AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.224

Hastighetsmätare e30 igen

32
13
320touring-89
320i touring -89
Har hittat flera trådar om detta men har en fråga till jag undrar om. Min hastighetsmätare har lagt av, men precis alla andra instrument fungerar. Även tripp/distansmätare. Så min fråga är, om det är givaren i bakaxeln eller kabeln därtill borde trippen fungera då?
Har kollat säkring, SI batteri lär det inte va om allt annat funkar väl?
Börjar undra om felet ligger i själva mätaren.
Erfarenheter? Tips?
Tack på förhand!
MVH Jimmy
Rengör stiften i givaren i bakaxelklumpen brukar att ärja där.
32
13
320touring-89
320i touring -89
Jo ska göra det.
Men funkar trippmätaren om inte givaren funkar?
min hastighetsmätare har eget liv och trippen är död när hastighatsmätaren är död.
Jag har bytt givare,gjort rent anslutning till givaren från erjning och inspekterat kablarna utan större framgång.
Bara att ta isär instrumenteringen igen och kolla upp jordningar,för det är nog själva hastighetsmätaren som jävlas åt mig för när bilen är varm så kan man dunka uppe på instrumentbrädan,då hoppar mätaren igång.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mina erfarenheter säger mig bara att om det är fel på kabelanslutningen i klumpen bak så fungerar varken trippen eller hastighetsmätaren. Är det fel på SI-batterierna så funkar varken trippen eller hastighetsmätaren. Så det verkar vara nåt annat lurt.

Såvitt inte de 2 kablarna bak i klumpen sköter trippen o hastigheten var för sig. Å att bara 1 av dem är glapp så att inte hastighetsmätaren funkar. Hmm, men det verkar för enkelt...Å jag vet inte om det förhåller sig så.

Hmm, jaja. Klura vidare!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.