AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.252

Trimchip till 330i E90

Al
15
Allram
530xd -14
Såg att itsfun säljer trimchip för 2.500:- till 330i E90 som ska lämna 275hk/325nm och ta bort fartspärren. Ny uppgiven toppfart är 265 km/h. Är detta rimligt? Någon som provat? Risker med detta?

Länk

/Allram
Risken är väl att motorgarantin från BMW försvinner...inte kul om det skulle bli fel och motorn pajjar av något slag.
Du har ju en ny bil med 258 hk...räcker inte det???.

Livet är underbart när underlivet är bart
Jag tycker också att det inte är värt,om något händer då kan motorgarantin försvinna för gott.Det kosstar inte så mycket men det kan man göra sen med lite äldre bilar som inte har motorgarantin.priset är ok
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
En sak jag inte heller riktigt fattar,,, vad spelar det det roll med fartspärren? Det är väl inte många gånger per år man är över 250km/h? Jag har på mina 6år med körkort endast vart uppe i 220km/h två gånger. Så toppfarten, om den redan är en bit över 200, så varför engagera sig att höjja den mer?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,men jag är själv intreserad att chippa, så jag frågesätter inte det. Men funderar om det gör någon större skilnad, 15hp på toppen och 25Nm på mellanregistret (på min 325:a). Men 2500kr för detta är visserligen billigt, men är det värda pengar eller är det bara en effekt man TROR sig känna skilnad av?
Jag tror itsfuns chip är ett plagiat av detta: Länk

Om 275hk och 325nm är vad man fått fram på en rullande landsväg efter chipning borde man också visa vad motorn ger på en rullande landsväg orginal, det är definitivt inte samma siffror som orginalspec. Personligen tror jag chip-siffrorna är höftade och jag håller med om att det verkar dumt att chippa en e90 som har alla garantier kvar, speciellt när det handlar om så lite effekt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan vara värt en läsning, jag värderar inte vad som står skrivet: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Lyfter lite. Någon som chippat?
Jag är väldigt sugen på att chippa min om jag har den kvar, köper jag ny kring nyår så känns det meningslöst.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Om ni ska chippa gör de ordentligt, gå inte och köp ett färdigt chip för 1200 kr och tro de ska bli skitbra, gå till nån som OPTIMERAR chippet efter din bil visst de kostar 3 gånger så mycket, men de skonar motorn mer, sen kan de även vara bra att leta efter en chipmetod som kan döljas, dvs OM motorn skulle gå sönder, så ska man kunna ta bort chippningen ur bilen och sen ska de INTE synas i datorn att något varit ändrat, "vipps så vart de garanti igen".

//Nydell
Jag chipade min 330xd e91 hos ess. Bilen blev som ny. Hade kcr-box innan och den går mycket bättre med chip, bättre acc samt mjukare växlingar. Har skrivit mer om det i tråden som handlar om boxar och chip till dieslar.

Dom har ett 290hk chip som dom garanterar håller bra för motor, drivlina. Sedan har dom ett 315hk chip, men det var inte färdigtestat under lång tid så det går dom inte i god för. Jag safade och tog därmed 290hk chipet.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Jag kollade på chippet från ESS till min 330i E46. Det kostade runt 4.000:- och ger en effektökning på...håll i er nu.. +5Hp och +3Nm! hehe Vem köper det?? Eller är det så att ESS är ärliga med hur mycket ett chip kan göra på en sugmotor? It's Fun är ju billigare och lovar +15hp.

Eller så kan ESS mera om M54 motorn och håller det innom rimliga gränser medans It's fun bränner på lite för mycket?

Vad tror ni?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det vore helt klart intressant att höra ifrån någon som fått sin E90 330i chippad av It's fun och inte så mycket tankar hit och dit. Det finns det gott om trådar om.
Jag svarade som om det var frågan om dieselbil det gällde. Ser nu att det var bensinmotor tråden avsåg.

Med all säkerhet så är ess uppgifter med 5hk ökning rimligare än 25hk ökning som du referera till.
ESS har dessutom bänkpapper vilket jag inte sett någon annan redovisa. Jörgen W som gör chip åt itsfun chipade min 328 för många år sedan och jag märkte då ingen skillnad.

På diselbilarna jag har är skillnade markant men chip till bmw:s sugmotorer är att kasta pengar i sjön (självklart är det min perssonliga åsikt)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
ryk 330xi: Nej jag menade absolut inget illa med ditt inlägg och jag förstår att det kan göra mycket skillnad på en dieselturbo. Intressant att du inte kände skilland på 328'an! Det vore klockers om någon hade chippat sin 330i E90 och kan bekräfta det hela.
heltsonika

Nejdå det menade jag inte utan jag såg bara att jag svarat lite godag yxskaft och ville bara rätta mig.

Här kan man se bänkpapper före och efter chip på en 3.2 m3. Den ger bara 5hk och 8Nm enl ess. Eftersom dom säljer chip så tror jag dom är ovanligt ärliga och redivisar verklig effekt ökning och inte en antagen.
Under alla år har det sagts att chip ger 10% mer och det verkar stämma med siffrorna som ofta uppges på div sidor. Att motorer och motorstyrning optimerats under årens lopp verkar inte ha någon inverkan enl många leverantörer.

Som sagt så har jag haft några chipade bmw och ingen av dom har gett någon effekt som jag märkt av. Min 325 som jurgen w chipade höjde vi även varstoppet till 6700rpm, men när jag ringde och sa att det låg kvar på 6500rpm på 5:e växeln så hade han aldrig fått sådant klagomål och visste inte hur det kunde ordnas.

Att tro att andra kan plocka ut mycket mer med chip än ess tror i alla fall inte jag. Ta dessutom i beaktande att en e90 som är mycket nyare har säkert en ännu mer optimerad styrning än en gamal 3.2

Länk
Sp
210
Sparc
330e -22
Glöm inte att BMW själva har mjukvaruuppdateringar.
Ska snart göra Insp2 på min 330 -00, en uppdatering för mig kostar ~500 kr.
Vad den gör kan jag inte svara på, men antagligen förfiningar och bugfixar.

Mvh
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ingen som chippat sin 330i E90 ännu?
Sparc den mjukvaru uppdateringen som du pratar om. Är inte det till växellådan om du har en automat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.