|
|
|
|---|---|
|
I importguiden står det att man kan köra hem bilen på tyska plåtar om den man köpt bilen av går med på detta. Men i stycket under står det att om köparen själv skall köra bilen hem måsta han ha exportskyltar samt tysk trafikförsäkring. Vad gäller? Jag skall hämta en bil från privat person nästa helg eller veckan därefter någon som har erfarenheter hur man lättast tar hem bilen? Köra på tyska plåtar,fixa exportplåtar där nere eller biltransport släp? Fördelen som jag ser det med ett transportsläp är ju att man kan få bilen fullförsäkrad och inte bara trafik. Dela gärna med er av era erfarenheter vad som är smidigast. Tack på förhand. Honda VTR SP-1 får ge plats åt Z3 M Coupé | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Enklast är ju om du kan låna tyskens skyltar, men det brukar ju inte vara så popis, annars är det väl att fixa 5-dagrs skylt(gul-export skylt), dessa får du köra ända hem med numera. Sedan kan ju ju vara skönt att ha en helförsäkring hela vägen hem om det skulle hända något eller hur ? |
|
Får man köra på tyska plåtar hem? Försäkring(trafik) kan man väl lösa med chassie nr? Honda VTR SP-1 får ge plats åt Z3 M Coupé |
|
| Själv körde jag hem på den tyske ägarens skyltar. Missade dock lite i vad som gällde så det visade sig i efterhand att bilen hade dels tyskt helförsäkring och from Svenska gränsen också svensk försäkring. Kolla med lf dom har en speciell importförsäkring jag använde mig av, är dock kund där sen tidigare. | |
|
Jag gjorde så att jag köpte tyska exportskyltar för 14 el 15 dgr med trafikförsäkring (134 Euro)! Det var inte tal om att jag skulle låna säljarens skyltar (privatperson). Han hjälpte mig med exportregistreringen efter att han hade "begravt bilen" i tyskland. De måste nämligen ta ur bilen ur registret för att exportera den. Vad gäller försäkringar har jag inte kunnat få en helförsäkring på bilen förän den är svenskregistrerad, rutorna märkta och nycklarna är omkodade med bevis från BMW (detta gäller just IF). Konstigt att de har olika regler för olika personer. Jag tycker det är rätt så smidigt med exportskyltar men naturligtvis är det en risk med bara trafikförsäkring. Det är ju en risk man tar om man lånar säljarens skyltar. Vad skulle hända om han/hon anmälde bilen stulen? Mvh /NP |
|
| Sorry, missade versalerna, skulle vara LF. Jag hade skriftligt ok att använda säljarens skyltar. Sen ordnade intyg från ABSBP(importintyg att bilen regbes i Sv) så bilen avreggades i ty. Fungerade smidigt. | |
| Risken var = noll då förre ägarens försäkring gällde även i Sv. Men som sagt förre ägaren måste ha ok från sitt försbolag samt att vara vill att släppa med plåtarna. | |
|
"annars är det väl att fixa 5-dagrs skylt(gul-export skylt), dessa får du köra ända hem med numera. Sedan kan ju ju vara skönt att ha en helförsäkring hela vägen hem om det skulle hända något eller hur ? " Men i dessa skyltar ingår väl ingen försäkring? Håller på med en affär just nu och säljaren sa att han kunde hjälpa mig med exportskyltar...men att jag behövde ha med pass samt ett försäkringsbevis(?) från Sverige. Jag kan väl inte försäkra bilen här i Sverige om jag inte har några plåtar? Ska man ta kontakt med sitt försäkrings bolag för att få ett försäkringsbevis? Jag förstår inte...hjälp mig att förstå! :) |
|
|
Det ingår en trafikförsäkring i priset på exportskyltarna. Pass behöver du ha med dig men försäkringsbevis behöver du inte... |
|
| Dom gula skyltarna gäller bara i tyskland ska man köra hem bilen så är det med dom röda export skyltarna då har man traffikförsäkring. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.