|
|
|
|---|---|
emil_M535 |
Jag håller på att sätta en b230fk ltt motor i min 528. Ska använda bmw växellådan med adapter platta från kl racing. Detta kommer bli att kul turbo projekt när den är klar. jag undrar om det går att besiktiga? det blir både mindre hk och vrid med volvo motorn. 528 utan kat och motorn med kat det ska ju gå med vanlig reg besiktning. undrar om nån vet säkert? PS. jag vet det svider med volvo men det blir nog kul sen ändå. |
|
Det blir mycke lättare om du istället byter till en M30 B35 (535 E34 211hk) motorn istället, då behöver du inte reggaom den. |
|
|
de borde inte vara några probs alls.... i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
läste på ordentligt om det där för ett tag sen och har för mig att det ska gå att göra som du gjort och få det lagligt. trökigt med volvosnurra bara!:) |
|
emil_M535 |
Tack. det glädjer mej att höra. då får det bli att sätta igång på allvar nu inför säsongen. |
emil_M535 |
ja. motorn får skrämmas upp rejält. men det går ju inte upp imot en bmw sexa. |
|
Glöm bara inte att flytta över hela bränslesystemet, även kolkanistern. |
|
| Förstår inte varför du ska sätta in en volvo motor? ? Mycke svårare att plocka effekt ur. Sätt dit en turbo på orginal motorn istället | |
|
varför skulle de vara svårare å plocka effekt ur en volvo maskin än ur en bmw? vet flera som kör över 600 driftsäkra hk på b230 motorer! blir billigare å plocka ut effekt ur en 4:a med om man ska ha allt, t.ex kolvar, stakar m.m. i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
En av anledningarna till att stoppa i en Volvo turbomotor är för att det är bland de enklaste sätten att få en turbomotor i en BMW laglig. |
|
emil_M535 |
ja. det är lagligheten jag är ute efter. känns så osmidigt att byta motor varje gång det ska besiktigas. vadå flytta över bränslesystemet?. vet inte riktigt vad kolkanistern är för nått. jag ska bygga ihop elsystememen med varandra lite så det funkar. det löser sig under tiden. |
|
braxen menar nog att du måste plocka med dig alla saker från volvon som på något sett är inkopplade till avgasrening m.m. som t.ex kolkanistern är.. detta för att motorn ska bli godkänd vid en regbes. i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
emil_M535 |
ja visst. boxar, kat och kolkanistern. allt som behövs kommer att sättas dit. sista rostlagningen är klar. Så nu ska framvagnen byggas om tillsammans med styrstaget för att göra plats åt volvons oljetråg då det hamnar rakt över dessa. Föresten. var sitter varvtals givaren. på 535:an sitter den på toppen av sprängkåpan men hittar den inte på 528:an? |
|
Var inne på att bygga om framvagnen en gång förut när jag skulle ha i en annan motor, men så fick jag det enkla rådet att bygga om oljetråget istället. Låter som en bättre ide, om nu inte framvagnen är kass från fabrik. |
|
emil_M535 |
det är inte så lätt att bygga om tråget. pumpen går ner en bit. ett alternativ är torrsump men tar plats och är dyrt. så det får bli nån rör konstruktion av nått slag. såvida inte olje pumpen går att flytta fram under veven men det värkar inte troligt. ska bara kapa lite i mitten så balken går runt tråget. |
|
Borde väl bara vara att flytta pumpen och skarva dess rör?! Fast det är ju som sagt enkelt att sitta här och ge råd =) |
|
|
PWM3???? LÅTER SÅ ENKELT PÅ DIG...600 DRIFTSÄKRA HK????? JAG BETVIVLAR.... |
|
emil_M535 |
Braxen. Jag ska kolla om det går att göra nått sånt. om det går att ändra röret som går ner eller nått. Kanske går att klabba ihop det med kemisk metall he he. nä. men det ska lösas. men troligen blir det att ta fram vinkelslip och svets. kan ju va kul det med. Först blir det bara lite trim. Ska bygga vidare när jag skrapat ihop till ett riktigt sprut å tändning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.