AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.762

Kretskort Hastighetsmätare.

Hejsan. Ang hastighetsmätare och tankmätare på min 635:a har plockat ur mätarhuset och tittat på kretskorten. Där hastighetsmätaren och tankmätaren sitter ser det inte helt okej ut, Är värdelös på el så mina förklaringar kanske inte är de bästa. Men som sagt. NGN som vet en firma el person i Halmstad med omnejd som är duktig på att fixa dyligt.. Kretskorten är förmodligen okej antar att löddarna är kassa eller ngt annat kul.. Har löddat om på en e34 innan men vågar inte sätta detta på spel. Tack på förhand!
MVH//TOBBE
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tjena Tobbelito!
Beskriv vad som inte verkar vara ok med den!
Är det oxiderat (grått) mellan ledningsbanorna eller har de rent ut sagt gått av?
Medan du har mätarhuset ute, passa på att byta de fast lödda batterierna på en gång,kan även vara de som spökar!

MVH Patrik
Tja. Ja de e typ grått på banorna ser ut som om de kommit in fukt i kretskortet eller nått liknande de har typ rest sig på ngt sätt.. kretskorten är hela i övrigt.. allt ser ut att vara orginal så allt är sen 83 typ... alla datum stämmer osv...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Okii!
Att det kommer fukt är rätt vanligt, blir ju kondens när bilen är kall och blir varm och vice versa farmförallt höst-vinter-vår.
Hade samma bekymmer själv på min 85:a jag hade förrut.
Oxiderna hade tagit sig över till intilliggande ledningsbanor och kortslutit!
Börja med att borsta av kretskortet med en skoborste försiktigt,ohm-mät sedan mellan intilliggande ledningsbanor samt ledningsbanorna som ser misstänkta ut.
Hittas ev avbrott så kan dessa lödas enkelt.
Finns en elektronik klarlack man brukar använda på kretskort,finns på ELFA om jag inte missminner mig.
Spraya med det över så skyddar du mot ytterligare oxider,men hitta felet först!!!
Spraya kontaktspray på kontakter och kontaktytorna på mätarkretskortet.
Byt även batteri som sitter fastlödda på en gång,kan även mäta det och kolla om du har någon kräm,är väl 2x1,3volt om jag inte misstar mig?
Hör av dig om det är nått!
Lycka till!

MVH Patrik
Tack för all info.. skall kika på det igen kanske vågar sig på det trotts allt :)
Hej igen alla! ngn som vet ngn som har ett komplett bakstycke till en 635:a mätarhuset alltså. Allt det elektroniska. Kikade på vad ett nytt kostade o de va 2500:- så om ngn har ett FUNGERANDE beg så är jag intresserad.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tjena Tobbelito!
Verkade inte gå så bra eller?
Vad var felet?

MVH Patrik
Nej jag tror inte det går att rädda.. Känns lite surt me om man skulle lyckas laga det o sen ballar varvräknaren ut typ... Snackade med rigobil i Halmstad o han sa att de brukar va svårt att få ordning på det när väl kretskorten börjar bli dåliga.. Så jag köper nog nya grejer istället..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

OK!
Kolla bildelsbasen för ev. begagnade mätarhus!
Har tyvärr bara ett mätarhus för hastighetsmätare med wire hemma.
Har ej länken till dig då min förra dator ligger nere i molekyler efter ras!

MVH Patrik
Jaa de har jag inte ens tänkt på får kika på det. Tack!
Ja de e ju lite fel.. inte så sugen på att konventera om :) Din M6:a är riktigt fräsch alltså.. Vem har lackat den?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Lacken har en lackfirma i Tullinge Stockholm utfört ,heter TMH Billack.
Mycket nöjd med resultatet.
Men smakar det så kostar det, Polaris original färg är ju heller inte gratis!!

MVH Patrik
Okej. Men vad kostade din hellack då? gjorde du ngt förarbete själv? Jasså? är det ngt spec med den färgen då?
Nu får jag snart tuppjuck på det där förban... mätarhuset! Har nu bytt det bakre kretskortet till ett helt nytt "2500 kr" då batterierna hade gått sönder o läkt ut syra på det. Satte ihop alltsammans o starta bilen mkt riktigt fungerade nu hastighetsmätaren, men varvräknaren, tempmätaren o tankmätaren fungerar inte... det lustiga är att innan jag började pilla med det så fungerade varvräknaren samt tempmätaren "tankmätaren har inte fungerat under min ägo vilket förvisso är sak samma" Har plockat neråbäket o kikat på det igen utan att kunna hitta några fel.. Nästa steg är då att köpa det andra kretskortet vilket är 2500:- till o kanske dessutom köpa en ny varvräknare vilket är ytterliggare 2500:- till... O vem vill lägga 7500:- På att få mätarhuset att fungera? SNÄLLA NGN HJÄLP MIG! lägger snart ner...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.