AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
555

Elkylfläkt kontroll

Hej
Kan man på något sätt kontrollera om elfläkten framför kylen fungerar nu på vintern?
Fläkten på min 523i-96 gav upp efter några år vilket gjorde att man var lite nervös då AC:n var igång.
Det är en 530IA-01 svensksåld .
Har garanti kvar på bilen ett tag till.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man kan ju alltid leta upp relät och byggla med en kabelstump på rätt stift i hållaren, bara att läsa elschemat på relät så man byglar rätt

//Simon
Ok skall elda lite kabel i garaget i kväll.

Mysigt med en brasa he he...

Tackar för svaret !

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Mycket bättre om du kör in i ett varmgarage och väntar en stund tills ute temp givaren visar över +10 grader, sedan om * e intryckt så skall elfläkten gå på lägsta hastighet
d gör den på min 528a 97a iaf
man kanske kan värma givaren o på så sätt få igång den oxå, vet ej
prova d första jag skrev istället
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Tänkte mest på att om du byglar och grejjar så får du juh inte ut nått på någon garanti om du bränner nått= Dyyyrt helt i onödan
Skall prova i garaget.Tänkte att sätta en värmefläkt i fronten för att öka tempen.

Tack för tipsen allihop !

Körde bilen genomvarm ,drog på full kupévärme ,sedan rätt in i ett 10grader varmt garage ,motorn på tomgång ,2,2Kw/h värmefläkt i fronten på bil skrället ,sänkte sedan kupévärmen på kliman till 21grader ,på med AC:n .....
Spänningen olidlig....

Fläkten gick IGÅNG ...med viss tvekan ,först ett litet ryck som drev fläckthjulet ett 1/4 varav sedan snurrade den för fullt!

Så, garage metoden kan rekommenderas för den som har ett dito.

Trevlig helg till er alla !

Finns ett mycket enklare test: Varje gång du gör en kallstart så snurrar fläkten igång nån sekund för att sedan slås av och löper då som generator några sekunder och "rapporterar" till motorstyrningen. Om inte detta test är OK så får du ett felmeddelande. Jag har ett skynke över min hoj som står tätt intill fronten på bilen i garaget, varje morgon vid start ser jag hur skynket sugs in mot bilen ett kort ögonblick. Du kan ju låta någon kolla in på fläkten vid start så ser man hur den startar till ett kort ögonblick.
Normal start enligt värmetestet du gjorde är också OK, det är fullt normalt att den startar som du beskriver helt sakta osv. Den styrs steglöst via ett effektsteg från motorstyrningen osv som i sin tur tar in info från flera olika temp och trycksensorer i kylsystem, AC, yttertemp osv.

FP
Måste vara nått dom programmerat på senare årsmodeller det där med att fläkten provstartas vid kallstart ,vilket är en vettig funktion då fläkten får motioneras året om.På min 523i-96 startade den inte,inga felmeddelanden,brända säkringar heller.

Skall kolla att den går igång vid kallstart.

Återigen ett tack till er !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.