AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.055

BMW 316 -89 m40 Ska jag köpa?

61
80
61-Magnus
Bmw 520 Touring -99
BMW 520 F11 2013
Mb 200 -83
Mb 250 se -67
Har varit och titta på en BMW 316 -89 m40 till min son snart 18 år.
Bilen låter som en diesel. Är det lyftarna som behöver bytas på en sådan modell? Vad mer ska jag vara uppmärksam på med denna modell? Var rostar dom? Jag ser att rost fins på dörrar och vänster framskärm Hälsningar Magnus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ta bort innerskyddet i plast i bagageutrymmet med grått tyg på på höger och vänster hjulhus så lär du hitta rost på hjulhuset. Min 318 jag nyligen köpte är ägd av samma ägare mellan 1988-05 och bra skött, har rosthål i hjulhuset höger sida bak

Bubblor under dörrhandtagen fram
Bubbla höger bak precis under baklampan
Bubbla på A-stolpen
Bubbla på passagerardörren (2st)
Bubbla i nederkant av bakluckan
Smårost längsmed under dörrarna
Smårost under skärmkanterna fram+höger framskärm

Nu är jag pedant och har snokat upp sågott som all rost, men det är på dessa ställen det finns, dessutom bör du kolla upp domkraftsfästena fram på bägge sidor, mitt högra är intryckt och rost brukar finnas, samt de små locken som sitter undertill, dessa är mycket ofta frätta.

Vad det gäller motorn lär säkerligen kamaxeln vara dålig om den låter illa, spännrulle/löprullar kan vara dåliga och gnissla = riskabelt, kan vara vattenpumpen också, kontrollera eventuellt läckage.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Klassisk rostfälla på den modellen är på framskärmarnas bakre nederkant. Alltså i närheten av där stänklapparna sitter. Annars är det ju en gammal bil som kan rosta lite var som helst.

Angående motorn så skulle jag gissa på dålig kamaxel. Typfel på den motorn. Om du byter kamaxeln så bör du byta lyftarna också.

Låter inte som det är nåt toppex du har hittat. Betala inte för mycket för den. Att byta kamaxel är dyrt, även om du gör det själv.
61
80
61-Magnus
Bmw 520 Touring -99
BMW 520 F11 2013
Mb 200 -83
Mb 250 se -67
Var inne på bilregistret och kollade senaste bes. Där stod det bakvagnsram lagring fram. Båda sidor glapp. Vad menas? Tack för all info jag fått av er.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Gissar på silentblocken, men jag är inte säker. De är inte så jättedyra att byta.
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Ja, de stämmer. Det är silent blocken. De händer alla E30 nån gång.. Bara bra om dom är bytta innan. Se upp me kamaxeln på dom. M40 motorn äter kamaxlar. En jag känner uttryckte sig ungefär så här om den på sin: "Den såg ut som ett spett."

/Simon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
99 av 100 knackande/tickande M40 motorer har slitna kamaxlar. Mitt tips är att leta vidare. Lite ventiltickande kan man stå ut med, men låter den som en diesel så är det bara att leta vidare.

Har du läst Länk ?

___
Vagnparken: Länk
Har några tusen mils erfarenhet av en 316i -89 (talar således bara efter egna erfarenheter nedan).

Vid köpet "tickade/knackade" motorn en aning, inte mer än vad man kan leva med enligt mig. Bilen har sedan dess gått relativt hårt, båda långa sträckor och en hel del "ungdomskörning".

Har skött oljeservicen som sig bör, och bilen tuffar på precis lika bra som vid köpet, med i stort sett oförändrat "tickande" ljud.

Som Mugge säger, lite tickande kan man alltså stå ut med!
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Har inte sonen nånting att säga till om själv?

Kanske tänka så här?
Du köper bilen och byter kamaxelsats. För att få en 316 att rulla framåt lite snabbare så måste man varva och som 18åring så gör man gärna det. Då kanske ett lager eller nått säger upp pga allt varvande, är det inte bättre då att köpa tex. en 323a som inte behövs varvas lika mycke för att få fart? :D

Eller så släpper du kvasten å låter han betala sin egen bil och omkostnader...
61
80
61-Magnus
Bmw 520 Touring -99
BMW 520 F11 2013
Mb 200 -83
Mb 250 se -67
Han vet inte om att han ska få en bil när han fyller 18. Han har inget intressa av bilar men han ska få en så slipper jag köra honom till alla träningar. Jag tackar er för alla svar. Jag ska nu leta vidare efter en bättre bil fortfarande BMW. Har ni förslag på årsmodeller som man ska leta efter??
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Om grabben inte är alls intresserad av bilar skulle jag nog rekommendera att du köper ett annat märke. BMW är ju lite mer krävande att köra på vintern bl a. Hade jag varit som du hade jag köpt honom en golf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.