AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.176

Relativt enkel trimning av 328 e36?

zo
33
zod
320i Touring -89
Har läst kring detta ämne och tänkte kolla om jag får svar på några frågor/myter kring detta ämne.
Kan redan nu säga att en kompressor/turbo, även om det är lockande, inte kommer på tal eftersom en sån bil inte har nån chans att klara besiktningen.

Insug - 328:an ska tydligen vara "strypt" och denna del är en orsak. Insuget från en 325 samt m3(nytt för mig) ska tydligen passa rakt på, nån som vet om detta ger en nämnvärd effektökning?

Grenrör&avgas - Grenröret lär vara långt ifrån optimalt och att byta det samt dra ett grövre och mera anpassat avgassystem ska också ge mera effekt. Är grenröret nåt att satsa på eller är det endast avgas som är prisvärt?

Trimchip - Het debatt på detta forum :) Är det nåt att satsa på eller redovisar de mest glädjesiffror? Gärna nån med erfarenheter.

Finns ju en massa annat att göra också men priserna har ju en tendens skena ju mera man öppnar motorn.
Övriga tips tas gärna också gärna emot.

Två tyskar avklarade, dags för nästa..
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
ang chippning Läs : Länk

ang insug läs : Länk

och här kan du söka efter mer svar: Länk

Min förra pärla :-)
Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Jag har 2.5 ans insug på min m52b28 motor samt extractor går fin fint.

Länk
al
499
alaska1
118dA-13
M3 insug låter spännande! Någon som testat? Att byta till 325 insug verkar vara rätt poppis men jag misstänker att ett rakare insug typ M3 ger mer
zo
33
zod
320i Touring -89
LeeRoy:
Tack för insugstråden, den hade jag lyckats missa helt.
Ang. chippning så vore det ju intressant att höra nåt om en specifik tillverkare också. Reportaget nämner ju att det gick bra att chippa bilen men var och vad kostade det?
alaska1:
Detdär med m3 insug var nåt som personer på ett annat forum spekulerade om, jag vet inte om nån som gjort det men spontant så tror jag det kräver lite mera modifikationer.. Men intressant är det.

Så att slänga på grenröret från 325 eller M3 ger också nåt? Är det bolt-on eller kräver det några större ombyggnader? Har ju tyvärr inte nån bil som jag kan gå och titta i.. :)

Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
insuget tycker inte JAG är värt att byta ger mer hk går bättre på högre varv men sämre bottenvrid och det är ju det sköna med 328:an

däremot grenrör från m3 ger en hel del känns det som är ju "extraktortyp" där måste du bygga om emot orgavgaset om du inte byter hela systemet mot m3 förstås
zo
33
zod
320i Touring -89
Tycker inte heller det låter som en alltför bra idé att bygga om så man måste ligga och varva för att få nån action i bilen. Är väl för vridet som man köper en stor motor? :)

Låter ju bra med grenröret, blir ju lite jobbigt att försöka dölja det om man måste bygga om halva motorrummet för att få det på plats.

Nu gäller det väl mest bara att hitta rätt bil att pyssla med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.