|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett lite knepigt problem med låsen på kärran. Ofta (ca var tredje dag) när jag ska låsa bilen så låser den upp sig själv efter någon sekund. Det samma inträffar när jag låser med nyckeln. Det jag har fått göra är att låsa med nycklen och hålla kvar den i "låsningsläge" 5-10 sekunder, då brukar det fungera. Någon som vet vad detta beror på ?? Mvh Andreas | |
| Vet inte säkert om det gäller BMW men när det blir så där på farsans Volvo så beror det på att batteriet i fjärrlåset nästan är urladdat. Bilen låser upp sig igen eftersom att det finns risk att den inte kommer kunna öppnas med fjärren nästa gång. Nyckel funkar ju förstås men då brukar ju larmet gå. Kan vara det. | |
|
Ska testa o byta batteri i nyckeln. Det märkliga är att idag hade jag med mig extranyckeln ifall samma sak skulle inträffa. Mycket riktigt så låste bilen upp sig när jag skulle låsa, testade då med extranyckeln och samma sak hände (kan ju iof vara kass batteri i båda). Den lustaig är att oxå att kärran beter sig likadant om jag låser med nyckel (vilket borde tyda på att det är något annat än batterierna??) |
|
|
Märkligt, det är som om den känner av att förardörren inte är stängd, pröva att låsa med dörren öppen och se om samma sak händer? /Henrik |
|
|
På en 320 som jag hade var symtomen samma och problemet var att kabelstammen som går till bakluckan hade börjat glappa. Efter lite mix med den kabeln (behövde inte byta) så fungerade allt som vanligt igen. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Nu har jag testad o låsa med dörren öppen o det går inte alls. Får testa o rycka lite i kabelstammen bak ikväll o se om det hjälper... |
|
|
Relaterat problem men inte samma hade jag förra vintern. Min Z3a började tjuvlarma ibland. Problemet då var att givaren som sitter i motorutrymmet för motorhuven var skitig. Lite 5-56 och lite "uppglappning" av kontakten löste problemet. Vad som hände var att larmet går att larma på trots att motorhuven är öppen. Glapp i kontakten. Närsedan bilen stod med larmet på så slöts kontakten ibland och glappade sedan igen och larmet löstes ut. Som sagt, troligtvis inte samma problem men kan vara ett litet tips att hålla larmkontakten till motorhuven i bra trim också. Ett fel som för överigt kan uppträda på andra BMW vad jag har förstått också. mvh Johan |
|
| Ett annat standardtips är förresten att kolla så att du har ett riktigt fräscht vanligt batteri i bilen. Så här vintertid är det ju lätt att spänningen sjunker en bit. Ett sjysst batteri gör underverk för mycket bilelektronik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.