|
|
|
|---|---|
|
Har en 5 växlad låda på min m5 3,8 -93 som är i utmärkt skick men går ändå i funderingar på om man skulle byta till den senare 6-växlade lådan. Frågan är vad det är mest jobb med, byta lådan eller hitta en sådan låda i bra skick? Vill ju inte göra ett nerköp i och med fin orginal låda! Har några låd-byten sedan innan bakom mig men det har mest varit volvo 7-9 serien, och det är ju allt annat än komplicerat att byta en sådan låda. Nån som har erfarenhet av detta? MVH Alex | |
| Du måste dessutom byta diff pga annan utväxling. Det är 3.23 i utväxling till den 6-växlade jämfört med 3.91 till den 5-växlade. | |
|
Aha.. Det kan med andra ord kosta mer än det smakar... Hur mycket lägre varv får man vid landsväg med 6 växlad låda vid landsvägsfart? Är den 6-växlade känsligare för stryk? MVH Alex |
|
|
Man måste inte byta diff beror ju på vad det är för utväxling på lådan , men det går nog bra att byta ..... Har inte spec men kolla utväxlingarna och jämför ....... Mvh Nikke |
|
|
6:an har utväxling 0.83 jämfört med 0.81 på femman i den femväxlade. Vid 100 km/h varvar en 6-växlad 2200 jämfört med 2600 för femväxlad. Att sätta dit en 6-växlad utan att byta diff ger bara en mer tätstegad låda, du varvar ur 1:an vid 53 km/h i st f 64 km/h osv. |
|
|
Chansen att hitta en växellåda är mycket liten, ca 615 bilar byggdes med 6växlar, det kostar alltså mer än det smakar, vinsten är inte stor, i tester har 95: orna fått sämre acctider än 5växlade 3,8: or. Mvh Stephan |
|
|
Har hört att de fick göra dreven smalare i den sexpetade för att få plats med de och att den därför blev en aning svagare. Knappast nåt bekymmer på en orginalbil iof.. Detta är vad jag har hört! M.V.H. |
|
|
Till ovanstående kan jag tillägga att det är klart överreklamerat med 6-växlat jämfört med 5-växlat! Jag har haft en -95:a med original 6-växlat och i dom flesta fallen tyckte jag att det var onödigt många växlar att hålla reda på! Men det är klart visst var det kul med 6-växlat ibland! Speciellt på 90-talet då det inte var så vanligt med 6-växlat! Med en hastighetskalkylator från nätet konstaterar jag att 6:an är en ren överväxel vilket stämmer bra med min egen uppfattning. Bilen var väldigt seg när man låg och harvade på 6:an. Teoretiska hastigheterna vid 7200 rpm är: - 5-växlat. 4:an= 223,3 kph och 5:an= 275,7 kph - 6-växlat. 4:an= 223,1kph, 5:an= 274,5 kph och 6:an= 330,7 kph Då har jag utgått från originalutrustningen: - M5 -92. Däck= 235/45*17. Utväxling: Diff= 3,91. 4:an= 1,00 och 5:an= 0,81 - M5 -95. Däck= 245/40*18. Utväxling: Diff= 3,32. 4:an= 1,23, 5:an= 1,00 och 6:an= 0,83 Med 5-växlat och 255/40*17 bak blir hastigheten i stället på 5:an= 272,5 kph. Per L |
|
|
Tack för alla svar hörni! Får väl trösta mig själv med att byta koppling på bilen (även om det inte behövs) =) MVH Alex |
|
|
Tomorrow: Jag har kört en -94:ans M5 med en 6-vxl låda. O den kändes tröttare än min som har 5-vxl. Dom hade förmodligen bytt v-låda i -94:an. ///Micke M5:an Länk |
|
| 6:an är go' att ha på långa motorvägskryssningar i hastigheter mer än vad som tillåtet här hemma för att få ner varvet, annars räcker det väl med den 5-växlade. | |
| Mina M5 E34 var båda med 5-vxl. E39 har ju 6vxl, men det enda fördelen jag kan se med 6vxl är ju sjätteväxeln som blir en överväxel. Skön att glida fram på motorvägar i. | |
|
Jag tycker att 6:an gör mest på bensinförbrukningen. Jag körde ca 0,8 l/mil hem från Tyskland min M5 '95. Då var det helt plant, inte något lut! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Tomorrow: Den 6 växlade lådan är längre så du måste byta eller korta inn mellanakslingen också. Lådor går at få tag på, var en til salu under längre tid på börsen för inte länge sen. Har lest at det är samma låda som i tidliga M3 3,2 men vet ei om detta stämmer. |
|
|
Tack för alla svar hörni! Jag ska ta mig en funderare på det här med lådan, det jag har fått ut av detta att det är mindre skillnad mellan dom än vad jag trodde och därför hamnar det på is sålänge! Det finns andra roliga saker att lägga pengar på =) MVH Alexander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.