|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad skildnaden är mellan växellåda från en 325 e36 och 328 e36? Storleken kanske? Har hört att det är samma artikelnummer på växellåda från m3 3,0 och 328. Stämer dettta? Länk | |
|
325 lådan är en lite klenare Getrag. 328 och M3 har en kraftigare ZF låda, artikelnumren är inte samma men det är samma beteckning på lådorna. _______ //Niklas |
|
|
Ok. Men jag undrar då är storleken det skiljer på mellan 325 och 328? En M50 motor i e30 vill jag få ner men jag undrar ifall jag kan använda 328 låda med orginal E30 kardan! Vill ha en 325iM Länk |
|
|
325:ans låda är lite smalare. _______ //Niklas |
|
|
Kortare menar du? Vill ha en 325iM Länk |
|
|
Den är smalare = mindre "diameter" på lådan. Du måste ha en kardan från E36 328 till ZF-lådan eftersom den har stora medbringaren/hardyskivan. E36 M3 kardan passar inte mot diffklumpen. E30 M3 kardan blir lite för lång, vet inte om det kanske finns olika, men den som jag har på min E30 med M50 och ZF fick jag korta lite. Ska du ha lådan ihop med en M20 så passar den från 325/525TDS bäst, dieselmotorn (M51) sitter med samma lutning som M20 så det stämmer bättre med spakställ och växellådsbalk. Länk Tänk på att det är 1:1 på femman på alla nyare BMW-lådor, så det kommer varva lika mycket på femman som det gör på fyran nu, om du inte byter diffklump. |
|
|
Skall ha ner en 24v motor i alla fall. Ska ej byta låda ifall jag behåller m20 motorn. Då kan jag använda motor m50/m52 och ZF lådan från 328 + 328 kardan och e30 klump men utväxlingen blir inte bra!? Behöver jag modifiera kardanen eller passar den rakt på? Men om jag använder 325 getrag låda från E36, hur blir det med kardanen då? utväxlingen? Väldigt tacksam för all hjälp! Vill ha en 325iM Länk |
|
| koni: e36orna har ingen gettrag.. dom har en klenare zf låda. har en zf från en 325a i garaget. och en dizellåda. dizen är längre, bredare, medbringaren till kardan är grövre, har en m3 kardan den passar på Dizen inte på 325ans. men m3ans kardan passar på diffen | |
|
Utväxlingen blir lika fel med alla E36 lådor. Jag kör med 323ti (compact) diff 3,07:1, det stämmer bättre. Var länge sen jag körde nu men jag har för mig den varvade närmare 3000 i 100 lik förbannat. På en -88 eller senare ska 328 kardan passa rakt upp, till äldre bilar får man antingen modda fästöronen på lagret eller byta till gamla typen. Själva kullagret är samma, men hållaren skiljer och kardantunnlarna ser lite annorlunda ut vid stödlagret. |
|
|
Så länge man slipper modifiera kardanen är det bra!! Passar diffen från tex 323ti utan modifieringar? Något annat man ska tänka på? Vill ha en 325iM Länk |
|
|
Hela bakvagnen från 323ti passar klockrent om det är så, jag har bärarmar och drivaxlar från 323ti. Blir ju dock 5-bult, så då vill du nog bygga om fram också. Även balken passar om du sätter i E30 bussningar. Diffen är bolt on på E30 balk, men medbringarna till drivaxlarna får du byta mot de du redan har, men det är en enkel operation. Bara att dra ur de gamla och trycka i de nya så klickar de fast i en låsring inne i diffen. 323ti rivaxlar passar inte E30 hjullager/nav. Även Z3 bakvagnsdelar passar rakt upp. 318tds compact har ännu lägre utväxling, men tyvärr den mindre och klenare klumpen. |
|
|
Duhar koll på grejerna verkar det som ;) Vill ha en 325iM Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.