|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en 320 e46 -99 och är lite fundersam på varför temperaturen inte stiger över det blå fältet. Samtidigt så tycker jag att kliman fungerar dåligt och att det inte kommer någon värme. Ett annat litet problem som nog inte har med det andra att göra är att vid 2000 rpm så hackar den till lite och går ojämnt. Tack på förhand för alla svar! | |
|
Det låter som om det kan vara problem med termostaten. Förresten, har du kollat att du har tillräckligt med kylarvätska i kylaren/exp.kärlet? |
|
|
Det är ett standardfel på E46 med din årsmodell. Termostaten ligger "öppen" och motorn hinner aldrig bli varm. Inte bra. Jag hade samma fel på min 328a. |
|
|
Tack! Jag ska kolla kylarvätskan. Är det ny termostat annars som gäller då eller? |
|
|
Det som händer är att plasttermostathusets ena (av två) plasttungor som håller i själva termostaten, går av och då lossnar hela termostaten och ligger lös, vilket gör att vattnet passerar fritt förbi termostaten. Det är förhållandevis enkelt att byta termostathuset (med termostat). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, man brukar inte köpa beggade termostater. Innan man köper en ny kan man kolla termostatens funktion genom att koka upp den i lite vatten och se om den öppnar/sluter. Går säkert att hitta info om det ngnstans på forumet. Men enklast är nog att byta, den har inte bytts tidigare? |
|
|
Jag lämnade in den på verkstad nu när jag vet vad som är fel. Det skulle inte bli så fasligt dyrt sa han. ca 500 för arbete + material. Tack! |
|
|
Då slipper du billigt undan! Har för mig att termostathus med termostat låg på lite mer än 500kr... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Notan slutade på 1000:- arbete 500:- + 500:- material Johan B. Det stämde som du sa att det va de där plastmojängerna som hade gått sönder. Det blev en väldans skillnad. Tempen är som den ska och Acc funkar mycket bättre! |
|
| Jag gjorde nyss samma sak som du, betalade drygt 500 för material och 1000 kr för arbete. Nu har jag en 328, men det kan ju inte skilja i arbetstid ändå... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.