AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.008

Trög 2:a i manuell 6växlad låda i min 540 e39

Hej!

Har en 99:ans 540 med en 6-växlad manuell låda. Bilen har enligt mätare och all dokumentation rullat snart 20000mil.

När bilen/lådan är kall är det i det närmaste omöjligt att växla upp till 2:an från 1:an. Det är alltså nästan stumt. Visseligen går de andra växlarna också tyngre innan temperaturen gått upp men just 2:ans växel är helt omöjlig så i nuläget får jag antingen starta på 2:an eller växla direkt från 1:an till 3:an när jag ska iväg.

När bilen står still (med motor igång) känns ingen skillnad mellan växlarna, det är enbart när bilen rullar.

När bilen är varm märks ingen skillnad mellan växlarna.

Vad gissar panelen på? Synkningarna? 2:ans drev? Växellådsoljan?
Oljebyte är ju en låg oddsare som är ganska billig, börja i den änden och se om det hälper välj gära en olja anpassad för vårt kalla klimat ( skiljer oljan i kaltland-paketet?? nån som vet??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Oljan skulle jag också börja med, i och med att lådan är problemfri när den är varm, tyder det på att själva lådan är felfri i mina lekmannaögon.

Är kopplingen bytt någon gång? 200tkm är högt på originalkoppling.

Mvh Stephan
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Och 2an är ju den växel som slits mest vid buskörning :) Fast det märker man även när den är varm, t.ex ibland när man kör lite hårdare och den är svår att få i

//Simon
Mjo man ska väl börja med att byta olja i lådan (även om jag är en smula skeptisk till om det verkligen hjälper), det är ju det billigaste att prova med.

Vad kopplingen beträffar är den aldrig bytt. Har dock inga problem med kopplingsslir eller annat, det enda är väl att den börjar ta ganska långt upp. Men om det är kopplingen som är problemet så borde väl det även gälla de andra växlarna också? Eller?

Om det nu bara skulle vara något med just 2:ans växel vad kan det då vara och hur mycket slantar/jobb är det för att reparera det tror ni? 2:an är ju som sagt den växel som får ta mest stryk.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Prova med en helsyntetisk olja eller automatlådsolja om växellådan är godkänd för det.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Att byta olja är inte bara det billigaste (och troligaste lösningen), det är även den enda lösningen. Reservdelar till dessa lådor går inte att uppbringa för normalt folk (tro mig, jag har letat runt) utan skulle lådan vara kass är det bara att byta hela lådan. Således, byt olja - troligtvis hjälper det. Hjälper det inte så får Du nog leva med det eller försöka hitta en utbyteslåda.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej cats

Jag utgår ifrån att du menar att växlingströgheten blir mindre påtaglig när oljan i växellådan blivit varm och att den inte försvinner helt. Jag skulle också tro att ditt problem är betydligt mindre under sommarhalvåret.

Att byta oljan i växellådan är naturligtvis en åtgärd som du kan börja med – 20000 mil är för mycket även för den bästa lifetime-oljan – men det också realistiskt att räkna med att en viss mekaniskt slitage finns också med i bilden. Det är naturligt att man vill hålla tillbaka den tanken då man vet att det kostar stora pengar att renovera en växellåda.

Besök gärna Stackens Bilvård (Länk och navigera vidare till Bilvårdsforum och dess underdel ”Off topic”. Där hittar du två trådar: ”Syntetisk motorolja i manuell BMW-växellåda” och ”Växellådsolja” som kan vara av intresse att läsa igenom.

// Ellinas
Ambush: Menar du att det inte går att köpa enskilda detaljer till lådan eller att prislappen är mer än att köpa en komplett begagnad? Det är ju ändå inte en sååå gammal bil så reservdelar måste ju finnas så jag antar du syftar på prislappen.

Ellinas: När oljan/lådan/allt är kallt går hela lådan trögare men just 2:an är mer eller mindre omöjlig att få i. Ju kallare - ju sämre så det är värst under vintern (även om jag åker ganska lite 540 på vintern p.g.a allt //&%¤ salt). När den är varm märks ingen eller en mycket liten skillnad mellan 2:an eller de andra växlarna (normal skillnad för 20000 mil).

Hmm ja då återstår det att besluta om vilken av alla dessa oljor man skall prova med. Motorolja eller ATF.. Vet heller inte vad som är i den idag.

Vilken olja kör ni i era växellådor, skulle vara kul att höra. I synnerhet ni som kanske haft liknande problem som mig och lyckats få det bättre!?

Någon som "tvättat" ur växellådan genom att köra på disel mellan bytet (syftar på inlägg i bilvårdsforumet nämnt ovan)? Hur viktigt är det att göra en "tvätt" innan man byter olja i växellådan?

/ Anders

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Castrol Transmax Z i min efter byte, ingen märkbar skillnad mot original BMW MFL olja.

///MVH Hasso
Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Cats:

Utöver original lifetime-oljan MTF-LT-1 (finns i alla BMW-växellådor med gul etikett fr.o.m. 1996) är de alternativa växellådsoljor som nämns i ”Syntetisk motorolja i manuell BMW-växellåda”-tråden på Stackens Bilvård som oftast används. Jag skulle dock tänka mig att det finns flera och kanske t.o.m. bättre alternativ.

Beträffande RedLine-oljorna bör du tänka på att det råder fullständig förvirring mellan tillverkarens och återförsäljarnas rekommendationer. Det verkar förekomma minst två rekommendationsblad i omlopp och det finns skillnader mellan dessa. Enligt det ena av bladen är MTL olämplig för just din växellåda, medan D4ATF som rekommenderas i samma blad har påståtts fungera dåligt – lådan blir svampig. Castrol:s Transmax Z å andra sidan kan vara ett bättre alternativ. Jag tänkte tillägga att så vitt jag vet är det endast ”hasso” i detta gemenskap som kan komma med erfarenhetsmässiga uttalanden, men han hann förre mig, ser jag.

Jag har förstått det som så att SAAB/Diesel-metoden är bra om man misstänker att växellådan innehåller avlagringar som gör att den jobbar trögt. Om man utgår ifrån att lådan är ren då är det bara att tappa ur den gamla oljan och fylla på med ny. Det är dock viktigt att oljan är riktigt varm så att den kan rinna ut ordentligt. De olika fabrikaten/sorter bland de förekommande växellådsoljorna torde vara blandbara med varandra.

Lycka till och återkom gärna med en uppföljning.

Ha det gott

Ellinas
Am
569
Ambush
540i/6-94
Cats: Jag syftar på prislappen. Reservdelar går ju alltid att få fram om priset inte spelar någon roll - finns det inte att få fram från fabrik kan man ju alltid specialbeställa delar som tillverkas just för Dig. Alla som jag pratat med om renovering av dessa lådor säger dock att det inte är möjligt p.g.a. att det inte finns delar att tillgå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.