|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det finns en tanke med att ha en fläkt. Det är inte ditsatt för ingenting. Tempmataren för vattnet ska du inte se som något exakt instrument. Den står i mitten från cirka 70-75 upp till 110 grader celsius. Vad tror du händer om du kör skiten ur bilen en varm dag för att sen fastna i en kö? Det finns flera tänkbara scenarion där fläkten behövs. Vad jag minns så gick min fläkt på 540n ganska ofta när det var varmt och kö. | |
|
Varför skulle tempmätaren stå rakt upp vid 110grader? När skulle den isåfall gå upp på rött? 200grader? Skulle inte tro det. /Jesper |
|
| Okej. Jag har alltså fel menar du? Då ska jag presentera lite "kall fakta" för dig om cirka en halvtimme när jag kommer hem. | |
|
J.Dredd: Så här säger dokumentationen för E39 med M62 motor. "Kylmedelstemperaturindikering Kylmedelstemperaturindikeringens indikeringskarakteristik i Kombin anpassades till motorns, genom den programstyrda termostatens villkorade, högre temperaturnivå. Kylmedelstemperaturindikeringens visare i Kombin befinner sig vid kylmedelstemperaturer på 75 o C - 113 o C i mittläget." Nästa gång du ska håna mig eller försöka vara roligt rekommenderar jag dig att ha ordentligt på fötterna. Tack och hej! |
|
|
John Walker: Följer inte den analoga mätaren, det finns dolda funktioner menade för BMW service tekniker i färddatorn, om man låser upp dessa kan man titta på massor av funktioner i bilen. T.ex finns där vattertempmätaren i digital form. Den har som max varit på 86grader. Där finns också flödes mätare och sedan nån annan tempmätare som går riktigt kallt, endast några grader varmare än ute. Det är klart den inte är ditsatt på skoj. T.ex i Dubai en dag med +45 grader och kökörning med ac på fullt skulle nog bilen koka upp om den inte fanns där. BMW har ju designat bilen för att kunna fungera i alla ytterligheter. Jag som kör i den kallaste delarna av civilicera världen verkar klara mig rätt bra:) |
|
| Rätta mig själv, det är inte flödes mätare utan varvmätare i digitalform, men den första är alltså enginetemperature meter. | |
|
Jo tack, jag känner till vad man kan få fram med high-kombi. Du har alltså en M5?, jag fick för mig att det tempvärde som var på väldig massa minus var oljetempen, men ditt resultat utesluter alltså det. Jag vet inte heller om M5 har samma typ av termostat, M62 lurar faktiskt termostaten att öppna tidigare med hjälp el. Tänk på att det kan kanske finnas andra orsaker med fläkten också, inte bara kylvattentempraturen. Prova att känna under tröskeln när bilen är riktigt varm på sommaren så får du se hur mycket luft motorfläkten faktiskt flyttar. |
|
|
Bayerische, vet du hur man får man fram de "dolda" temperaturerna ? Finns det en elfläkt framför kylaren ???(har jag aldrig sett, hmm...) Här finns det lite bilder på luckorna: Länk John Walker, är du säker på att man inte menar att visaren befinner sig mellan prickarna i detta området (Mittläget), Länk I min bil så har jag ett fenomen som jag delar med många andra M5 ägare nämligen att kylvätsketempnålen lägger sig strax över 1:a punkten (c:a kl 11) men när man stannar in och vid varm väderlek så stiger den till mittläget(rakt upp), detta skulle jag tro beror på teromstaten som är en 79 graders enl realoem: Länk Mvh Sibbe Länk Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normal temp när termostaten öppnar är 110-113C på en 540-01 om man kopplar upp bilen och kör livedata. Det visar både värden i volt och temp från både motortempgivare och kylartempgivaren till elfläkten framför kylaren som är den fläkt som används i första hand för att kyla motorn inte viskofläkten. På äldre E39or före 99 så är elfläkten bara en hjälpfläkt och viskofläkten huvudfläkt helt olika styrning av elfläkten före o efter 98-99. M5 kan ha ett annat upplägg. ///MVH Hasso Länk |
| Intervallet 75-113 gäller alltså för bilen när tempmataren står spikrakt upp. Hurvida M5 har exakt samma uppbyggnad törs jag ej svara på. Skulle bli förvånad att det normala är som du beskriver dock. | |
|
John Walker: Jag ställde mig frågande till ditt påstående. Om du uppfattade det som att jag hånade dig så ber jag om ursäkt. Dock så förstår jag inte logiken i att tempmätaren inte är linjär? /Jesper |
|
|
..förutom dom rent estetiska fördelarna med att ha mätare som står rakt upp då. /Jesper |
|
| Testa själv genom att gå in i servicemenyn i ditt kombiinstrument. Då kan du följa uppmätt temp och visad temp. Som sagt är jag inte helt säker på att M5 har exakt likadan uppbyggnad. Hasso: Termostaten ska utan utan hjälp av DME öppna vid den temp du anger. Den kan öppna tidigare beroende på körsätt och situation. | |
|
Bimmer seb: Gör såhär: 1.Håll inne check-kontroll knappen tills "check-kontroll ok" far bort och det kommer fram texten "test o1" 2.Tryck vänster knapp (trippmätaren) för att gå in i test nr01. Där kommer en kod (slutet på bilens nr tror jag) addera dessa, i mitt fall blev det nr 24. 3.Gå ut från menyn med höger knapp 4.Gå med högerknapp till test nr 19. 5.Gå in i test nr 19 med vänster knapp 6.inne i menyn tryck vänster knapp upprepade ggr tills istället för "test lock" eller nåt liknande står där den nummer som du adderade i steg 2. (i mitt fall 24) 7.Gå ut med högerknapp 8.Nu har du test mode upplåst. De som jag känner till är: test04 kontroll av luftsmassemätare genom att kontrollera flöder av bensin i realtid L/H och L/100km test07 konstroll av motorns temperatur i realtid samt motornsvarv samt yttertemperatur. (Konstigt är att yttertemperaturen ger ett annat värde än den vanliga)?! Du kan också gå till www.m5board.com och söka på MAFS så hittar du tråden, how do mafs work and how you test them. |
|
|
John Walker: Ja jag har en M5. Enligt M5board är det yttertempmätare den sista som jag nämde, alltså den som var på minus. Men hur som helst kan jag inte se faran i att köra med en bil utan fläkten iallafall nu när det är kallt, och oljetemp är 80-90grader, vatten temp enligt analog mätare rakt upp eller strax mot vänster och digital mätare som säger mellan 77-86grader. Detta var i Helsingfors strafik. dagstrafik samt rusningstrafik på vägen hem... |
|
| Kan tillägga att jag på treans växel för en och en halv vecka sedan hade vid 6000rpm och treans växel 131L/H på bensinflödet. M5 brukar ha 110-140 beroende bla på hur högt upp man är. Detta med en besinpump som havererade en vecka senare:) Kanske 140L/H nu i tvåansväxel och varvstopp. | |
|
Tack Bayerische, är det chassi nr du menar i punkt 2 ? Ang termostat, det låter väldigt högt men kan säkert stämma att den öppnar vid 110 grader. Termostaterna verkar skilja mycket mellan M5/540 där M5 har en bestämmd temp (79!?) och 540'n har "THERMOSTAT WITH CHARACTERISTICS CONTROL" (tempgivare/styrning ?) inbyggd. Hur är det med din M5 och tempnålen bayerische ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
| Ja det är troligtvis chassienr. | |
|
Bimmer Seb: Hur menar du med tempnålen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
John Walker: jag testade enbart från kallmotor tills termostaten öppnade på tomgång för att ha referensvärden sparade utifall nått skulle krångla. Tog ca 20-30 minuter innan den öppnade, drifttempen ligger på ca 110C. När bilen rullar på landsväg är sällan termostaten öppen därav tomgångkörning. El/Acfläkten styrs av motortemp,katalysatortemp,bilens hastighet,batteriets spänning samt trycket i AC systemet. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.