AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
656

Vad rekommenderar DU!

Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Hej!
Efter att införskaffat min första E34 (525i -89) och satt i en Denon av mellanmodell (bra radiomottagning) så funderar jag på vad jag ska sätta i istället.

För många år sedan var jag aktiv inom billjud och tävlingar men mycket har hänt sedan dess så lat som jag blivit tänkte jag höra med er om ni har några bra förslag på huvudenhet respektive högtalare i övrigt samt hur ni löst basfrågan. Jag viull helst behålla större delen av koffertutrymmet fritt.

Bara för att ge en fingervisning så kan jag tillägga att jag har funderat lite på Pioneer DEH-P6400RFJ som huvudenhet.

[ www.tocnet.nu ]
ur ljud synpunkt spelar det ingen roll vad det är för huvudenhet, ska du ha bra ljud så kommer du att driva högtalarna med slutsteg.

Basen kan man alltid gömma någonstans, fast bakom ryggstödet blir ju alltid bäst.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Är det inte bäst med basen inne i kupén? Har många gånger funderat på dessa installationer, hur gör ni hemma? Ställer in bashögtalaren i garderoben?

MVH

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Folke:
Prova att ställa basen i garderoben får du höra!

fyrhjulsdrift är roligast!
jo, givetvis är det bäst, men var ska du få plats med den?

problemet med basen i bagaget är ju att det är ganska bra isolerat i bmw..

visserligen så får det ju i alal fall plats 8"are i dörrarna om man vill det.

vet inte hur hatthyllan ser ut. det är ju en sak..

själv kör jag touring så då är det ju enkelt... blir lite trångt med 2 stora 15"are i en sedan. :o)

Jag vill minnas att en hel del av vinnarna i billjud har basarna(10") fram vid fötterna i kickpanelerna ( E39 Aut.) så börja snicka Folke!!
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
dannedj: naturligtvis spelar det stor roll vad du har för huvudenhet! slutstegets enda uppgift är att förstärka signalen som den får av HUVUDENHETEN.

Om vi säger att jag är huvudenheten och min anabolstinna kompis Conny är slutsteget så har vi följande scenario:

Jag: -Här har du en vas från mingdynastin! Du vet vad du ska göra...
Conny: -OK, tack! Jag lyfter upp den på hyllan!
Jag: -Här har du en pudelpudding! Du vet vad du ska göra...
Conny: -OK, tack! Jag lyfter upp den på hyllan!

Med andra ord; slutsteget är en korkad jävel som i vissa fall är lite klen för de uppgifter den får, ibland klarar han det med glans..

Huvudenheten å andra sidan är en manipulativ jävel som kan lura det bästa steget som finns att göra en massa skituppgifter..

Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Rantzow, har du något bra förslag till huvudenhet?

Var o kikade lite på Sony idag, men det är ju rena flipperspelen till layouten.

Jag kikade på ett par JVC helt i aluminium, de var rätt goa att hantera, men hur de låter var svårt att få kläm på med tanke på alla som surrade runt omkring.....

[ www.tocnet.nu ]
vad jag menade var just slutstegs delen på huvudenheten, och att jämföra den på olka enheter är meningslöst fullständigt.

och sen kan jag inte påstå att det skiler så mycket på olika huvudenheter, visst finns det bättre och sämre, men man brukar ju välja efter hur mycket man vill lägga.

Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Alpine funkar alltid.
Precis, skit in kan inte bli annat än skit ut.

Rydberg
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Thobbe: Förutom att sony ser ut som flipperspel så fungerer deras lite exklusivare modeller bra. Den typen som heter blackpanel så finns det, har jag för mig, en funktion som gör att man får en helt svart front utan en massa störande blippar som hoppar runt...

om jag inte minns fel så ligger de på ett pris från 3500 och uppåt.. de har även en som tar mp3-skivor.. kostar runt 5-6 tusen..

men visst är alpine bra grejer..
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Nakamichi helt underbara mycket bra ljud och desutom ser dom ut att sitta orginal i BMW! :-)
/Jimmy

www.lazzat.nu
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Rantzow, jag har kikat lite på dessa maskiner, har du lyssnat på någon av Blackpanel-maskinerna?

[ www.tocnet.nu ]
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Särås, Kanon! Hade totalt glömt bort Naka ju!
Ska genast ta en kik på dom.

[ www.tocnet.nu ]
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
visst har jag det. en vän till mig har en i sin M3:a. De låter bra och det ser rent och snyggt ut.. fördelen är också att när man fäller ner flipfronten för att se alla knappar ser man till sin glädje att det är röd belysning till dessa..

han har även fjärr till sin. kan tyckas onödigt, men riktigt smidigt om man inte orkar flippa ner fronten varenda gång man vill byta låt eller station.. =)

ta en flukt på dem vetja..
Tycker att Rockrord Fostagte´s huvudenheter är jävligt grymma!

Bayerische Motoren Werke
Emil
En Pioneer dex-p99 (som naturligtvis påverkar ljudet en hel del, en kedja är ju inte starkare än svagaste länken) och till det dubbla amega 6,5 i dörrarna i stil med som Amega har i sin demo bil. Lyssnade i höstas när dom bara använde fram systemet och jag vill låva att det är ett grymt ljud och otroligt tryck. Vart helt såld på instalationen. Så när jag får råd ska jag ta och bygga mig en liknande instalation. Drivet av rockfords gryma 1000 steg
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Emil, det där låter ju riktigt trevligt!
:)

[ www.tocnet.nu ]
ja, amegas q comp låter helt sanslöst, men det drevs väl inte med huvudenheten hoppas jag?

lyssnade på en bil som körde dubbla 6,5" kit i dörrarna, och drev det med ett rockford 800.2 steg, alltså 200w till varje kitt, kan lova att det det var tryck!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.