|
|
|
|---|---|
|
Undrar om 528 e28 såldes i tyskland med motronic? Behöver nämligen kabelhärva Lmm styrbox, till min Alpina 2.8. Ska nämligen vara motronic på den och det är inte direkt jätte lätt att hitta styrbox till den och finns det är den nog extremt dyr. Men det ska gå bra med motronic från 528:an om det nu finns. Skulle man kunna använda motronic från någon annan BMW tex M20 B25? Extremt tacksam för svar vill ha kvar min Alpina motor pga skicket. | |
|
Gäller E28 Alpinor B9 3,5 Motronic II B10 3,5 Motronic II B10 3,5 Kat Motronic II B7 Turbo Motronic II B7 Turbo Kat Motronic ML3.1 Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Mig veteligen så satt aldrig motornicen på m30b28...men jag kan ha fel???? Men ett annat alt kunde väl vara VEMS, megasquirt eller en liknande motorstyrning...och skippa LMM. |
|
|
Morgan, någon skillnad om motorn suttit i e30 för allt tyder på att det är motronic, kan lägga ut några bilder på min sida här på autopower. Pelle, är det inte väldigt dyrt och visst måste man åka och få den mappad el? |
|
|
Ja det är skillnad om det gäller M30 2,8 i E-30 B6 2,8 LE-Jetronic B6 3,5 Motronic II B6 3,5 Kat Motronic II B6 3,5 S Motronic II Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
| Det ska alltså vara LE-Jetronic men om du har tid kolla bilderna på min sida, så ser du att fördelaren sitter vid kamen inte nere vid blocket. | |
|
Kanske är svårt att se på bilderna men visst ser den ut att vara i bra skick, om man kollar kammen tex. Men om det är LE-jetronic borde det bara vara att använda systemet från 528 eller är jag helt ute och cyklar? |
|
| Finns det någon som kan ta en liten titt på Alpina bilderna jag har på sidan här, och göra en bedömning om det verkligen är LE-Jetronic eller motronic? | |
| Ingen som kan göra en bedömning? | |
|
Läs här: Länk Min svarta: Länk Min blå: Länk |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Hej Patrik. Tittat lite på dina bilder och det ser heltklart ut som Motronic med den placeringen av fördelaren. På 528,or med LE-Jetronic så sitter det vanlig fördelare med vakumstyrd förtändning och på din motor sitter rotorn direkt på kammen och förtändningen styrs av Motronicboxen. Bert-Ola BmwCS #2423 |
Paap Reeder |
... vid Motronic II skall du ju även ha givarna på sprängkåpan. Själva "drivningen av gnistan" kan man väl även ha på L-jetronic men då utan vakuumförställningen. MVH /// Paap R |
|
Något förslag på vad jag ska använda för kabelhärva, styrbox och lmm till den eftersom jag inte har det till motor. Vill inte köpa tex Nira el liknande, är helt enkelt för dyrt. Kanske finns någon där ute som sitter på lite saker som kan gå att använda? Har kabelhärva från en e34 535 nu och den kan man kanske ha som grund och koppla box och lmm till, föresten borde ju lmm från e34 535 gå att använda? Synpunkter och idéer mottages mer än gärna. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Lämplig box kanske finns här: Länk Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Jag tror att du kan annvända ett vanligt motronic sprut från tex e28 535...tänddelen bär bli samma men bränsledelen kan bli ngt fel, men motorerna ger unge fär samma effekt så det bör gå kan man tycka? För du har def en motornic fördelare, vad är blocket stämplat med dvs vad har du för alpina betäckning? b6/? Men ett mega kostar inte mkt mer än en motronic box och dom andra runt om delarna som du saknar, jag hade tagit mig en ordentlig funderare att annvända det ändå. Du får samtidigt bort motorns mest begränsande faktor och vinner effekt på det. |
|
|
Jag har också funderat på att helt enkelt ta allt från 535, det som jag funderat på då är volymen 3.5? men den kanske inte räknar med den utan antalet hk plus luften den tar och liknande? Har även funderat på box från 325 el 525 skilljer inte mycket i volym men desto mer i hk. Därför hade det till volymen sett vart mycket bra att haft box till 2.8 om den nu sålts med motronic tidigare? Blocket är vanliga stämpel 2.5/2.8 men ändrade alpina verkligen till något annat på själva blocket? |
|
|
Kolla vad det står på klacken vid startmotorn..troligen något i stilen b6/.. Jag tror att du ska hålla dig till en m30 motorstyrning om du nu ska annvända dig av motronic och den effekten du har i din 2,8 stämmer väl överens med en e28 535i så dom bör ligga väldigt närma varandra i programvaran. Tändningen bör stämma väldigt väl överens och eftersom effekten är likvärdig så stämmer bränslemängden. Vad har du för spridare på maskinen? hög/låg ohm? spridar nr? Det skulle inte förvåna mig om alpinans delar härstammar från en m30 b34. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.