|
|
|
|---|---|
|
Nyss köpt en BMW 518i - 88 och ägde ägde den i 4 dar, sen så började den gå enormt dåligt och på bara 2 cylindrar, bytte alla tändgrejer och sånt, ingen blev bra... kollade idag komp, och hade 0 i 3:an och 4:an cylinder... skitkul.. inte. Troligtvis brända kolvringar eller krökta kolvar, eller har jag fel? Nåja, BMW sugen som jag är fann jag en 528i -86:a som bakaxeln gått på, så frågan är ju, kan jag använda min 518 - 88 axel på 528:an -86 utan bekymmer, skitsamma med utväxlingen, men passar den rätt av? Eller kan jag rent av slippa byta hela axel och bara byta klumpen? VÄLDIGT tacksam för svar, eller om nån har en 528 klump liggandes.... | |
|
Tjena Drakmannen! NEJ!!!! Du har INTE krökta (kolvar) i din 518, och NEJ du kan INTE använda en 528 klump på en 518, inte särskilt länge iallafall! Skämtåsido! Men kolvar kröks inte, och 528an har lite grövre kardan och vridet skulle förmodligen få din axel att åka omloppsbana runt jorden efter ett tag, utväxling är heller ej desamma! Men lycka till! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
| har för mej diffen ser likadan ut, men utväxlingen kan bli jobbig! toppackningen brukar gå mellan dom sista cylindrarna ibland! | |
|
Frågan var ju om jag kunde ta bakaxeln från 518:en och sätta på 528:an. inte tvärtom... =) Orkar inte skruva med motorn i detta rusket, tar det till våren... men alltså, kan jag ta klumpen från 518:en till 528:an? Eller skiljer det i drivaxelsgrovlek och sånt? Kardanstången måste va samma... eller? Alltså samma grovlek....? |
|
|
Nej! Klumpen på 518:en passar inte på 528:an.. Va iväg och mätte med skjutmått idag på drivaxlar och kardanen. På 518:en mäter drivaxlarna 105 mm i diameter vid fästet in till klumpen, och på 528:an mäter den 110 mm.. Kardanen mätte på 518:en till 96mm ungefär, men på 528 mätte jag aldrig.. Så till de som ska funderar på att använda 518 delar till 528:ans bakaxlar och dylikt, det går inte... Ut och jaga klump.... |
|
Gemini__ |
Helt allvarligt tror jag inte det är många som funderar på att sätta en klen 518-bakaxel på en betydligt motorstarkare 528 =) (No offence) Mvh: Thomas Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.