AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.089

Att få igenom banåkafjädrar genom besiktning?

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag var och besiktigade min E30 (banåka bil) idag.

Den är ganska så rejält sänkt så dom fjädrarna som sitter på är rätt så korta.
Detta medför att när man lyfter upp bilen över marken så kan fjädrarna trilla ur "korgarna". Och det gillar dom inte på bilprovningen.

Är det någon som har haft samma problem och löst detta på nåt bra sätt?
Jag måste alltså få fjädrarna att sitta fast både uppe och nere i dess korgar även när jag lyfter upp bilen... och fjädrarna är ett par centimeter för korta för att ligga kvar.

Tacksam för svar!

/Magnus
Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
Ordna hjälpfjädrar och montera dit.

Mvh - David E
BMW CS[Syd]#3624
BMW SC #116
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hmm kan du inte förlänga dom temporärt med sånna där gummi-inlägg som finns o köpa på mekonomen ?
brorra i fjädrer talriken och sätt dit .. salngklämmor .. som hållder dem på plats.. eller svettsa fast dem
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
svetsa inte i en fjäder, speciellt inte om du lagt lite tid och pengar på att få dit sådana med rätt hårdhet. fjädrar är härdade och då ska man inte svetsa om man inte kan härda dem på rätt sätt senare.
gummimellanlägg är inte godkänt att besiktiga med vad jag vet.

hjälpfjäder är lösningen, om du inte justera höjden så mycket att det räcker.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Just det. Gummi-inlägg är inte tillåtet. Finns också olika dimension på originalunderläggen till bakfjädrarna. De grövsta är 10mm och de tunnaste 5mm vill jag minnas..
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Vill börja att tacka alla för snabba svar! Skönt o slippa sitta i dagar och vänta på svar :-)

Det jag hade som fundering var just slangklämmor som 320_alex sa men jag vet inte om jag vill borra i tallriken.

Så vad menar ni med hjälpfjädrar?
(Det är bara fram jag har problemet... bak satt dom kvar fint även fast den är toksänkt även där)

/Magnus
www.snajdarn.se
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
hjälpfjäder är en mycket mjuka fjäder men som är relativt lång i obelastat tillstånd, finns i vanliga "coilverstorlekar" tror det kan vara 2,5" och 60mm??

om det nu är sådana du har.
kolla med din leverantör av fjädrarna.

borra i tallriken är väl annars det minst dåliga alternativet?

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
jag hade samma sak på min 02a, fjädrarna där är också väldigt mycket för korta, skulle gissa på en 5 cm...

bak gjorde jag så att med bilen uppallad så tryckte jag upp ett av hjulen så mycket som behövdes för att fjädern skulle vara lite ihopatryckt, sen skar jag till en bit bälte och lade den dubbelvikt, sedan fäste jag den med borrskruv i bärarmen och sedan i karossen...

fram svetsade jag på L-profilen på bärarmen som jag fäste bältet i och det övre fästet blev i rambenet...har funkat utan problem och besiktningen sa ingenting, och jag gjorde en reg.bes och vanlig bes på samma gång...

har kört så sedan i juli förra året, bilen har stått uppallad sedan november utan några som helst problem, varken bältena eller skruvarna har släppt, gått sönder eller liknande...

väldigt bra lösning tycker jag! hjälpfjädrar ger ju ett "cleanare" utseende men mitt sätt funkar och då dom inte klagade på min lösning så kör jag på den!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.