AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
477

vevaxelremskivan fast

Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
hej! jag ska byta kamrem på min 320ik-88 men får inte bort vevaxelremskivan (tror den heter så) jag har lossat på dom 6 bultarna men den sitter som berget, är det nått mer som måste lossas för att den ska släppa.
mvh
Men behöver du verkligen bort med den? Men om du måste bort med den så blir det mycket bättre utrymme om du lyfter ur kylaren sen är det lättare att banka,svära,vicka och få lös den med blodiga knogar :) men jag har för mig att jag bara tog bort kamrems kåpan,vred motorn till dödläget,släppte sen på spännhjulet och bort med kamremmen.
Sen när du byter spännhjulet så måste generatorn plockas bort för dom använder samma fästpunkt på motorblocket.
Va väldigt noga med att du får på nya kamremmen rätt sen och att du spänner fast den bra,blir det för löst så kan den senare kugga över.
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
tempus!! jo jag har tagit bort kylaren å hela rasket men visste inte om ja vågade banka på skivan, men då blir det till å banka lite nu på morronen, ja man e ju lite nojjig på om man kommer få dit allt som det ska va har ju aldrig gort det förut, det svåraste verkar ju vara att spänna remmen rätt (inte för hårt å inte för löst)
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
tack för tippset tempus, lite banka blodiga knogar å svordommar fixade biffen men vattenpumpen ja köpte från mekonomen va begagnad så det fattades packning å den va ganska sliten men efter lite övertalnings förmåga från min sida så blev det en ny till reduserat pris+ glykol så nu ska ja sätta dit allt igen (kan ju bli lite spännande) men alvarligt talat så verkar det inte så svårt.
Bra att det fixade sig,nä det är inte så svårt och det kan vara ide´ att du tar hjälp av nånn person just när du ska spänna kamremmen för det är mycket lättare när man är två.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.