AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.355

Jobbiga fotgängare

Sida 1 av 2
Har väl inget med bmw att göra, men jag måste få skriva av mig. Var ute och åkte idag på landsvägen då jag mötte 2 fotgängare som gick i bredd. Jag tänkte att den som gick ytterst kommer nog att gå in mot kanten, men inte f-n gjorde hon det.
Även om jag saktade ner och vägrade svänga ut till en början.
Är det nån mer än jag som stör sig på sånt här?
Inget allvarligt men störande :-(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har väjningsplikt och får icke framföra ditt fordon
fortare än att du kan stanna om någon tex fotgängare skull dyka upp.
Man mår bäst av att inte reta upp sig i trafiken, erfarenhet som kommer med åren, hade nog samma uppfattning som du i unga år, men till slut slutade man förvåna sig och tar det med en axelryckning.
Och visst är det många som beter sig störande det kan man ju inte komma ifrån.

MVH
Hasso
Jag tycker ibland att det kan vara lite irriterande när folk cyklar eller går i bredd när det tex blir en kurva eller något och dom inte bryr sig, då måste man ju bromsa och köra gångfart bakom dom om man inte vill "köra om" mitt i kurvan, men jag blir inte förbannad det brukar räcka med att dutta till på tuten.
Cykla i bredd är dock ett lag brott... men ALDRIG fotgängare, det är som hasso påpekar med hast.anpassningen och att man bara får snällt acceptera det..
-:BeeMWe:-
Tuta, det gör jag.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
man kanske ska spola rent lyktorna när man åker förbi?
fin Dusch!

fyrhjulsdrift är roligast!
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Det är konstigt att folk (fotgängare) inte bryr sig mer om sin egen hälsa. Att det står en sak i lagtexten och att praxis är en annan vet väl alla om. När jag är ute och knatar försöker jag vara mycket försiktig. Dels går jag på mötande trafiks vägbana samt försöker hålla uppsikt.

Det finns så många ansvarslösa i trafiken (mig själv inräknad) som brister lite i koncentrationen och det är så lätt att något händer. Speciellt inne i stan under en fredag/lördag natt så går många rakt över gatan, ofta bryr dom sig inte om att trafik kommer utan räknar kallt med att man stannar. Ofta tror jag inte ens att de hunnit ta någon eller många öl innan den här mentaliteten inträder.

Den nya lagen om företräde vid övergångsställen tycker jag mindre och mindre om. Fotgängare knatar ut utan att se sig om! Jag stannar i 99.9% av fallen, den övriga promillen ser jag inte i tid att någon står och väntar. Ändå försöker jag verkligen att vara uppmärksam och blir förbannad på mig själv när jag gör fel.

/foo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Foo:Det är bara ca 14 dagar sedan en bilist försökte förkorta mitt liv på ett övergångsställe tidigt på morgonen.Trots dagsljusliknade förhållanden.Christian
Olsson had varit avundsjuk på det hopp jag gjorde för att lämna övergångsstället hade 2 meter kvar, bilen var mindre än en meter ifrån mej när jag hoppade, det gick förfullt trots att bilen kom ut ur en rondell med bra sikt, såg inte numret men vände mig om när jag landade såg i ögonvrån att passageraren VINKADE.
Och visst gör man fel, även jag och blir arg på mig själv, men detta var på gränsen till överlagt mord.
Resulterade i en "tummen ned "i lokalblaskan.

MVH
Hasso
fo
242
foo
328iC '96
hasso: jag menade inte att lägga all skuld på fotgängare, dock ifrågasatte jag den faktiska effekten av lagen. Jag tycker självklart att lagtexten skall skrivas så att bilföraren tvingas till att vara extra uppmärksam, men lagen kanske behöver kompletteras med andra åtgärder. Här i Stockholm inträffar tyvärr många olycker vid övergångsställen, bevakade som obevakade. Kanske en liten vägbula framför alla övergångsställen skulle funka? De finns på prov i Stockholm.

Att bilförare brister i uppmärksamhet/omdöme vet alla. Poängen var dock att fotgängare måste även dom ha huvet på skaft och inte bara knata på i tron om att lagen skall rädda dem. Om du inte varit uppmärksam hade du antagligen blivit allvarligt skadad. Lyckligtvis gick det bra, men tänk om du gått och pratat med en kompis och gått över utan att kasta den där extra blicken?

/foo
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
En bil väger vanligtvis 1000-2000kg och den massan är svår att hindra i vilken hastighet som helst. Tunnlar vore bra istället för övergångsställen. Vilken konstig tanke igentligen! Att leda in levande människor tillsammans med rörliga mördarmaskiner, som en bil faktiskt är. Om man inte uppmärksammar folket som skall gå över gatan märker man nog knappast väghindret förrän det är försent. Vägen skall vara plan och fin. Den skall inte bestå av gropar och framförallt inte av människor. Det finns ju de fotgängare, oftast äldre som tror att en bil stannar bara för att lagen säger det, men om det ligger en fin isgata framför övergångs-stället så stannar inte fordonet hur mycket än föraren och gångtrafikanten vill. Man bör nog vara uppmärksam i alla situationer som foo säger.

Själv har jag varit några millimeter från att köra ÖVER två fotgängare då jag fick punktering ca 30 meter innan ett obevakat övergåns-ställe. De var bra förargade när jag klev ur bilen och bad om ursäkt, sen hjälpte de till att byta till reservdäcket. : )

MM
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett samarbete och förståelse oss trafikanter imellan
är ju högst på önskelistan,men i det fallet är tyvärr människor för olika i sig självs trots samma körkortsutbildning.Vissa har vägen som lekstuga. vissa totalvägrar att samarbeta (ofta iklädda huvudbonad)
men det skiljer oerhört på var du befinner dig i Sverige,kör hellre I Stockholm när trafiken inte står still förstås, än i Örebro, enorm skillnad på vänlighet till 08-ttornas fördel.Örebroarna äger den gatstump dom just befinner sig på och vägrar släppa in nån annan.Örebroaren är en typisk kliv rakt ut i gatan för nu kommer jag och lagen säger så det så.
(samtidigt så finns Sveriges i särklass högfärdigast
fruntimmer i denna stad)Observera att det är min "hemmaplan" jag kritiserar så det är inget "hitte på"

MVH
Hasso
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Behandla andra som du själv vill bli behandlad - det räcker långt i trafiken.
Jag struntar i att stanna kanske i en promille av de fall någon står vid en övergångsställe. Däremot folk som går mot röd gubbe i en signalerad korsning - de ryter jag åt. När jag väntar på grönt ljus och folk fortsätter att strosa efter att de fått "röd gubbe" brukar jag varva upp motorn lite -> det får effekt...
Visste Ni att det enda fall i trafiken där en fotgängare blir skyldig till trafikolyckan, är de fall då de går mot röd gubbe och följdaktligen blir påkörda. Därmed inte sagt att man gör rätt som kör ner dem... Tänk om alla kunde få lära sig att bilar är gjorda av dödande stål och människor av levande organ. Fotgängaren tänker: 'Kör han på mig blir det han som får skulden'

MVH
THOÄNG
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det forfarande förbjudet att gå mot röd gubbe,
det är väl inga böter på det längre vad jag vet????
Tror att lagen ändrades för x-antal år sedan??
Rätta mig om jag har fel, men de var många år sedan jag såg någon Polis vid ett övergångställe, och inget har det skrivits av missnöjda fotgängare heller.

MVH
Hasso
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Hasso>> Det är sant att det inte skrivs böter för promenader mot röd gubbe. Men om det föranleder en trafikolycka faller skulden på gångtrafikanten och inte bilisten.
fo
242
foo
328iC '96
Tjena!

Det svåra är väl att bevisa att det fotgängare hade rött. Ord står väl mot ord, och oftast är det väl i gränszonen som en olycka inträffare, dvs. precis när det slår om.

I Stockholm har de iaf gjort en del kontroller vid övergångsställen och vid 30-sträckor. De brukar ta en sisådär 60% (vild gissning, men iaf flertalet). Dock har det aldrig någon effekt.
Jag tror mer på vägbulor, det finns inget bättre sätt mot aggressiva bilförare. Dessutom är jag positiv till biltullar i innerstan samt givetvis den dära onämnbara kringfartsleden...

Sen vore det väldigt kul om polisen bevakade övergångsställena och bötlade folk som gick mot röd gubbe. Vilket liv det skulle bli! Då kanske det skulle bli fart på debatten och politiska åtgärder tvingas fram.

/foo
Det värsta är folk som segar sig över vägen bara för att jävlas. Brukar alltid stå nån jävel och röka på uppfarten till våran skola som inte bryr sig om man ska upp. Tror dock d har lärt sig att jag skiter i dem, senaste gången fortsatte jag köra när d inte flyttade på sig, använde stötfångaren vad den är till för, dock inte i hög hastighet :)

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
foo: Beträffande vägbulor; Jag HATAR de flesta vägbulor då de placeras där av politiska skäl och brukar se till att motionera motor, bromsar och transmission ordentligt när jag tvingas passera några. Jag bromsar ALLTID ner till promenadfart över bulorna och sedan är det plattan i mattan till nästa.

Beträffande vägtullar; Du menar att den mest välfinansierade infrastrukturen i landet skall vi behöva betala extra för att utnyttja? Det är ju fullkomligt sjukt och ENBART en politisk manöver som inte har något med fiskal verkligehet att göra. Om man nu skall introducera vägtullar så vore det väl på frostspränga vägar i Norrlands inland eller grusvägar på Gotland, de är ju ofta underfinansierade!

Mvh Björn
fo
242
foo
328iC '96
balmgren: Måste klargöra att jag själv hatar vägbulor! Dock ser jag dem som ett nödvändigt ont. Tillämpar själv full acceleration + tvärnit, främst för att det är kul ;)

Stockholmstrafiken är väl ett evighetsgissel. Tror mycket kan lösas genom ett par välplanerade genomfartsleder. Så värst många bilister är vi ju trots allt inte och får vi bort genomfartsnissarna har vi vunnit mycket.

Vad gäller vägtullar har jag som enda argument (lite östermalmskt kanske..) att jag vill ha bort alla som tar plats inne i stan. Givetvis skulle allt vara subventionerat för oss som redan bor inne i stan... Ok ok, kanske inte så genomtänkt men i köerna har man faktiskt tid att komma på superbra ideér ;)

Dock är det ett faktum att merparten av trafiken som går genom stan är genomfartstrafik, norr-söder, och som jag sagt tidigare, det problemet löses delvis genom kringfartslederna.

/foo
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Beträffande vägbulorna; Bilisternas svar i London är att skaffa "softroaders" dvs bilar som ser ut som de är "offroaders" men aldrig används som det. Bland de fördelar som de som väljer denna typ av fordon nämner är att man inte behöver bry sig om vägbulor särskilt mycket i dom. Dvs man anpassar sig.

Beträffande vägtullarna: Du menar alltså att den kungliga huvudstaden som är ett resultat av århundradens hård beskattning av landet, som fortgår än idag, skall reserveras för dom som faktiskt råkar bo där. Om det vore någon ordning så skulle de som bor i staden vara de som betalade vägtull, inte de som kommer in till staden.

I motsats till populär uppfattning bland de som bor i centrala Stockholm så är det de som kommer in till staden som gör den till vad den är. Utan dem vore staden ett dött och stagnerat museum.

Jag tänker också i köerna! ;-)

Mvh Björn
I Danmark är vägbulorna gjorda för att man ska hålla 50, kör man 40 eller 60 så guppar det som fan men håller man 50 är det inga problem. Smart va?

fo
242
foo
328iC '96
Hej,

I Danmark har jag stora problem att ta mig fram, dels pga vägbulorna, men även pga hålen i marken! Tror inte det enbart beror på höga skatter som göra att bilparken i Danmark är så gammal...

Är det verkligen så att resten av landet betalar för det som händer i storstäderna? Om detta påstående är begränsat till vägnätet så är jag nog benägen att hålla med, dock på det stora hela så är det väl ändå tvärtom. Vägverket på mindre och mindre anslag och då prioriterar de väl områden som antingen skriker mest, eller har störst belastning. Sedan att norra delen av landet får lida pin är mycket beklagligt. Däremot så tycker jag att vägarna i södra sverige (typ Helsingborgstrakten är extremt fina).

Dom flesta som arbetar inne i stan bor själva utanför. Håller givetvis med om att ju fler vi är som kommer in till stan, desto roligar är det. Dock behöver väl inte alla ta bilen?

/foo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.