|
|
|
|---|---|
|
Har hört att när det gäller m5 e39 så ska man bara köpa från 01 och uppåt 99-00 ger bara problem med vanos koppling och massa andra skit medans 01 o uppåt håller dubbelt bättre vågar man köpa 99-00 eller är det bara att strunta i de om man inte vill ha mycket problem PS...vad kostar det o byta vanos o koppling? | |
|
Länk ___ Vagnparken: Länk |
|
|
koppling på en BMW M5 lär du få byta oavsett om det är en -99 eller -02,,räcker med några slarviga växlingar så blir det dyrt.... ny koppling ligger på ungefär 15.000kr |
|
|
Tror inte det stämmer, VANOS oljudet läs vara mindre efter en viss månad -00 Vanos bytena har antagligen varit till 90% onödiga byten, oftast har det visat sig vara lättare problem som LMM, kamaxelsenorer m.m. Ha dock ett stort sido konto vad än du köper för årsmodell. Jag ligger snart i över 6500euro i utgifter för 1,5års M5 ägande. Vi kan jämföra detta mot 330'an som kanske kostat 1000euro i reparationer/service under ungefär samma tid. LMM, gär ofta sönder, Bensinpumpen är mycket svag, min bil håller på att få sin tredje, tung bil= stort slitage på bromsar (svindyra) och övriga chassie detaljer. Kopplingen håller i mitt tycke hur bra som helst, förutsatt att man kan köra bil. Har själv haft problem med just allt annat än VANOS och koppling, på m5board har många problem med kopplingar, kan detta bero på att de flesta jänkare har kört automat hela livet? Köp, om du har råd med sido utgifter, annars råder jag dig att avstå helt och hållet. Kan hända att du har 5år problemfritt ägande, kan hända du får en bil som min. Och då kollade jag upp min bil riktigt ordentligt innan jag köpte den. Lycka till! |
|
|
Pga ovannämda svagheter på M5:an valde jag en Alpina istället. Betydligt mindre uppmärksammade fel, visserligen mindre tillverkade men ändå. Automat och lite mindre effekt kanske inte lockar men det räcker gott och väl... Bara ett tips... |
|
|
Kom igen nu, jag äger oxå en M5:a E39 som sedan den dagen jag köpte den 1,5 år sedan gått som en klocka, visst har jag fått byta bromsar en gång men det va inte svindyrt... (behövdes göra från tidigare ägare och under 1,5 år så håller de fint) och för att klargöra, jag är inte en rik kille som har råd att plöja ner 70.000:-/1,5 år men jag litar på att bilen ska hålla, vilket den gör. Läste mycket på forumet innan köp om problem med olika årsmodeller, jag haffade en 01:a och den är underbar, 400hk som bara vrålar fram ur den fina V8:an, min dricker lite olja så ska man som jag gjorde i somras bila genom hela Europa bör man ta med sig 1L olja och pytsa i om det behövs, (körde kanske 400mil gick åt 0,8L) men annars så nej inga problem. Hopas det finns fler E39 ägare här på forumet som inte har fått dåliga bilar, är det verkligen så negativt som det blir när man får höra det som är dåligt. Men som sagt det negativa är det man behöver ventilera... men snälla säg inte att det är en bil som kostar 100.000 om året i reparationer. Visst det finns måndags ex i alla modeller men så kass kan den omöjligt vara. Kopplingen håller om man kan växla, den är inte underdimensionerad (menar inget illa till er som bytt, bränn mig inte) Måste bara få väga upp den negativa sidan som alla kastar på denna underbara maskin (men jag lider verkligen med dig "bayerischemotor"). Så snälla köp denna maskin för den är helt underbar att köra, den är ljuvlig att ta en lång semester i, den går att göra allt med... |
|
|
Ny koppling kostar 3200:- men sen tillkommer jobbet... har precis bytat på min! |
|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Ta nu inte detta personligt bayerischemotor!! Jag beklagar verkligen allt strul du verkar ha haft med din M5:a, och jag har full förståelse för att du är uppriktigt less på din bil, det hade säkert jag med varit i ditt läge!! Hoppas verkligen att din kärra kommer att funka bra nu efter senaste soppapumpsbytet, så du kan få många sköna mil utan problem!! Det jag ville komma till är bara det att det blir lite snedvridet här på forumet, då det kommer upp trådar angående BMW M5 E39, värt att köpa? mycket fel på dessa? osv, osv, och det första besvarande inlägget(eller bland de första) ofta kommer från dig bayerischemotor, där du går igenom allt "skit" du haft med din bil! Återigen! inget av detta är riktat mot dig personligen! men bilden av just modellen BMW M5 E39 får ganska snabbt en ganska bitter eftersmak! och det tycker inte jag riktigt modellen förtjänar! Har bara haft min i ca 1 år och bara hunnit avverka ca 600 mil, och sedan har "hon" mest stått i garage under vintern, så än är det kanske för tidigt att ropa hej! och påstå att man aldrig kommer att få några problem! men hitills har min gått kanon! och jag är ännusålänge supernöjd med min bil! Naturligtvis är det jättetrist när man kliver på en mina i form av ett "måndagsexemplar" men sånt inträffar med största sannolikhet de flesta bilmärken! så du lär inte vara ensam om detta bland bilägare! Så sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag hoppas folk inser att "måndagsexemplar" kan drabba vem som helst med otur, och att BMW M5 E39 har många nöjda ägare, trots allt! HA DET!! |
|
Lasse: Ja det är klart att jag kanske haft värre otur än de flesta. Men jag har avverkat ca 3.700mil i min på 1,5år, den är i allra högsta grad min bruksbil. På detta forum finns rätt få M5 E39, och för att få en lite större bild på saker och ting rekommenderar jag m5board.com. Där finns killar som aldrig haft problem, och sådana som bytt det mesta i sin gamla motor, bara för att lite senare få ett totalt motorhaveri. Det som har hänt mig, kan tydligen hända. Och skulle jag ha haft en stram budget med min M5, låt oss säga endast pengar till att köpa den, skulle det ju gått åt hel*ete. Därför kan man inte heller basera svaren till frågorna kring M5 E39 till solskens äganden som i ditt fall. Man kunde ännu förstå om jag hade ett lik, men det är den ju inte:) Den bara beter sig som ett:) Jag har säkerligen haft otur med min bil, kanske dden är ett måndagsex. men det finns många som råkat ut för mycket värre än mitt fall. En bra balans mellan mitt fall och ditt fall är vad jag tror skulle vara bra. Så min ultimata rekommendation till nån som tänker köpa en M5 E39 är: Ha pengar över. Och, nej jag tog det inte personligt:) Förstår mycket bra din vinkling, eftersom det är ju en LJUVLIG bil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.