AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.780

Gör jag en OK affär nu?

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
mosse du har mail...

------
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack, har svarat dig :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min magkänsla säger nej.
Men jag har ju inte sett den live iof...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Det jobbiga är ju att bilen såg GRYMT fräsch ut på alla bilder....men bilder kan ju ljuga...motorrum & interiör såg i princip nytt ut...
Ta reda på mer om bilen helt enkelt så lär du komma på svaret själv. Tyska handlare och även privatpersoner har enligt lag skyldighet att informera om bilen har varit krockad. Ställ frågan och du lär få svar. Att utbytta delar tyder på skada är nog ett rimligt antagande. Dock behöver inte denna skada vara allvarlig då tyskar kan få sin bil inlöst för parkeringsskador. Dessa bilar säljs sedan vidare på bland annat mobile. Handlare köper upp bilarna och fixar upp dom tyvärr oftast billigast möjligt. För övrigt så ser väl bilen snygg ut i en färg som jag enbart trodde fanns i motor och bagageutrymmet på imolaröda bilar fast utan klarlack.
mosse:

Om jag(vi) känner dig rätt så hittar du en annan bil som du lägger ut och ställer tusen en frågor om:))

Vilket är trevligt men snart så hittar du nog ett bra bil med rätt mil tal och den där mag känslan.

ni
73
niklashörnell
325i Sedan - 95
Heinkel Trojan - 63
Porsche cab
tänk att nästan alla på det här forumet tror att alla tyska bilar är krockade och har gått minst 25000 mil...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Å andra sidan, vad är det som säger att en krockad bil är ett sämre köp än än okrockad om allting är ordentligt lagat?! Man ska inte bara se saker från den negativa sidan..

mvh
ni
73
niklashörnell
325i Sedan - 95
Heinkel Trojan - 63
Porsche cab
ne visst har har spräckt plastfronten och köpt en ny och satt dit så är den nog i mycket bättre skick än innan...men är det en dörr och halva sidan är det kanske en annan sak....men att byta en bakstötfångare och tro att det är krockad för det verkar lite långsökt i mina ögon han kanske tyckte den va snyggare?...hur många stylade eller omgjorda bilar på blocket tror ni är krockade? knappast det första man tänker på....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Niklas,
Ingen har väl sagt att den ÄR krockad, eller?

Det handlar om en bil som Mosse inte har sett med egna ögon än varför man ska vara försiktigt med att förhasta sig till ett köp. Anledningen till att det säljs så många skruvade och krockade bilar är för att folk är naiva och har för bråttom.

"men att byta en bakstötfångare och tro att det är krockad för det verkar lite långsökt i mina ögon han kanske tyckte den va snyggare?..."

-Jo, förre ägaren kanske tyckte det. Eller så inte ? Värt en chansning?
ni
73
niklashörnell
325i Sedan - 95
Heinkel Trojan - 63
Porsche cab
ja nu ska vi inte börja bråka här :) men anders jag har sett att på nästan alla sånna här forum om tyska bilar sägs det samma saker. Tyska bilar är i regel fräschare och mer välvårdad än svensksålda eftersom dom sköter sina bilar som det vore deras barn där nere.
men vad gör det om han har bytt bakstötfångare då? sen tror jag inte att det är några fler tyska än svenska bilar som är skruvade. Man kan ju köpa utsustning för sånt själv på blocket för 1500-2000 spänn och det är ju ganska lätt förtjänta pengar om man har en lite nyare bil.
Så att säga att det är bättre att köpa Svensksåld bara för att den nog inte är skruvad i är bara en myt. För 10 år sedan var det nog så men inte nu längre.
Jag tycker du ska kika på bilen. och kolla på ett antal andra också när du ändå är där och bestäm dig då. Känns som vi svenskar har lärt oss att importerade bilar från tyskland har gått skitlångt på autobahn, är skruvade och krockade sen lite halvdant reparerade och sålda till oss "dumma svenskar".
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
mosse: Jag tror säkert du kommer att hitta dig en fin bil tillslut. Tyvärr är det väl så att de fina bilarna alltid kostar lite extra. Kan inte finnas en värre känsla o köpa en bil som man sen upptäcker inte är helt reko.

/Kristoffer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Niklas,
Nej vi behöver inte börja kasta sand. ;)

Grejen är att jag undrar varför man inte är mera kritisk än man är, vare sig det är en svensk eller tysk. Jag hade sagt precis samma sak om det vore en svensk. Nu låter det som att du tror att jag sågar bilen för att den är tysk vilket är fel. Problemet är ju nu också att Mosse endast kan (?) se bilen på bild. Han köper grisen i säcken och eftersom det redan ser skumt ut med kofångarn bak, ja... Vem vet, men varför chansa.
Som sagt, jag hade tyckt likadant om varit en svensk bil.
ni
73
niklashörnell
325i Sedan - 95
Heinkel Trojan - 63
Porsche cab
Ja det är väl klart att man ska vara kritisk, det handlar ju om mycke pengar och kan bli mer i framtiden. men det finns ju faktiskt dom som gör bra affärer också. Och jag pratar inte om dig anders utan i allmänhet. för att citera en annan användare här "håller med om att den med stor sannolikhet är ordentligt smälld i baken." hm...ja vi har nog olika erfareheter när det gäller bilköp och användande men men...hoppas du hittar en fin bil till slut mosse!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hur många bilar kan det finnas i tyskland? 30 miljoner? Det är klart att det finns både pärlor och vrak bland dem. Generellt är de finare än i Sverige, men det innebär inte att alla är det. Tvärtom finns det en väl utvecklad marknad för krockade bilar som förr eller senare hamnar i händerna på mindre seriösa personer som sedan lappar ihop dem och fixar till dem så att de ser fina ut. Plats för misstänksamhet alltså. Lite paranoia är bara nyttigt när man köper bil oavsett i vilket land man gör det.

Mosse, jag skulle rekommendera dig att spana runt på mobile, bmw.de och andra internetkällor. Sedan när du har ett antal bilar att välja mellan, åk ner till Tyskland och titta på dem live. Då har du förutsättningar att göra en bra affär. Tålamod och noggrannhet betalar sig. Lycka till!

Don't dream it, drive it
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack grabbar & trevlig helg på er!
/Klasse
mosse:
Tycker att du gör helt rätt i att strunta i denna bilen. Finns fler fiskar i sjön.
Snart är det vår (hoppas det iaf... ;-) och då kommer garanterat urvalet att öka nere i Tyskland.
Dock tycker jag att du ska räkna med en större budget än de ca 5.000 kr som du verkar ha budgeterat för inreggning/tur&retur-resa/försäkring/hotell m.m. Bara ett välmenat tips för att du inte ska bli chockad när dagen kommer för ett köp. Kolla gärna i min BilBlogg (se länk nedan) när jag själv var i Tyskland i December och köpte min nuvarande 330. Där ser du hur jag gick tillväga, finns även uppradat de kostnader jag hade.
Trevlig helg!

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Vill inte märka ord med ASC-T måste vara ovanligt..:)

Simonen: Att märka ord och tecken är inte samma sak om vi nu skall vara petiga :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Misstag nr.1
Fråga inte vad andra tycker om det du ska köpa.
Folk har naturlig förmåga o sätta sig i överläge o tycka att dem vet allt.
Gillar du bilen o tycker att den känns bra så köp den.
Du hade säkert fått en helt annan respons om du redan hade köpt bilen o skrivit lite om den. Då skulle alla säga grattis o välkommen.
Det andra är att silver färg på en e46 är grymt snygg.

Lycka till!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.