alla experter!

Nu har j-vla fanskapet fått fel igen! Denna gång är det ett sjungande oljud antagligen från bakaxeln.

Symptom:
1. oljudet är sjungande och behåller ungefär samma klang oavsett växel
2. börjar låta ungefär vid 50kph
3. försvinner totalt när jag trampar ned kopplingen
4. om jag ligger i c:a 80kph och håller gasen till ett absolut minimum d.v.s. ligger på "dragläget" låter det lite mer
5. kopplingen har helt nya lameller
6. motorn är helrenoverad

Min amatörteori är slitage på kronhjulet. Frågan är om jag ska byta bakaxeln (dyrt och jobbigt) eller om det finns någon annan metod att få ut några tusen tysta mil till.

Har kollat runt lite och funderar allvarligt på en RVS-behandling.

Vad tycker ni?

Hälsningar, Adam
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har tur kan byte av olja i bakaxeln hjälpa.

Vet att några blivit hjälpta av byta till Redline oils bakaxelolja "ShockProof Gear Oil" som finns i tre viskositeter (jag skulle välja "heavy"-viskositet om man har problem med ljud/slitage).

Redline oil brukar säljas av t ex Autoexperten och Mekonomen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
14
Hebban
320 M-Sport Coupe E46-04
325 IK Cabbe E30-87
Jag tror inte det är så farligt med lite sjungande bakaxel.Det är ju ganska vanligt på BMW.
su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Johan: tack för tipset. Vad anser du om RVS?

Hebben: jag har haft det ett tag nu och håller med om att det inte är livshotande men det är j-kligt irriterande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Suburban, personligen är jag skeptisk mot alla mirakelkurer av olika slag. Om de hade fungerat, hade man haft en bred användning inom många professionella områden (flyg, sjöfart, transportsektorn, industrin etc). "Vetenskapligheten" i försäljningsargumentationen är väl inte heller speciellt övertygande...

Så svaret är att JAG (och många andra) inte tror att det hjälper med RVS eller liknande preparat.

Satsa i stället på en tjockare bakaxelolja, för då finns det faktiskt en rimlig chans att det blir bättre i alla fall.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Suburban: Tycker absolut du ska behandla med RVS, det är inte som folk beskriver nån mirakelsörja, det är en mycket vettig lösning, blandar sig dessutom inte med oljan, så oljan behåller sina egenskaper precis som innan, altså ingen oljetillsats i den bemärkelsen. Medlet funkar löjligt bra och ytorna på drev och lager blir sjukt fina, har behandlat bakaxelklumpar med olika utväxlingar som sjungt friskt med mycket gott resultat, man kan inte jämför före / efter. Hurvida de kan renovera slutkörda motorer kan jag inte svara på, men jag tror inte det skulle vara det minsta omöjligt med tanke på hur det funkar på andra områden. Ett tips är att läsa ALLT på deras hemsida, försök dessutom vara objektiv och utan åsikt när du börjar läsa, då kan man ta till sig av de flertal medier som faktiskt testat medlet, samt de industrier som använder det.

När man läser på forum är det väldigt vanligt att folk har en åsikt om att ""mirakel medel inte existerar"", men ingen har testat. I regel slutar alltid de trådarna med att någon yttrar sig och säger att de testat och att det funkat, efter det slutar tråden, ingen har nåt mer att säga. Man trodde inte på Penicilin när det kom heller, och för nåt år sedan var HIV en dödlig virusinfektion. Time Changes.

Häller du istället i en tjockare olja i slutväxeln så får du helt motsatt effekt, som att köra med handbromsen i...

Alla har naturligvis rätt till en egen åsikt, men ska man yttra sig i om något fungerar eller inte så är det oftast bättre att först ha provat det själv, som jag i detta fall har.

Kan vi inte istället glädjas över att man har hittat ett sätt på kemisk väg att utnyttja friktionen i motorn till att utföra en kemisk process med metallerna?

Jämför man de driftkostnaderna jag skulle haft på mina diffar efter alla säsonger utan RVS så kan jag bara säga att det lönar sig med behandlingen!

Och om ni undrar, nej, jag säljer inte RVS, och är inte släkt med dem som gör det heller :-)

Men jag rekomenderar er att prova, Ni kommer bli förvånade - det blev jag!

Sorry om jag blev långrandig.

Mats Kinnby
www.kinnby.nu

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.