AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
505

kallstartsproblem med förgasare, nästan ingen tändning, luktar bensin

he
1
hedman86
Bmw 316 -78 med sportpaket
jag har en Bmw 316 -78 med förgasare. En gammal och trogen vän som inte vill starta vid kallt väder. När jag skall starta så tänder den till lite gran vid första varven av startmotorn men sedan följer en kamp av att få igång den. Ibland så är det full gas som gäller och ibland så är det ingen. Jag fick tipset av att det kan vara tändningen som är helt fel då motorbyte har ägt rum och alla kablar och annordningar kan vara fel, samt att byte av fördelardosa kan ha ställt till det ( olika slitna kanske).

jag skulle uppskatta om jag får revalant information om detta då detta problem såg till att jag tog mig inte iväg till ett viktigt möte (så att säga) och behöver återgärda det ganska omg.

tack på förhand :D

Johan Hedman Lycksele
Börja med att ställa in tändning/brytarspetsgap exakt...
Hade tidigare exakt samma problem med min Polo -82 (slutade med att bilen börja "hacka" o tvärdog, vägra sedan starta igen), när det var runt -5 var den seg värre o starta! Detta berodde på knasigt inställd brytarspets. Efter korrekt justering av denna samt exakt inställning av tändningen startar bilen efter 2-3 sek på startmotorn vid ca -10. I mitt fall var bilen alltså endast svårstartad när det var minus grader ute o och endast vid kallstart. Hade bilen varit igång o motorn var varm var det inga problem, inga problem heller att starta vid +5...

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
börja att kolla allt så det sitter på rätt plats, byt även brytarspetsarna även om du tycker att dom ser bra ut! kan även vara tändspolen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.