|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är lite sugen på att importera en 5-serie diesel från Tyskland. Jag fick tyvärr höra att det kan uppstå problem med en importerad BMW-diesel pga att de har en diesel i Tyskland med mycket mera svavel i. Det skulle kunna innebära att diesel-pumpen lägger av pga den mycket renare dieseln som vi har i Sverige, vilket skulle bli väldigt kostsamt. Är det någon som varit med om detta eller hört talas om det så är jag intresserad av att få höra det. Jag blev lite fundersam när jag hörde detta påstående så jag skulle gärna vilja veta hur det ligger till. MVH RR | |
| Ryktet kan ha en anledning men överdrivs nog mycket. Det är nog inte fel att slå i en liten flaska utombordarolja varje 1000mil för att smörja pumpens packningar i förebyggande syfte säger min verkstad så då gör jag det. Min gamla Folka 2.5 tdi 2002 rullade 10.000 mil i tyskland och har rullat 8.000mil till här i Sverige utan problem innan jag fick tipset ovan. Rent intrycksmässigt tycker jag att bilen går bättre på tysk diesel men har inte mätt ngn skillnad. | |
|
att pumparna rasar pga. den svenska dieseln gäller väl främst den gamla 525 tds-motorn, de nyare commonrail/pumpeduse motorerna med högtryckspump tror jag inte har samma bekymmer.. BMW CS #5139 |
|
|
Hej Jag importerade en 530dT monterad 2000/11 i maj 2004 och har sedan dess kört 8000 underbara mil till en snittförbrukning på 0,69 l/mil. Har inte noterat några som helst konstigheter på motorsidan men det finns säkerligen andra som haft otur också. På forum liknande detta så hörs naturligvis de som upplevt problem mycket mera så det kan vara svårt att få en rättvisande bild av verkligheten. M.v.h. Lennart |
|
| Använd någon väl beprövad tillsats så slipper man problemen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.