|
|
|
|---|---|
|
Hesjan. Har en 325iC som jag nu haft i snart 2 år som pendlarbil vilket har lett till en del mil på mätaren, snarare 28000 mil. Bilen ser ut som sig bör efter 13 år och 28000 mil med lite rost och så men inget större eller svårfixat. Maskinelt går den kanon, och tar INGEN olja mellan servicarna. Ett problem, och egentligen det enda "allvarliga" problem mig veterligt är att den läcker vatten pga trasig toppackning. Men för att ni ska kunna värdera bilen åt mig så tar jag ändå upp allt Kända fel: Läcker vatten Skrapar lite om du smäller i 3:ans växel aggresivt Sprucken vindruta pga stenskott Detta är dom kända fel som jag vet Utrustning/bytta delar: AC (funkar) Stora fdatorn Svart helskinn Nya stötdämpare runtom 1 år gamla bromsar Nyligen skattad och besiktigad Går utmärkt, pendlar dagligen mellan hem-jobb och det är aldrig några bekymmer Frågan är nu, vad kan denna bil vara värd? Kan jag få 20000 för denna? Tacksam för snabba svar Ha det gott //Andy | |
|
Tyvärr är ju dålig topp i och dålig växellåda mindre bra, de är de dyraste reparationerna dessa bilar kan dra på sig i stort sett. En fråga bara, du säger att du pendlar dagligen med bilen även fast du vet att topp-packningen är dålig, är du medveten om att motorn kan ta väldigt stor skada av det? Dessutom, hur vet du att det är packningen som är dålig? "Aldrig några bekymmer" - En dålig topp brukar oftast resultera i att motorn kokar och det är det största bekymret man kan ha i min mening. Med tanke på hur mycket jobb det är det den bilen så tror jag 20" är aningen för optimistiskt. Snarare 15 lappar eller om du säljer den i delar alternativt åtgärdar toppen och säljer den sen och då kan du med lite annonsering och tur få cirka 35" för den. Antagligen en synkring som är dålig om det skrapar, det är också jobbigt och kostsamt att åtgärda. Summa sumarium så blir det väldigt tufft att ens få 15 för den tror jag. |
|
|
Om en tillfixning av maskin går på 10k, beggad låda 5 och rutan på försäkringen 2k kan man räkna bort det från vad jag tror bilen är värd i bra skick ua typ 30k. MD har nog relativt rätt. Asken |
|
|
Nej, kokar gör den aldrig. Men har däremot hört att det skulle finnas något som heter värmerör eller liknande som kan läcka ibland? Växellådan är jag minst bekymrad för då jag haft bilen och kört 10000 mil på 4 år nu utan att den lagt av. Men hjälp mig gärna där med toppen då, för det kanske inte behöver bli så kostsamt trots allt. Bilen går alltså precis som vanligt, men läcker vatten. Skulle ett foto på läcken kunna hjälpa kanske? Kan fixa det och maila det till er? Tack så länge Ha det gott //Andy |
|
|
Allså det är svårt att veta om det är toppen som är boven i dramat eller inte. Vaddå foto på läckan? Vet du vart läcker ifrån ? Om bilen aldrig kokar, det finns värme i kupén och bilen inte går dåligt så borde toppen vara okey. Vet du vad du gör, provtryck kylsystemet. Testa kompet på samtliga cylindrar. Gör ett co test i kylarvattnet och se om där finns nån avgas, dvs co. Kolla alla slangar, expansionskärlet, kylaren, termostathus och allt som har med kylet att göra. Har du tur hittar du läckan. Men om vattnet försvinnet "spårlöst" brukar det förångas i motorn, i toppen, och åker ut via avgaserna. |
|
|
Nej, jag vet exakt var läckan är. Jag har värme i bilen, den kokar aldrig och går hur bra som helst. Det jag pratar om heter värmeplugg, och kan tydligen läcka ibalnd. Komp är bra på alla cylindrar, exakt samma. Ska testa att provtrycka kylsystemet till helgen. Ska också försöka bli av med bilen för en 15-20000 pga köper ny bil nu så behöver inte denna mer. Tack för tipsen, fortsätt gärna. Ha det gott //Andy |
|
|
Haha, ursäkta men du VET om en läck, exakt vart den är.. right? Och sen skriver/tror du att topplockspackningen är defekt. Du är lite pesimisktisk av dej där. Om du vet vart läckan är så är det ju med stor sannorlikhet att det försvunna kylarvattnet försvinner därifrån och inte förångas i motorn pga defekt packning. Att du har jämnt och bra komp på samtliga cyl är ju ännu ett tecken på att toppen inte läcker vatten. Men det kan den göra även fast man har bra komp men men. Åtgärda den värmeventilen, eller pluggen eller vart läckan kommer ifrån, provtryck systemet och fyll på med vätska. Är motor okey så ska det inte vara några problem att få ut ca 20 k för den. Visst den har gått en del och växellådan lär behövas bytas om ett tag men 20 k är ändå billigt under förutsättning att allt annat är sjysst. + För nyligen skatt och bes. |
|
|
Jo, vet var läckan är ja men vet inte exakt. Det är inte så lätt att se förstår du. Men i helgen ska jag se till att ta reda på exakt var det kommer ifrån. Tack för all hjälp, även om du var lite mean nu i sista inlägget ;) Tack än en gång //Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.