AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.684

Köpråd tidigare BMW 523i

Hej!

Funderar lite kring 523i, då de lite tidigare varianterna.
Hur är -96orna och -97orna?
Är de drabbade av många barnsjukdomar, eller är det generellt ganska felfria bilar?

Hur är E39orna i allmänhet (och 523orna i synnerhet), är de dyra att äga, eller kan ägarna se fram emot relativt låga driftkostnader?

Är det standard med antisladd, eller är det extrautrustning?

Mvh Conny

Ps. Jag har sökt!
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Har själv en 523i -96 sedan och den är i stort sett felfri. Har lite rost i kanten på bagageluckan det är allt. Driftskostnaderna tycker jag ligger ganska bra, hade en 525i -89 (e34) innan och den var dyrare både att köra och försäkra.

Antisladd fanns inte som standard på de första årsmodellerna men däremot så är antispinn standard redan från -96orna

Jag är helnöjd med min. Visst det kunde ju varit en M5a istället men då hamnar man ju i en helt annan prisklass.
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Min 523iA, -97 fungerade i mångt och mycket felfritt. Ingen rost. Ganska låga driftskostnader. Rolig bil trots att det inte är någon racer.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
E39:an är enligt mitt tycke en av de bästa bilarna som kan köpas begagnad, får du tag i ett fint exemplar har du en bil du kommer att vara väldigt nöjd med, priserna är även dom mycket rimliga numer. Det måste ju finnas en anledning att den hade dom nöjdaste ägarna 7 år i rad.

BMW CS #5206
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag kan klart rekomendera 523:an!
Lagom med effekt och en otroligt skön och behaglig bil att åka och köra.
Känns inte att den bara har 170 hkr! Mycket pigg och ekonomiskt försvarbar!
Har ingen rost på vår men e39:an är ju tyvärr lite behäftad med rost i bagagelucka och nederkant dörrar.

Mvh
Björn

Länk

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Med tanke på hur priserna för E39 ligger numera så är det nog svårt att hitta mera bil för pengarna.
Jag köpte min 523 -99 i sommras & har sedan dess kört 3500 mil utan problem, det ända som jag behövt byta är termostaten & den kostade ca. 500 pix.Denna termostat som kan påverkas elektriskt kom dock inte förän på årsmodell -99, så på en äldre modell slipper du nog detta standardproblem.
Dessutom tycker jag den är förhållandevis bränslesnål.
523 är en mycket bra bil, man får väldigt mycket för pengarna när man köper en sådan. Hade väldigt små problem med den jag hade under de 8000 mil jag körde den.

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
ja jag kan bara instämma i lovsången, har haft min 96:a i 4 år nu och det har inte varit några större fel att tala om på den, några små saker som jag fixat själv på någon timme. Varje gång, jag menar VARJE gång jag kör den så sitter jag där med ett nöjt flin och förundras hur en 10 år gammal bil kan gå så otroligt bra. Visst det är ingen 540 eller M5, men det kostar något mindre i månaden att driva den.
Se bara till att gå tag på ett ärligt välskött exemplar, det lönar sig i längden.
Köper du dessutom en svenskåld 523 så kommer du undan "billigt" med försäkring via Aktsam.

\Daniel
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jag var väldigt nöjd med min 523 trots att jag fick byta 3 abs-sensorer och fick stopp en gång pga havererad vattenpump. Motorn gick underbart för att bara ha 170hk och besinförbrukningen oslagbar. (Till fjällen 0,59L/mil). Hitta ett välskött exemplar och köp! Finns inte många bilar som är mer prisvärda idag. Kolla dock om de klassiska felen är åtgärdade. Länk Denna tycker jag kan vara bra att läsa.
Köpte min 523:a för ett par månader sedan och är helnöjd. Har kört många BMW men e39:an är fantastisk. Mer bil för pengarna finns inte! Sen får ej märkesbundna bilägare tycka att det är idioti att köpa en så gammal bil för så mycket pengar :)
Var o tittade på ett gäng innan jag köpte min och många är tyvärr risiga, skruvade mätare, sunkig inredning samt slitna i allmänhet. Min är svensk och jag betalar cirka 5000:- per år/helförsäkring/liten stad/under 30 år/1000 mil. Men som sagt är försäkringar ett individuella och ett kapitel för sig! Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.