|
|
|
|---|---|
|
Hej !! Jag har köpt en m3a, 97a, som är sv-såld och rullat ca 8400mil Vanosenheten är bytt och det sitter en sach i den, Bilen går grymt bra, både på låga och efter 4000 varv. Men jag upplever ett konstigt ljud, mellan 900 till 1200 varv. Sen upphör det... och låter lite som "diesel ljud" men det är väldigt svagt ljud, men ljudet finns där. : ( Och det kommer från motorns framkant (vanosenheten) Vad tror ni? Är det jag som är okunnig eller är det ett ovanligt ljud??? OBS !!!! Vanosenheten är ju sach model. Jag köpte bilen för typ fyra dagar sen .Gubben innan mig hade den i två år och var ca 48 + och väldigt medveten om att varm köra bilen innan han körde "hårt" . det vad va han sa iallafall... | |
| På min gamla M Coupe med sachs vanos var det precis likadan, den ska låta lite svagt i det varvtalet. Inget att oroa seg för!!! Kör och njut! | |
|
okej ! nu mår jag bättre, då kan jag planera ekonomin igen jag höll på att gråta när jag körde hem bilen idag. hade precis lackkonserverat den och putsat upp den. Blank som fan blev den men "dieselljudet" gav mig ångest. |
|
| köpte du den i gbg? estorilblå? | |
|
Ja det har jag gjort. känner du till nåt om den eller ? berätta gärna mer om du vet . |
|
| vet egentligen inget mer om den, var själv spekulat på den faktiskt. Var och tittade och provkörde den. Var dock lite tveksam till milen...Hade en exakt likadan förra året som hade gått några tusen mil till. Den kändes nyare på alla sätt. Tyckte oxå att växlarna kändes lite skumma, särskillt mellan 1an och 2an. Men säkert inget fel på den iaf. Bara jag som e lite petig :) Grattis till köpet. | |
|
Det är dreven bakom vanosen (vanos växellådorna) eller kedjan som låter. Ingen fara på taken! Helt normalt även på Sachs vanosen. Finns chims på BMW för att få bukt med det lilla glappet i dreven som gör att det knackar lite lätt. Mvh Björn Länk |
|
| Hmm...nu finns det ju ett antal Estorilblåa i trakten, men en som var till salu nyligen vet jag iaf är "SMG-chippad", men han som annonserar ut den är 30-35 år. (19", bakvinge, Lexus-ljus). | |
|
Hej! Jag har faktiskt varit noga med milen på bilen och ringt runt och kollat upp den både mot ägarna innan och verkstäder som servat den. Eftersom boken är stämplad hela vägen... Sen så känner jag ägaren till verkstan väldigt väl, som den har servats på. (gbg bilservice) och det var den vägen jag fick reda på att den var till salu och jag köpte bilen bara efter han rekommendationer. Själv jobbar jag men bilvåd sen 5 år tillbaka och har lärt mig att kunna se någorlunda om bilen e sliten eller inte, men det är ju en gammal bil, men jag känner mig nöjd ändå. Sen vet jag inte om den ens varit ute på annons jag har aldrig sett den ute, för jag har letat ca 2 år efter en sv-såld M3a. Meningen var att jag skulle köpa en Z3M Coupe. sv såld... men det slutade så här. Bilen är manuell och helt i orginalskick! Det är bara "Bilstain väghållningspaket" som inte är orginal. Tack för informationen 1BJÖRN!!! Jag har köpt bilen för att köra den hårt och det får kosta där efter, jag snålar inte med reparationer eller service, jag får ta det som det kommer. Men jag stör mig på missljud!!! |
|
| jo det är möjligt, men kan säga att den är inte entusiatkörd/skött. Det såg jag direkt när jag kollade på den. Har ägt flera sådana m bilar och det är en väldigt stor skillnad. Men bra pris var det ju på den iaf:) | |
|
Jag tycker att bilen är i mkt bra skick för sin ålder. Man får nog vara lite realistik och inse att bilen är (9 år Gammal) Man kan inte begära att bilen ska vara som ny. Hur såg bilen ut när du såg den? För det verkar som du inte har sett exakt den som jag har köpt. När såg du den? och vad hade den för fälgar? Bilen är nylackad i fronten, man kan inte ens hitta ett stenskott på den och det är bra gjort också . Du måste ha sett den innan lack isåfall. Men jag har bara sett den nylackad och inte tidigare. Men den är i allmänt bra skick!!!. Vad begärde han för bilen då? det e intressant och veta... |
|
| vet att det är den bilen. Var finne han som hade den. Jepp såg den innan lack, mycket stenskott då... En del dörruppslag etc, småsaker som gör att man direkt se att den inte varit entusiastkörd. Likaså att orginalstötdämparna varit helt slut och därför bytta. Likaså bromsarna. Brukar ju inte vara slut vid 8000 mil om man kört normalt. Det som fick mig att avstå. Absolut inget illa menat, bara så jag kände när jag kikade på den. Kollade på den för 2 veckor sedan. Han skulle ha 135kkr. Oprutat ;) Vad fick du ge? | |
| han hade vinterfälgarna på. Orginalen fanns oxå men däcken var slut... | |
|
japp det stämmer! du har fullträff. men jag e nöjd och har försökt att pruta på den men han gick inte ner. växlarna verkar vara mkt finna. sen angående bromsar det är ju en sport bil så den ska köras hårt och bara posetivt att dom e byta. skit samma, jag tycker att den e fin nu i alla fal och jag ska köra den på barna och ha kul , jag har en vanlig bruks bil också renault clio 03a . sen tänker jag inte ha den som utställnings bil utan köran den för vad den är gjord för . och då slits delarna. sen va inte dämparna slut utan bilen var sänkt och han ville ha den orginal skick , känner nämligen värkstan som åtgärdade jobbet. man måste följa magkänslan, och för mig kändes det rätt . jag hoppast att du hittar den bil du söker,och hälsar på mig. På partille bilrekond ab så jag kan sen din m3 a |
|
| ni får ursäkta fel stavningen | |
|
hej igen !! 1björn!!! kan inte du förklara lite mera angående chimp´ eller chip om du menade det? vill veta lite mera, jag har visat bilen för en kille som verkar veta vad han pratar om. Och han säger att det ljudet jag hör kommer från vanos växellådorna, och nu undrar jag om jag kan få bort det med ditt "knep" hoppas att du förklara lite mer kring detta. Jag är väldigt intresserad av att få bort det. Tack på förhand!!! -----Jorma jag vet att du lässer detta----- |
|
| 1BJÖRN:så om kedjan till vanosen låter lite så är det inget att bry sig om alltså? | |
|
Chims är brickor som man kan justera det lilla glapp i vanos växellådorna som har uppstått. Chimsen i sig är inte så dyra på Bmw men arbetskostnaden är ganska ordentlig. Alla Vanosar på M3 3.2 rasslar mer eller mindre. Oftast är det glappet i växellådorna som är orsaken, dock bara ett skönhetsfel! Kan i vissa fall vara kedjan eller kedjespännaren som är orsaken. Oftast spännaren. Ett byte av kedja och spännare är inte så tok dyrt som byte av hela vanosen. Ett tips är att ringa Rigo bil i Halmstad dom har sten koll på vanos bekymmerna på M bilarna. Jag har bytat både vanosen, båda växellådorna, kedjan och spännaren, kan ändå höra ett litet knorrande från vanosen. Samma sak på min kollegas M3 E46:a som rullat 900 mil. Det är ett skönhetsfel inget annat. Mvh Björn Länk |
|
|
Tack för att du svarar på mina frågor. nu behöver jag inte bry mig mera. nu kan jag sova på nätterna. |
|
|
Mehran: Har du inga bilder på bilen? lite nyfiken:) Min bil: |
|
|
hej jo jag har några bilder på den Men dom är dåliga. Det kommer bilder på den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.