|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag fick in en tvillingvagn från Emmaljunga på tvären i min, men sen vart det rätt fullt. | |
|
Blev rätt besviken på bagaget i X5, inte klokt att det är mindre än 5-serien! Tänkte ju byta min gamla 540iAT -98 mot en X5 E53, men har nog ångrat mig. Bagaget, samt att inredningen känns smäckig i jämförelse, att det dessutom är en stor, klumpig, långsammare och dyrdriven bil gör att jag nog tänker om. I min gamla 540 -98 lyser knappar och instrument upp hela mittkonsolen som ett flygplan, i X5:an känns det tyvärr plastigare, enklare nästan allting. Måtten på min E39: B= 110 cm D= 100 cm H= 70 cm Djupet i takhöjd är bara ca 40 cm, i ryggstödshöjd ca 85 cm. |
|
|
Bagaget i X5 är ca 1 dec bredare och några centimeter högre, men betydligt grundare än gamla E30 touring. Dessutom tycker jag luckan är ivägen. Rätt korkat tycker jag... |
|
|
Vi får också precis in vagnen på bredden! men sedan är det i princip fullt ;( Vi har kört vår 4,4 i drygt 2 år nu och har en snittförbrukning på 1,3 blandad körning. Någon som vet hur Q7 är i bagaget i motsvarighet av X5:an? |
|
|
Vet ej hur Q7 är, men gissar att den är något större. De flesta SUVar är rätt små inuti, men X5 E53 (-01-07) är nog en av dom med minst bagage. Det tror man inte, för den ser så stor ut på utsidan. Mercedes ML och Range Rover har något större bagage, lika brett och högt ungefär, men djupare. För min del blir det en Chrysler 300C Hemi istället. Den har 620 liter bagage utan att fälla, ca 100 liter mer än både E39 och E61. Jämfört med E39 är det ungefär 10 cm högre, 15 cm bredare och 10 cm djupare. 300C är inte heller helt gedigen i inredningen, men den är betydligt roligare formgiven både på utsidan och insidan tycker jag. |
|
J.Lindström |
Har själv gjort ett praktiskt prov nyligt med en Emmaljunga Twin City Cross (tvillingvagn) i en X5:a E53 och det var inte en chans i världen att den gick in på längden, men med lite knölande på bredden, men då var det inget utrymme kvar till nått annat....lite sybd, har ändå varit lite småsugen på en E53:a facelift, men nu får det nog bli en XC90 V8:a igen, hade en sån tidigare och i dess bagageutrymme var det inga problem att få in vår barnvagn på längden och rymma två stora hundar bredvid (Schäferblandning och Howavart)...känns också som att XC90 är bra mkt större än nya X5:an också, eller är det någon som har testat med en tvillingvagn i en sådan?? |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skall man frakta runt barnvagnar är det bättre att köra med en gris och vänta tills barnvagnarna är ute ur bilden. Då kan man inköpa en riktig bil och skippa det andra transportmedlet :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
J.Lindström |
Kävlingepågen: Jag kanske råkar gilla SUV:ar, lär nog ha en oavsett barnvagn eller ej :D |
|
Hej, Urban jungle syskonvagn går in på längden i e39 om man lägger den upp och ner med hjulen upp. /m |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
J. Förstår vad du menar men jag var nog otydlig - köp en XC90 och lid (stå ut) så länge som du har barnvagnar. Sedan när de är ute ur bilden så kan du köpa en riktig bil och njuta dvs en X5 :) Har skumpat runt i en Xc90 å jag säger bara en sak VOLVO förnekar sig aldrig. Vilken skitbil men jävligt bra transportmedel - om du hajjar vad jag menar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
J.Lindström |
Kävlingepågen: Jasså, det var så du menar :) Har ägt en XC90 V8 och tycker själv att det var en väldigt bekväm och skön bil att åka i, och att den dessutom har humungos utrymme och förhållandevis bränslesnål (nästan samma förbrukning som 540 E39) var extra pluss ikanten...om man jämför Xc90 med en Bmw 540 touring-01:a som jag hade innan så väljer jag XC90 varje dag i veckan före 540:in i bekvämlighet och att äga, men nu är ju XC90 och E39:an helt olika bilar som man kanske inte ska jämföra, utan mer XC90 och X5 och en X5:a har jag aldrig provkört....men den kanske är bättre å bekvämare bil att köra än XC90, det visar sig :) |
| kör inte bilar med motornpå tvären | |
J.Lindström |
Ska faktiskt uppdatera mig här...våran Emmaljunga dubbelvagn går in på längden med rätt vikande och då ryms en större hund bredvid tack vara bredden på utrymmet...det hade aldrig gått i en E39:a |
| vad är förbrukningen på en x5 med manuel vx bensin? | |
STi |
Känner att det är dags att lyfta tråden... Är sugen på en X5a av modellen efter E53 dvs E70. Någon som kan bistå med info om denna bil, förbrukning och lastutrymme ? Sitter i dagsläget med en barnvagn (Emmaljunga scooter 2.0) men den kommer inom kort att försvinna. Men vill veta om det räcker till en barnfamilj med 2 småbarn. Hur är förbrukningen på den? Lite inne på en diesel? Hur är bilen i övrigt jämfört med en E61? /Jimmie |
|
Köpte nyligen X5 e53 3.0 (bensin) automat Va 3dje veckan kör jag Stockholm-Kalmar Kör du över 110 km/H då drar den 1,1-1,2 Under 100 km/H då går det något under 1 liter Stats körning tror närmare 1,5 faktiskt . Älskar bilen bara, ett stooor misstag bara är att jag inte köpte 4,6 is på en gång. Kör firma bil 5dagar i veckan, då lediga dagar vill jag gasa på lite. Haft tidigare BMW kompressor (400hk) då jag är van vid tryck vid gaspådraget.. Annars 3.0 går hur bra som helst, nöjd o glad med de Diesel skulle aldrig välja, trött på diesel ljud från firma bilen, och skatt på diesel är 10000 SEK . Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.