AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.079

lambda, var billigast?

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
undrar var det är billigast att köpa lambdasonder, mekonomen har för 1000 och en för 1800
orginal kostar 1750 på bmw, finns det bra billiga pirat?
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

motornord.se.där kostar den 950kr till din kärra,finns säkert nån billigare nånstans.

ho ho
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
tack för tipset, behöver väl 2 till min bil va? nån mer som vet nått billigt?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Nej, du ska bara ha 1 till din bil.

Rekommenderas att köpa på BMW. En orginal Bosch, eller köp en från mekonomen om det är samma som säljes som orginal på BMW. Har själv inga erfarenhet från pirat lambdor dock har jag god erfarenhet från BMW orginal och kan också passa på att säga att flera som köpt pirat har ångrat detta senare, så köp en orginal.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
ok orginal blir det, men har ju 2 kattar, borde ja inte ha 2 lambda då oxå? eller e ju å cyklar i snön?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tror du är ute och cyklar :) Om du nu inte har en m52b28 motor i bilen istället för en m50b25, dvs en 328 motor i bilen, då har du nog allt 2 lambdor.

Ja, du gör helt rätt i att köpa en orginal.. Lambdasonden är nämligen en viktig komponent som man i mitt tycke inte bör snåla in på.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
sitter sonden innan rören delar på sig då? på grenröret?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kolla här Länk Om jag inte minns fel så sitter den precis innan katten! Sitter oftast väldigt hårt..
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
köpte själv en pirat, funkar hur bra som helst!
va
13
vandal
318 -89
finns på biltema för runt 300:- vet ej kvalite...

Har själv bytt lambda på min bil (har dock ingen 325:a men ändå) o valet stod mellan original BOSH samt "pirat" men original-identisk DENSO.
Valet blev enkelt då originalet kostade ca 2000kr medans DENSO-sonden, som är helt identisk med original-sonden förutom att den är bättre utformad med 32 större genomströmningshål på "känselkroppen" mot ETT inloppshål på originalsonden (i toppen) o 4 små utloppshål i basen så att säg, kostade endast ca 65USD, med frakt och tull blev det 1400SKr (skickar du sonden med US Postal Service hamnar du ledigt under 1000kr då du med största sannolikhet slipper moms+tull då, jag valde UPS o då slipper man ej dessa kostnader, däremot är leveransen "säkrad".Det var inte priset som fällde avgörandet utan designen...).
Har själv jämfört original-sonden kontra DENSO sonden o kan bara säga en sak: DENSO sonden har betydligt bättre design om man tänker på att avgaserna skall kunna strömma förbi känselkroppen så lätt som möjligt, på BOSH sonden såg det mer ut som om avgaserna blev "instängda", dessutom verkade de små utloppshålen ha en viss benägenhet att "sota" igen vad jag kunde bedömma iaf...
Så kolla runt lite o jämför "designen" på de olika fabrikaten av sonderna (alltså de som passar "bolt on", utan att behöva skarva kablar!!) o välj den sond som ser ut o ha bäst förutsättningar för att fungera som det är tänkt. Sen om det är en BOSCH,DENSO eller något helt annat kan ju kvitta då den ändå är original-identisk men kanske med "förbättrad" design...
Min bil funkar ypperligt med DENSO sonden, bra avgasvärdena o allt. Har för övrigt inte ens original-stift i bilen utan även här har jag valt ett annat alternativ (Brisk Premium LGS), dessa stift är iofs dyrare än original men återigen ser designen bättre ut o det finns bättre förutsättningar teoretiskt för fullständigare förbränning...

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var köpte du den nånstans då? på internet antar jag, men vilken sida
?
Köpte min på Länk Dock finns det ingen original-identisk sond passande till din bil hos dem

Länk verkar ha passande sond till din bil, förmodligen en Bosch-sond som ser ut precis så som jag beskrev innan...

Sålde för övrigt min gamla sond från M5:an till en kille som hade en 320/325 E36 om jag ej missminner mig...Kontakten till motorstyrningen var iaf identisk o han sa att han skulle testa den (han köpte den för kontaktens skull enkom, funktionen på sonden var osäker). Gängor o liknande borde ju vara identiska tycker man...En "fräckis" är ju att ta reda på vad som skiljer sonderna åt mellan tex M5 E34 och 325i E36, skulle inte bli förvånad om det enda som skiljer är själva anslutningkabelns längd (på M5 E34 har sonden en anslutningskabel som är ca 1m lång). Om det är som så att det är endast kabellängden som skiljer de olika "BMW original anpassade sonderna" så har man ju genast ett större urval om man kan tänka sig att "modifiera" den för långa sond-kabeln (alltså inte klippa/skarva utan fixera så den ej kan hamna på fel ställe osv...)
Kontakten på en M5 sond ser ut så här: Länk
Och så här ser sonden ut som jag köpte från USA (kontakten ser exakt ut som i länken ovan) Länk

E3
1.828
E36
USA bilar
Själv hämtade jag en sond till en Renault(!) ikväll (söndag!) Från Wennströms, 218:-!! kl 19 en söndag.. Inte fel..Mumma!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.