AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Kalkyl-hjälp E60. Beräknat värde efter 3 år...

ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Efter ett antal "roliga" bilar så är det dags för lite mer familje-betonade.

Svår fråga, men var kan jag få tankar och input om inte här?

Jag funderar på att köpa en 530d kombi.
Ser att att de ligger mellan 350-400k med varierande miltal.

6000 mil och tre år senare...vad tror ni?
Hur mycket värdeminskning ska jag räkna med?

Tacksam för era "tankar".

///Peter

Äger just nu en E55T AMG...vill tillbaka till BMW...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En mycket grov upskattning är att värdet halveras efter 3år.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Beroende på hur bilbeskattning och bränslepris samt räntor ser ut (allt stiger väl som vanligt mer än beräknat) är det inte enkelt såsom förr att sia om det. Du gör inte fel att sälja mercan stora bensinmotorer tror jag kommer falla mest i framtiden. Antar att du köper en ett år gammal bil? 50% låter inte fel men jag skulle säga 150-180k för att ligga på säkra sidan. Om du finanserierar med ett öppet lån(vet ej) då är räntan rörlig vilket kan påverka. Jag gissar att vi kan se 3-5 % ökad ränta på 3 år fram.
Lycka till i billetandet, köp gärna direkt i tyskland finast med utrustning där:)
Mvh
Asken
pa
52
patton
S80 awd
En ny bil brukar ha ett restvärde på ca 45-50% efter tre år, men en stor de av fallet inträffar första året ca 20-25%, dvs på de följande två åren faller priset med 25-35%. Man är looser som köpte en ny...
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Tack för infon.

Jo en ett år gammal funderar jag på för att jag fått för mig att droppet blir mindre då (som patton skriver).
Ja jisses, det svider hur man än gör.
Det var lättare att motivera (för mig själv) när man lekte runt i tex MCoupén, nu ska jag "bara" ta mig till jobbet och lämna barnen varje dag...
Märkliga prioriteringar man har :-)

Nu är jag lat men frågar ändå...är det ngn av er som vet skattesatsen på 530d?
Runt 7000 gissar jag.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det går inte att tänka så om man inte ska köpa Hyundia atos mer eller mindre riktigt:) Köp en säker 100kkr transportbil och en bil att njuta av i 100kkr klassen. Köper du rätt bil tappar den inte i värde och blir entusiastbil dessutom. Samt att du använder rätt bil till rätt sak:) Bara min reflektion...
535dAtn som löstes tillbaka av handlarn i juni kostade ca 8500kr om året i skatt minns jag.
Problemet att har man en gång kört en E61 gillar man den lätt, speciellt med dieselvridet, head up, Komfortstolar mm mm.
Mvh
Asken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Räkna med en skatt på minst 8500 som Asken säger förmodligen något mer. Svensksåld får i regel lägre skatt eftersom skattevikten sätts efter den lättaste bil generalagenten kan skaka fram. Importerar du så är det den faktiska vikten på din bil som gäller och då man i oftast har en del extra lull lull så springer kilona iväg. För min 320d Touring (1700kg) så liggger skatten på knappt 7000kr.

___
//Ulf
T0
38
T0TTE
E61 520dT -06
Sen in i tråden men vill tipsa om www.bilkalkyl.be.

Hjälper inte till med andrahandsvärdet (försöker själv gissa med hjälp av bilpriser.se, blocket.se, mobile.de, etc.) men ger en god bild över vad bilägandet kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.