AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.406

Ta bort mekanisk fläkt M5 E39

Sida 1 av 3
Har följt med utvecklingen på m5board där medlemmar har tagit bort sina mekaniska fläktar.

Somliga har ersatt med elektrisk, andra helt enkelt utan. De som kör utan säger att det går bra.

"Fördelarna" är upp till 8hp för somliga, men vissa märker ingen direkt effektökning. (personligen tror jag att allt under 20hp i en 400hp motor är svåra att märka)

Som ni vet är motorn rätt högljudd på M5 E39, det gör ju inget när man gasar, men lätt iriterande när den står på tomgång, denna modifikation lär ta ner på ljudet väldigt mycket.

Det är lätt att göra denna modofikation, samtidigt som den är lätt att återställa.

Tänkte prova på den imorgon. (om jag får bilen tillbaka)
Ingen som har åsikter innan jag gör det:)?
Buspelle
Är själv en stark förespråkare för att behålla bilen i originalutförande. Dessutom får man väl anta att fläkten sitter där av någon anledning och att ta bort den troligtvis innebär ökad risk för haveri eller skada av något slag, och det har du väl haft nog av vid det här laget, så ett förslag kan ju vara att behålla fläketn.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Om jag hade övervägt detta, hade jag kontaktat någon på BMW med kännedom om marknadsskillnader på bilarna, som kunnat svara på om din bil klarar av Finlands klimat utan sagda fläkt...
Jag tog bort den, och WOW!

Detta måste vara den bästa modifikationen man kan göra för 0 pengar. (OK i mitt fall 5euro för en biltema nyckel på 32mm)

Gas responsen är massor bättre, känner inte alls igen min bil:)

Bilen känns snabbare, jag vet inte om det beror på mera hk eller den bättre gasresponsen. Bilen slungas iväg vid lilla nötning på pedalen.

Dessutom är tomgångljudet uppskattningsvis 30-50% lägre. Glömde att mäta med min decibel mätare innan och efter.

Oljetemp och vatten temp lika som innan. Körde småstadstrafik och motorväg.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byt till en elektrisk fläkt om du vill prova, men jag skulle ALDRIG överväga att bara ta bort fläkten även om det skulle funka nu på vintern...

Mvh
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Värt att notera är att dom bästa elfläktarna klarar 1200 cfm ungefär
och orginalfläkten pumpar ca 5000 cfm som mest..

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Har provat både med och utan fläkt på min rätt så hårt sugtrimmade S50 (ungefär samma effekt som standard M5) och kan väl inte direkt säga att jag har märkt någon skillnad på vare sig gassvar eller effektmässigt.

Ljudnivån på tomgång är lite svårt att säga någonting om då motorn lever om ganska bra.

_______
//Niklas
Bayerische:Kan det inte vara så att du känner av den nybytta bensinpumpen?
Lelle:

Njaa, kanske, men körde bilen ca 15km innan jag kopplade loss fläkten.

På M5board.com har detta diskuterats väldigt mycket.

Körde just i Helsingfors i rusningstrafik, extra koll på temperaturen. Oljan blev ca 85grader och vattnet var rakt upp. Ca 20min med säkert 10av dom stillastående.

Tänker nog hålla den borta en tid. 330'an klarar ju sig också utan motsvarande fläkt. Den verkar ju endast finnas på M-bilarna.

Denna fläkt är väl mest menad att fungera vid kökörning? Att dra in luft genom kylaren? För mig som kör 95% landsväg/motorväg tror jag inte den gör så mycket utom stjäl effekt och en massa ljud:)
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Fläkten gör bara nytta i stads och kökörning, men vintertid är den till 99% överflödig skulle jag säga, bilen får den kylning den behöver ändå. Men jag betvivlar att motorn skulle klara ett "stau" sommartid utan fläkten.

Termostat styrd elfläkt måste var smidigast, men det blir ju lite extra mickel.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Bimmer Seb:

Ja, det tror jag också, bilen kan nog få bra jobbigt om det är +30grader, luftkonditioneringen på och man sitter 30min i en tysk bilkö:)

Det är ju klart att man har fläkten på om man sticker på långresa, men just nu känns det kul.

Kanske jag monterar en elektrisk fläkt till sommaren om det visar sig vara ett måste.

Annars kan jag rekommendera detta, det är ju en modifikation som tar 3minuter och enda man behöver är 32mm nyckel och en hammare.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Du menar väl gummi hammare ;-)

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
kommer nog att börja koka vid kökörning även vintertid efter ett tag.. när de blir varmare ute kommer den garanterat koka direkt när inte fartvinden kyler..
tycker detta verkar vara helt vansinnigt.. något av de dummaste jag läst på detta forum.. ok om man monterar elfläkt borde de fungera... men annars hmmm... en ny M5-maskin är inte billig..

BMW CS #5139
Bimmer seb:

Nä jag menar en riktig metall hammare. Ett par slag så lossnar den. Gummihammare är för mesar:)
J.L:

Finns flertalet M5 E39 ägare på m5board.com som bor i betydligt varmare trakter än Finland som tagit bort fläkten utan problem. El fläkten på andra sidan kylaren (framsidan) slår ju också den igång när bilen blir varm. Via den strömmar ju luften.

Kökörning är ju en sak, men eftersom jag endast en procent av min tid sitter i köer, så berör inte detta riktigt mig.

Jag vet inte 100%, men det verkar funka för min bil. Så är det bara. Som sagt hade jag riktig kökörning idag, och temperaturen steg aldrig förbi rakt upp, oljan var som sagt ca 85-90grader.

Ska följa med detta och rapportera, det kan jag meddela att jag släpper nog aldrig motorn så långt att den skulle börja koka.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
M5 kylaren verkar riktigt bra, får tex inga som helst problem med kylningen med frontmoterad intercooler, tvärt om går bilen något kallare (antagligen för att plastkåpan framför kylaren tas bort)

ersätter man med elfläkt kan man ju ta bort denna plastkåpa eller åtmiståne öppna "afrika"-luckorna i den så man får in lite mer luft.

Jo det stämmer folk på m5board har tagit bort sina fläktar - och INTE ersatt dom alls..... det verkar vara lite VÄL optimistiskt tycker jag personligen.

men som sagt kapaciteten på en elfläkt är inte i närheten av den remdrivna...
men dom kostar nån HP också :-)
540is:

Vad är "afrikaluckorna"? Och vilken plaskåpa menar du? Den som sitter runt den mekaniska fläkten? Eller på andra sidan dvs på elfläktens sida?

Jag kör tillfälligt med mekaniskafläkten i bagageluckan, just in case..., det tar ju ca 1min att få på den, man behöver ju inte ens ett verktyg.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
på framsidan, finns ett par "luckor" att öppna i plastkåpan (på elfläkts-sidan)
till höger om fläkten vill jag minnas, (förarsidan)
OK, tack, ska kolla det!
Hittade totalt 5 luckor. Finns 2 små på höger sida, som verkar vara sådana som öppnas om man kör i hög hastighet, kanske 3x5cm, sedan fanns lite längre ner en lucks på var sida av fläkten som var större ca 10x13cm, dessa är fast med små clips på insidan, tog bort den högra (framifrån sett) det var hur lätt som helst, men den vänstra är lite knepig, så tror jag låter den vara tillsvidare. Körde nyss i stan igen och "vattnet" värms precis lika långsamt upp som förut. dvs tar ca 20min innan motorn är riktigt varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.