|
|
|
|---|---|
|
Hej! För ett tag sedan började min 525i -93 gå dåligt, sen dog den helt.. Kompet är kasst på 2 cylindrar, men en BMW kunnig bekant påstår att det ändå kan vara Luft Masse Mätaren eller annat skoj elfel. Bilen gick helt perfekt, sedan hände allt riktigt snabbt, inom ett par dagar kunde man endast starta bilen... ibland! Därför verkar det vara toppen eller en ventil.. Kompet var bakifrån och fram: ~12 - ~12 - ~12 - ~12 - ~5 - ~9 Så i slutet blev det dåligt.. Jag tog bort kamaxlarna för att se om en ventilfjäder var sönder, men hittade inget fel där. Nu behöver jag åtdragninsmomenten för kamaxelbultarna (lagren) Tänkte prova att koppla bort Luft Masse Mätaren och se om bilen går bra sen, kanske bara behöver lite ventil fix. Tacksam för tips och förslag! Även åtdragningsmomentet för kamaxlarna, BMW verkstan har stängt och jag har inte momentet hemma... | |
|
Har tyvärr inte tillgång till åtdragningsmoment till kamaxlarna. En fundering om den dåliga motorgången: Det första jag kom att tänka på när du har dålig kompression i 2 st cylindrar bredvid varandra är blockpackningen. Den kan ha gått sönder mellan de två cylindrarna med dåligt kompression. Ventiler: Det finns små kameror som man kan kika in i cylindrarna med via tändstiftshålet, på så vis kan man se om någon ventil inte stänger som den ska. (Verkstäderna brukar ha tillgång till dem). En luftmassemätare eller el-fel ska inte kunna medverka till dålig kompression vad jag känner till. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Kan inte heller tro på elfel. LMM brukar sällan medföra att bilen inte går på tomgång, eller inte går att starta. I mitt fall när mina LMM sade upp sig på M5'an så gick bilen bra att köra (okok, bra är fel, men där fanns kanske 50hk kvar). Om du kopplar loss LMM ska motorn gå på ett nödprogram. DVS bilen går bättre på nödprogrammet än med kass LMM. Men dålig komp i 2cylindrar kan inte komma av elfel? Hoppas det löser sig. |
|
| min 520 gick nätt och jämt på tomgång när lmm var kass, farsans bil gick inte att starta alls, så visst kan det vara lmm! och polarens bil blev slö precis som din m5a,så symptomen kan vara skiftande. | |
|
dd: OK, tydligen kan LMM problem variera mkt, men dålig komp i två cylindrar? |
|
|
Kan du inte ta och prata med Christer? Kan ju vara precis vad som helst, kompet du mätt kan ju vara lite fel. Mätt kall varm? Grejen var att den gick ju bra över tomgång innan! Bluddrade ju bara på tomgång / hade ingen tomgång. Så fort du rörde gaspedalen gick den rent. Och riktigt bra. Bättre än min. Kollade du tomgångs motorns funktion? Slangarna där under? -Phil |
|
| Gör om komp testet igen och får du samma värden då så har du definitivt nått problem i dessa två cylindrarna(cyl1 och 2?)troligtvis otäta ventiler men det kan ju vara så att dessa varit otäta ett tag och felet du har nu inte har med detta att göra för trots dåligt komp i 2cyl av 6 så skall motorn gå att köra med , dock är den svagare änn normalt men inte så pass att den inte startar. | |
|
>Hewi Precis menar också det att bilen går ju inte alls. Mycket möjligt att det är riktigt dåligt komp i de cyllarna men bilen borde i alla fall gå igång och gå dåligt om något. Vad jag vet så har den i alla fall inte tryckt ut vatten eller tryckt in vatten i oljan. Antar att du kollat det Konni, du har i alla fall inte nämt ngt om sågana grejer. Hört konstiga historier om bilar som haft mkt intressant komp vid test och gått hur bra, och efter en rejäl varmkörning haft bra komp igen. Så jag vet inte riktigt om man skall stirra sig blind på kompet enbart då bilen även hade lite mystiska symptom. Sen var bilen inte svagare alls när den inte hade tomgång, alla pollarna var i stallet. Du behöver inte ta bort LMM bara koppa ur den, testa även att koppla ur TPS:en eller vad den nu kallas hos BMW "trottel positions givaren". Kolla alla slangar i motorrumet, kolla tomgångsmotorn under insuget me. -Phil |
|
|
Börja alltid med att kolla ansiktet på stiften så får du en bra indikation om förbränningen.Sen tar du komtest,falerar det på nån cyl så slå i en tesked olja och gör om testet.Får du bra värde så ligger felet i botten, blir det ingen skillnad är felet i toppen. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| Här har du åtdragningsmoment; Länk | |
|
Om jag inte minns fel så tyckte jag han sa att stiften såg ok ut. Tipsat om att dra i lite olja me. Vet inte vad han gjort hittils. -Phil |
|
|
Tack för alla svar! Givetvis vet jag att kompet inte har med elen att göra :) Stiften ser ok ut. Oljan/vattnet likaså. Så jag ska prova att plocka ihop motorn och koppla ur LLM'en. Då allting gick så snabbt mellan perfekt gång och ingen gång alls så verkar det konstigt ifall toppen gått... Bör vara ventilerna, eller spricka som ni sa (fast inte bidragande till felet i samma utsträckning) Bara ut och fixa hehe |
|
|
Hur gick det med bilen? Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Tror komp alltid ska kolla på varm motor ! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Jag har också dåligt komp på 2 cyllar.. men min går att köra, går dock inte bra. På cylinder 1 = 11kg cylinder 2 = 10,5kg cylinder 3 = 11,5kg cylinder 4 = 3kg cylinder 5 = 6kg cylinder 6 = 11,5kg Inte kul... motorn ska dock plockas del för del uppifrån och ner. Hör ett starkt svikande ljud som verkar komma under ventilkåpan eller nåt. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.