AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.357

Hur veta vilka bakvagnsbussningar som behöver bytas?

at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Enligt rubriken...

Bilen är en 535i -88 och kör jag över en håla känns d som om bakvagnen "studsar" och börjar slingra sig i sidled.
Även vibbrationer uppstår när man närmar sig 90km/h och blir värre upp emot 120km/h för att sedan avta om man fortsätter att öka.
Har läst lite här på forumet om olika bussningar och s.k "silentblock" som kan vara slitna... men hur ser jag på dom olika att dom är slitna/behöver bytas?

Svårt att byta själv?
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Tillägg:
Det känns som om vibbrationerna som uppstår mellan 90-120km/h kommer från framvagnen...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Vanligaste framvagnsproblemet är den så kallade casterstag-bussningen. Casterstag=det bakre av de två grova länkarmarna i framvagnen. Bussningen i gummi slits ut.

Silentblock:Kolla dessa genom att skruva loss den stadiga plåten som fäster dem till bilen. kontrollera därefter om gummit verkar kass och trasigt. Kolla mektipsen här på sidan. Plåten sitter med en 22mm mutter och två 13mm (m8) bultar.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Troligt vis är det dom stora bakvagnsbussningarna som e slut , vet inte exakt vad dom heter. Dom går att byta själv men jag rekomenderar att du lämnar det till verkstad med dom rätta verktygen , för mig kostade det 1500kr inkl delar men det var några år sen.....
Du ser om dom är slut genom att hissa upp bakhjulen i luften och sedan titta om bussningen sjunker ned så den ligger emot plåten som beskrivits ovan , du behöver alltså inte demontera plåten , är bussningarna bra så är det ca 5-10mm spel imellan bussningen och plåten fastän bakhjulen hänger i luften.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ang vibrationerna fram så börja med en hjul balansering , det är vanligare att det är obalans i hjulen än att ngt e slut i framvagnen.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Rätt billigt att lämna in för byte av bakvagnsbussning idag på E34, men kan/vill du meka själv, kolla här

Länk

Länk

Länk

Ang. vibrationer, kan komma från Caster eller Camberstagens bussningar i framvagnen. Personligen skulle jag börja med Camberstagen, Nedre-främre kallas de också har jag för mig. Annars bara att lyfta och bända lite med spett, de syns.

Ang. silentblocken, de brukar se bra ut på bil men efter demontering ser man oftast skräcken. Kör i 50-70, gör en snabb höger-vänster med ratten. Om bilen "ålar" sig som en orm i bakvagnen, är slientblocken rätt slut. Den ska svara snabbt på rattrörelsen.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, missade det Hewi nämnde, obalans i däck. Bänd, eller be nån som är hemma på det, lite på stagbussningarna fram, är det bra spänst i de prova med balansering av däck först.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.