AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
750

Problem med motorbroms?

Tycker min 320 e46:a beter sig skumt, vet inte om det har att göra med att ja bytte till 17" vinterdäck mer dubb från 16" friktion men ändå tycker jag bilen känns mycket tungkörd, seg och så fort man släpper gasen på plan mark typ E4:an så känns de som att motorbromsen hugger i direkt även om man kör i 100km/h.
Kan de va en bromsskiva ligger i? (bromsljuset funkar då som de ska)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Har bränsleförbrukningen stigit?
An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Testa att rulla mycket sakta på plan mark (helst utan snö eller is), koppla ur utan att bromsa och se om du tycker bilen ändå bromsas in onormalt snabbt. Kan då varar anliggande broms. Med denna metod kan du åtminstone utesluta att det är motorn som krånglar/bromsar.
Ang bensinförbrukningen så har den nog stigit lite men de kan lika gärna va pga att ja bytt till större/tyngre fälgar. Dubbar drar väl extra också...
Andy S, ska kolla ditt knep, tack så länge!
Däcken är föresten Yokohama med dubb 225/45/17. Fälgarna har tidigare suttit på sommardäcken och då tyckte ja inte alls att bilen bromsade så där.
Ta och känn på fälgarna efter att du har kört en längre stund,är det nånn som är varmare än dom andra så har du troligtvis hittat hjulet som krånglar.
Du kan även hissa upp bilen och snurra på hjulen för att hitta den som eventuellt har anliggande broms.
Nu testade jag Andy´s tips, rullade idag på väg till jobbet i olika farter på plan asfalt utan snö i upp och nedför samt icke lutande väg. När jag kör på driven så känns de som att nått liksom hugger i ganska difust och mjukt men ändå så segar de ned bilen. Kopplar ja ur till neutral på automatlådan så släpper de oavsett lut på vägen dvs de blir lättare även i svagt uppförsbacke. Borde inte va broms då och borde inte heller va motorbroms eftersom de oftast bara händer i nedförsbacke juh... Så what´s the problem???
Förtydligande:
Borde inte vara anliggande broms då och borde inte heller va motorbroms eftersom motorbromsen slår på mest i nedförsbacke...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.