AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.381

Min 320 D bara dog när jag körde!?

Sida 1 av 2
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Var iväg till affären 4km längre bort för att handla mat, klev i bilen i det varma garaget, körde iväg och när jag handlat i 10 min skulle jag hem, satte mig i bilen och kom 10m från affären när bilen bara dog. Motorn dog är väl en bättre beskrivning. Försökte starta den igen men var lönlöst. Allt funkar fram till att den ska "tända" sig. Startmotorn drar och det är bara den sista kicken till att den ska tända till och gå liksom som saknas. Blev bogsering hem och sitter nu 2 mil på landet med magsjuka och behövde verkligen bilen i helgen. Kan dagen bli bättre?
Ingen som råkat ut med detta med sin bil och har lite tipps?
Har ringt BMW och det verkar bara vara att ta den på släp på måndag och köra in den. Det är en DIESEL om det skulle göra någon skillnad, men om någon har tipps eller av fundering på vad det kan vara och vad det behövs för åtgärd och kostnad vore jag tacksam.
//Therese

¤Säffle Rebellen¤
Var det kallt då det inträffade?
Kan ju vara bränslefiltret som frusit om du har tur, ställ in den i varmgarage ett tag och testa.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
ta ner dieselfilter till att börja med och kolla om du ser nått skumt där..
annars gissar jag på bränslepump, tidiga 320d med 136hk motor har väl pumpduse-teknik om jag inte minns fel, men tror ändå de finns en elektrisk förpump..

BMW CS #5139
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Jag tog bilen ur garaget och känns inte rätt att det skulle ha frusigt, har varit betydligt kallare ute förut och då har den till och med stått ute och det har itne varit något problem. Jag tror nog på pumpen mest, skulle filtret vara tätt skulle den "blöddrat" tycker jag.

¤Säffle Rebellen¤
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Hej!
Har du hittat felet på bilen? Jag tror att jag råkat ut för samma sak =/
va
82
vagabond
320d -02
Är också intresseard av lösningen på problemet...
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Det var min diesel pump... det blev bogsering in till BMW Autovåx... =o(
Det var en av de få pumpar som INTE gick att renovera...
Det var alltså bara att kränga en ny vilket inte var särskilt billigt ca 18 400:-
=oS
Men bilen startade som ett skott och går kanonbra nu! =o)
Den går visst att renovera. Utbytes kostar ca 12000.

/Palte
Visa användare
79
Thörner
320D -99
ja, men denna va tydlgien så illa an att de inte gick, oftast gick de sa de men denna gick det inte med. Det gick inte att komma så mycket billigare undan, vi ringde till fler firmor men med mons var de bara ca 500:- billigare på ett annnat ställe och det skulle gå på mer att frakta bilen dit mm.

¤Säffle Rebellen¤
*If Gud dosn´t drive BMW, then why is the sky blue and white?*
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Hur långt hade bilen gått?
Visa användare
79
Thörner
320D -99
När pumpen rasa hade den gått ca 15 300 mil
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
18.400 för en pump? Shit...

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
15.300 mil! det tycker jag låter lite. Vars brukar du tanka bilen, mack eller farmartank?

min har gått 16000

ViccoA: japp deiselpumpshaveri är det sita man vill råka ut för.
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Jag har bar ahaft den sen i november och i slutat av förra året var den inte riktigt i "bruk" förrä'n i december och sen har det varit lite variation, farmar och mack om vart annat. Men innan dess vet jag inte. Pratade med en firma som bytte pumpar och de höll till fullo med att det var dåligt att den gått.
Men hörde en som skulle byta "Venos" nått sånt i den stilen i sin bil och det kosta 26:- så var visst lite värre... :oS men de va en bensinare...

¤Säffle Rebellen¤
Den har säkert gått på biomilbränsle= diesel som företag brukar köra på ngt miljövänligare, vet flera som har haft problem med pumpar och dylikt efter längre användning av biomil.
Och pumpen går att fixa!!!
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Var uppenbarligen inte detta fel, de hade vana av dieselpumpar (Värmland= bonnelnd...:P) pch de sa att de va en av få pumpar de fått in som inte gick att renovera. Ingen aning om vad det var som pajat men måste varit nått stort eller allvarligt...

¤Säffle Rebellen¤
Bränslefiltret är en riktig skitkonstruktion på nyare BMW. Finns ju ingen riktig vattenavskiljare. Vatten blir det ju i farmartankar och fat....
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Kan kanske varit det? Vet inte mer än det jag skrivigt iaf.

¤Säffle Rebellen¤
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Tankar man från farmare eller fat finns ju också en risk att man kan få med skit ner i tanken. Dieselpumparna oavsett bilmärke är ganska känsliga för föroreningar som kan komma med i bränslet. En kille på jobbet som körde seat diesel förut, rasade 2 pumpar på sin bil, det första raset inträffade när bilen var ny. När ha då lämnade in den på verkstan var han tvungen att visa upp någon form av kvitto på att han bara tankat bilen på mack. Garantin skulle därför ej gälla om han tankat den från farmare.

Jag har hört från flera håll att dagens diesel är mycket "torrare" än vad den var förut. Därför kan det vara bra att hälla ned någon deciliter tvåtaktsolja ungefär varannan tankning, vilket i sin tur ska förlänga livstiden på pumpen.

Jag har lämnat bort bilen till en dieselmek här i stan, får se vad domen blir.
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Håller tummarna för dig... var inte så kul att betala... De sa även att de dieselpumparna som satt i min bil var extra känsligt... ska tänka lite på det där med oljan i dieseln... (rättare sagt, ta upp det med "regeringen", pappa...)

¤Säffle Rebellen¤
Wh
157
Whelie84
BMW 330D -2000
Nått spec med farmartank eller? Vi har också egen tank för vi har åkeri. En 3 kubiks tank som fylls på varje vecka för vi kör så mycket ,med lastbilarna. Är nog antagligen ingen risk för att det blir vatten i den antar jag. Har aldrig haft några problem med våra bilar. Det är en tank som är godkänd efter nya reglerna med uppsamlingskärl och så. Har tankat alla mina bilar från den tanken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.