AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.969

E38: Vindkänslig vagn?

Komfort i all ära...men är inte E38an lite vindkänslig? Jag tycker att man får passa bilen i blåsigt väder. Kan iof bero på att jag kör på mina 16 tummare med balong däck? Vad tycker ni andra E38 ägare?

The Seven Series...Cause I ride with pride!
je
38
jedherne
740iA Individual -96
Min er senka med 18 toms felger og 40 profil dekk. Kan ikkje si at den er spesielt følsom for vind. Har kjørt i vinter med 225/60-16 vinterdekk og følelsen er den samme. Kjenner jo at vinden tar i bilen, den er tross alt ganske stor slik at det er mye vindfang i den. Har hatt mindre bilar før og eg kan ikkje si at E38 er meir følsom for vind enn dei andre bilane eg har hatt.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Tycker absolut inte att den är vindkänslig snarare tvärtom.

Ett tag var min bil ganska spårkänslig och jag trodde det kunde bero på mina 18 tummare,men nu när jag har bland annat bytt styrstag känns bilen väldigt stabil. Jag har dock inte kört mina 18 tummare efter byttet än.

Tänkte att även du kanske behövde kolla upp glapp i styrstag och leder ?

Mvh Janne
ne
43
nenad740
e38 bmw 740i-00
kor pa 20 tummare tycker inte att det blivit sa stor skillnad men maste halla med att den sparar lite
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan bero på felaktig hjulinställning.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
En E38:a ska absolut inte vara vindkänslig eller spårkänslig om däck o fälgar är OK samt hjulinställningar och upphängningar är OK för övrigt.
Tycker i likhet med Erik att du bör kolla hjulinställningar mm så att allt är OK.
Min erfarenhet är också att det var rätt noga med att ha korrekt lufttryck i däcken.
hmm, intressant. min bil är absolut inte spårkänslig, utan kan 'gunga till' lite när det blåser kraftigt. Tror knappast att jag har något fel på hjulinställningen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen är vindkänslig bör man kolla hjulinställningen som nämnts, men även kolla skicket på stötdämparna (främst bak)...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Testföraren för expressen verkar ha samma åsikt, fast om E39an. Kanske var stötdämparna och hjulinställningen kassa på hans nya test bil...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen inte, men referensramen kanske var Audi A6 eller Volvo V70...och då framstår de flesta bilarna som nervösa och vindkänsliga! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Nöjd E30 ägare
Seven:

du e för go,

va nu snäll mot alla E38 ägare:)

Min E38: Länk
st
3.463
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror det beror på att den är svensksåld! En bil för svenska politiker, de är ju som bekant vindkänsliga!

Mvh, Steaman

MB C32 AMG -02
L-R Discovery V8 -01
BMW 316 ti -02
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Upplever E39 som lite vindkänslig
Håller med de som skriver att om en E38 är vnd/spårkänslig så är det något fel med hjulupphängningar, stötdämpare eller hjulinställning.

740iA -95 jag hade var ett underverk av stabilitet i alla hastigheter och väderlekar - helt underbar! Och då hade den ändå inte mått dåligt av nya stötdämpare runt om. 13 000 mil på originaldämpare är ungefär 3000 mil mer än vad som egentligen är lämplit. Körde med 16" och 215/65 ballongdäck

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Nåja, den ska in på inspektion II nu i veckan, då ska jag be dem kolla upp hjulinställning och hjulupphängningar. Sen ska pärlan säljas med flera tårar i båda ögonen!:(

Min E38 -95 är absolut inte känslig för vare sig väder vind eller väglag. Går som på räls och jag har vid flertalet tillfällen passerat 200-sträcket av rent misstag.
Jag har kört många mil på original 16-tums alu och däcken börjar faktiskt vara lite dåliga nu.
Min bil har iofs uppdaterad fjädring och är ngt sänkt men jag vet inte om det är det som gör skillnaden.

Det var som f*n, kan det bero på att min bil har gått 9000 mil och är slut i dämpare och hjulupphängning? Ni kanske upplever samma fenomen när era har rullat så långt....

Nöjd E30 ägare
ja just de Seven, din har ju passerat 9000 mil, de måste bero på de:)

Min E38: Länk
Min är spårig som satan med 18tumarna på, tyckte också att den var lite vindkänslig med 16" vinter
för att väga 2ton dvs.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Under min tid som däck montör så lärde jag mig att oftast så beror spårkänslighet på felaktigt offset på fälgarna. Inte bredden på däcket eller storleken på fälgen som många tror.
Om era bilar känns mycket spårkänsliga så ta och kolla upp fälgens offset, dvs hur långt in/ut den kommer i förhållande till hjulnavet. Någonstans på fälgen borde det stå ET och så en siffra, vanligen mellan 20 och 45. E38an borde ha ET 20 orginal om jag inte misstar mig helt. Om ET numret är mycket högre, typ 30 eller uppåt, så har ni troligen hittat felet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.