AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
717

Upptäckte att Lambasonden var urkopplad efter köp.

Hej, nybliven bmw ägare (325i E36) för första gången.
Upptäkte att lambdasonden inte var inkopplad så jag kopplade tillbaka den och då började varvtalet gå upp och ner. Nästan så att den dör. Detta stabilseras efter ca 5 minuters tomgång men är tillbaka vid t.ex rölysstopp så man får stå o varva för att hålla den vid liv.

Bensinförbrukningen enligt stora färddatorn på absolut jämn gas med 90Km/h pendlar mellan 1,7 till drygt 3 liter milen med lamdan inkopplad. Tidigare låg den på runt 0,75 på samma sträcka innan jag kopplade in lamdan.

Provade att dra ur kabeln för luftmängdsgivaren och då dog motorn nästan så det är väl ett gott tecken på att den är hel iallafall?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du behöver en ny lamdbasond. Bilen går utan men det är endast ett nödprogram, inte att rekommendera att köra utan lambda.

Köp en ny på BMW, snåla inte in på det. Kostnad ~ 1700 kr.

Nolla efter bytet och låt motorn gå några minuter på tomgång så den får läsa in lite värden, nolla gör du genom att göra bilen strömlös.
Tackar för det snabba svaret.
Om jag har förstått det hela rätt i mitt fall...
Lamda inkopplad: Ger felaktiga data därav dålig drift.
Lamda urkopplad: Systemet känner av att ett direkt fel och kopplar på nödprogrammet.
TobbeBMW
Exakt, jag har haft samma problem. Du KAN köra utan lamda men man bör inte göra det,

köp en sond o montera, det e enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.