|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är nybliven ägare av en 330xi Touring -02 och har ett par frågor att ställa: - Är det något speciellt man ska ha koll på eller är det bara att serva och köra på? Positiva och negativa (om det finns några :) ) erfarenheter mottages gärna. - När det gäller vinterdäck har jag hört att det minst är 17" som gäller, stämmer detta? - Hur är det att sänka en xi-bil? Den är ju 17mm högre än "standard" och jag funderar på att sänka den då jag inte kommer att köra "off-road" Tacksam för svar Micke | |
|
Japp, måste ha minst 17"...men jag vet att någon här på forumet har nämnt att det finns ngn slags special-16-tumsfälg som ska funka också... / Mvh Joakim Min: Länk |
|
|
...jag glömde ju: Välkommen till forumet! :) / Mvh Joakim Min: Länk |
|
|
Som vanligt när det kommer såndana här frågor, får jag väl vara tjatig och skriva "använd sökfunktionen"! ;) Finns garanterat en hel del att läsa! |
|
|
17" behövs för framhjulen då bromsarna är stora. E46 har väl lite modellrelaterade problem med rost, och lättslitna bärarmar/länkar i framvagnen... Mvh |
|
|
Jag har utnyttjat "sök" funktionen med inte hittat så mycket matnyttigt (om just 330xi Touring) på de frågor jag ställde. Tackar så länge för de svar jag fått hittills :) |
|
|
330MG: My mistake. Ber om ursäkt! |
|
|
Hej och grattis till ett utmärkt bilval! Angående sänkning så har H&R en sats som sänker 30mm runt om, den har artnummer 29383-2 och det billigaste pris jag hittat den för finns här: Länk Har själv en 325xi touring som jag tänkt sänka med denna sats, blir då i ungefär samma höjd som en tvåhjulsdriven e46á med sportchassie och det ser bra och propert ut samtidigt som väghållningen bör förbättras. |
|
|
330MG och thunderswede: 1/ ...ni har bägge xi-modeller från 02, är det en "äldre" typ av x-system, eller är det samma som säljs nu? 2/ ...har ni provkört en tvåhjulsdriven E46a och isf hur stor skillnad tycker ni det gör i körkänsla? / Mvh Joakim Min: Länk |
|
|
Ja det är ett äldre system än dagens, 62% bak och 38% fram. Mycket roligt system, kanske inte lika smart och supereffektivt som dagens men mycket underhållande med mitt sätt att se på det, bilen uppför sig som en bakhjulsdriven med extra dragkraft fram, kan dock växla lite mellan över understyrning ibland. Men jag skulle ändå rekommendera det då stabiliteten och dragkraften på vintervägar är suverän, sen så känner man inte av fyrhjulsdriften på något negativt sätt på "barmarkskörning" dvs känslan i styrning/körglädje mot en tvåhjulsdriven på sommarväg är likvärdig. Räkna dock med minst en halv dl mer i bränsleförbrukning samt något sämre acc på sommarväg, men det kompenseras med råge under vinterhalvåret. |
|
|
Jag håller med föregående talare. 4x4 är inte lite effektivt som på tex nya A4 med dock så rolig framförallt på snö :) Jag har provat ett par E46 med bakhjulsdrift och det är ingen större skillnad på torr väg accet är väl relativt men jag tycker det är "värt" den lilla förlusten. |
|
|
OK, tack för infon! / Mvh Joakim Min: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.