AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.714

Knackljud - vanosproblem?

CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Jag har en M5 E39 1999. Bilen går bra men avger ett knackljud då jag står stilla på tongång. Det låter som om det kommer från vanosarna. Är det vanligt slitage (bilen har gått ca 13500 mil) och därmed omöjligt att åtgärda eller kan man göra något annant än att byta dem för att få bort oväsendet???
Det bär emot att byta dem till en kostnad av ca 60 000 kr, eftersom det , åtminstone just nu, mer är ett skönhetsproblem.
Det är visserligen vinterväglag nu men jag har ändå kunnat pressa den litet på 2:an och 3:an utan några som helst problem - går jämt och fint.
Tacksam för tips om - vad göra????
Ricke

Lasse Karlsson
Det är ju allmänt känt att BMW M5 E39 årsmodell 99 och 00 låter som dieslar! men att detta bara är ett skönhetsfel som inte påverkar negativt slitagemässigt. Har dock snappat upp att "knacket" bör komma vid start då oljetrycket i Vanos byggs upp, för att sedan försvinna. Dock har jag förstått att många upplever detta jämt. utan att det heller sskulle vara några problem.

Du kan nog lugnt köra vidare utan att oroa dig, men börjar bilen gå ojämnt, och tappa kraft i olika varvintervaller ska du dra öronen åt dig, då kan det vara Vanos som spökar! men även då är det sällan själva Vanos som är problemet, utan LMM, bränslepump, magnetventiler, tändspolar el dyl.

Har själv en 02:a och Vanos"knacket" uppgraderades med backventil som håller kvar oljan i Vanos, från och med årsmodell 01, så kan bara referera till vad andra skrivit på detta forum. Har inte själv kört , eller lyssnat på nån 00 eller 99 med detta problem.

HA DET!!
Jag har "problemet" också. Eller inte är det ju ett problem, snarare skönhetsfel. När jag startar bilen efter den stått en god stund många timmar eller över natten rasslar det till riktigt ordentligt den första sekunden, för att sedan bli till ett svagt diesel-knack-ljud. Inte skulle jag kunna missta bilen för en diesel på nåt sätt, så högt är det inte.

Startar jag bilen strax efter den varit igång, kommer inte detta extra höga knack-ljud i början. Detta antagligen för att oljan inte helt hunnit försvinna från vanosen.

Tror inte du behöver oroa dig, min bil har jag nu haft i ca 3.000mil och ljudet har inte förändrats. Den går hur bra som helst. VANOS problemet är tror jag lite överdrivet på E39 M5.

Jag frågade BMW service tekniker när jag köpt bilen om det var normalt ljud, han sade alla M5 har ett vanostickande ljud, de tidiga speciellt högt.

Har inte hör en M5 E60 ännu, men det går ju rykten om att den också har ett diesel ljud på tomgång.

Jag tror också att rasslet från E39 vaons finns där hela tiden, men växer inte i samma kurva som motorljudet i övrigt vid gaspådrag utan helt enkelt blir dränkt i sången från V8'an. Det ore ju konstigt om det försvann vid ett visst varvtal. Helt klart måste detta vara slitage relaterat, nåt drev, kuggjul eller lager som får detta missljud av att vara utan olja vid starten, men tydligen stannar det där och inte blir så värst mycket värre.

Detta är mina teorier.
ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Hej
Kan det inte vara så att dom hydraliska ventillyftarna har för lite olja i sig när du startar? Därav det "knackande" ljudet. Det problemet finns på många bilar som står ett tag.
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Det otrevliga knackljudet finns där jämt på tomgång. Höjer jag gasen litet försvinner det i stort sett eller låter som det ska (som en diesel).
Funderar på att försöka höja tomgången från nuvarande ca 600 v/m.
Men det kanske endast hjälper för en tid.
Ricke

ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Fan
Kan det vara så att en lyftare har pajat och du har för stort ventilspel ?
Nej, nej, det där är HELT normalt på E39 M5 tillverkade innan en viss månad -00...

Var inte orolig över "problemet".
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
Jag måste få tillägga att vissa på forumet har konstiga teorier om allt .Jag brukar att läsa inlägg och skratta hur det kan diffa på allas teorier-
Men det värkar även som alla tror att allt som knackar är Vanos problem.
Lyssan på **bayerishemotor**
Han vet vad han pratar om --
Eller alla Vanos freaks Läs gamla forum.i stället för att hela tiden Skriva om Vanos problem .Det har runt 100 inlägg som berör vanos problem..Så ni beghöver inte ta upp gamla trådar 10 gånger extra
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Jag lämnade in bilen till BMW för "Inspektion 2"-service. Oljudet visade sig härröra vattenpumpen som nu bytts ut.
Nu låter motorn fint igen.
Trots att bytet kostade ca 8000 kronor blir man nästan glad när man befarade att det kunde vara något vanosproblem, vilket ju kostar skjortan att fixa.
Tack för era synpunkter i alla fall.
Vi hörs igen!
M v h
Ricke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.