|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
pulare:BM24 har runda stift , BM54 flata stift i stora kontakten samt att dom har olika antenn kontakter:BM24 stor kontakt , BM54 liten. Programmer: Dom bilarna som är tillverkade 09/01 får man väl kolla i vad som sitter monterat då. Keyman:Vad mer än tillverkningsdag står i ASAP-listan? |
|
|
Programmer: Skaffa gärna listan från din lokala återförsäljare. Gubbarna på reservdelarna är dem att fråga, det är inget större jobb för och går riktigt fort att göra. Hewi: Listan, som BMW återförsäljare kan skriva ut är en lista av de data som München har lagrat av den individuella bilen. T.ex. fabriksmonterad utrustning uppdelad i standard- och tillval, samt rena fordonsdata, som t.ex. produktionsdatum, motor m.m..Det får plats på en A4-sida oftast, men kommer upp i mer än en sida, så får man väl skatta sig lycklig antar jag..... Jag råder alla att skaffa en sådan lista, det är mycket kul att ha. Produktionen av serietillverkade bilar har inte två separata linor för samma bilmodell i slutmonteringen, där denna radio monteras i, så växellådsvalet har inte med detta göra. Lite extra info: Motor och växellåda möts med kaross i något som kallas "marriage-point" i slutmonteringen. Skall kanske tillägga att jag jobbat på volvo i 10år och då som mekaniker och produktionstekniker, så jag anser mig ha en mycket bra insikt i modern produktion. Har faktiskt dessutom sett en video från münchen om e46:ans hela produktionsväg och det riktigt kul, men jag hade hellre sett en om e39 förstås..... --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Kan det vara så enkelt? Jag satt och tittade i ETK och det finns två sorters montorradio, alltså lösa radiodelar som har tillsammans med bildskärm. Det finns Business och professional. Jag har en original monterad business-radio i min och då jag inte har split/audio, antagligen en BM24. Vad har ni andra för radiodelar, business eller professional? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Det är inte så enkelt eftersom vi som har DSP också har Professional. Business och Professional har funnits både innan och efter 09/01 så det är knappast det som är skillnaden. ___ //Ulf |
|
| Jag har Professional-radio enl min utrustnings lista och det är en BM24. | |
| Programmer:skillnaden mellan tidiga och nya är som jag skrivit ovan: Utseendet på kontakterna.Skrev dock lite fel ovan då jag sett BM54 med runda stift på Ebay men det är kontakterna som skiljer mellan dom innan 09/01 och dom efter. | |
|
Har hittat radiomodulen nu och det är en BM24 TMC (65.126.907.130) Jag kan inte se vad bilen ska ha för stereo system på min utrustningslista som sitter i serviceboken. Den visar att där finns: 0609 Navigationssystem, 0672 CD wechsler fuer 6 cds, 0676 HIFI lautsprechersystem, 0980 exlusivpaket. Så vad kan det vara business eller professional? Bilen är tillverkad 2000-12 alltså en 2001:a. /Pulare |
|
|
BMW 530. liksom BMW 540 hade Business radio med diversity som standard. MEN med 609 följer en uppgradering till BMW Radio Professional med kassettspelare och då jag också har 609, så har jag antagligen också BMW professional radio tydligen. Detta från tysk prislista från sept.-02, men det ändras inte så mycket mellan åren. Du verkar ha exakt samma stereo som jag, men du har bättre högtalare(676). Har du subwoofer med? Har hittat en kul sak, som kan hjälpa dig att eventuellt hitta exakt tillverkningsdatum på din bil: Öppna handskfacket och till i i glipan som bildas emot dörrsidan. På dörrstolpen, i A-stolpens förlängning, skall det sitta en sorts "prislapp" med ett datum på. Detta är den dautm som bilen gick igenom slutkontroll och oftast (förhoppningsvis) är det samma datum som tillverkningsdatum. Det stämde för mig i alla fall och jag hade en liten gul prislapp där med 2001-06-22, vilket stämmer exakt med min ASAP-lista. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Ska kolla i morgon om jag har en "prislapp" på min. Ska även kolla min 320 för till den har jag tillverkningsdatum på papper så kan se om det stämmer. ___ //Ulf |
|
|
Nej jag saknar den. Där sitter lite Nokia prylar istället förmodar dom är till telefonen. /Pulare |
|
|
Pulare: Menar du "lådan" som sitter över batteriet som det står Nokia på ? I så fall så har du sub i din bil... :-) Mvh Jimmy |
|
| Jag som trodde det var till telefonen. Får ta och titta lite närmare på den ikväll. Men jag har ingen dsp i alla fall för det finns ingen meny för den. | |
|
Ops det var ju en sub /Pulare |
|
|
Telefonen sitter på vänster sida framför CD-växlare / Navigator. ___ //Ulf |
|
|
Gul prislapp visar 05-12-00 på min och den är levererad till kund 29-12-00 /Pulare |
|
|
Pulare: Då verkar som du vet din bils födelsedag, den femte december. Vet du vad den önskar sig på sin kommande sexårsdag? Kanske Xenon-dimljus i fram spoilern? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Har ju barnstol i 530'n så det gick inte att få in huvudet i den lilla glipan som finns för att kolla. Får bli nästa gång stolen är borta. I 320'n tittade jag som hastigast men såg inget. Ska kolla mer noggrant när jag har tid. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Fick du deaktivera krockkudden när du började använda barnstol? Vilka krockkuddar måste man deaktivera? Jag har tre som berör passagerarurtymmet. Finns det barnstolar som är riktade åt "rätt" håll och slipper man då deaktivera krockkudden/krockkuddarna? Ursäkta att jag drev ifrån ämnet... --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Keyman: Det är bara kudden i instrumentpanelen som behöver kopplas ur. De övriga är inte lika kraftiga och anses även skydda. Utöver detta så fick jag byta bältet i stolen till ett som är stramare. Bältesbyte behövs inte för alla bilar så det får verkstaden kolla upp. Ca. 1000kr för urkopplingen och 1600kr för bältesbytet. Vet ej vad som gäller för framåtvända stolar men dessa ska väl inte användas fram? Hur som helst så är airbag på passagerarstolen tveksamt att ha för allt annat än normalstora vuxna. I andra fall så kan dom skada mer än dom hjälper. ___ //Ulf |
|
|
Lyfter denna tråden lite.. ;-) Keyman: Kollade idag och på "prislappen" står det 20-09-01.. Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.