|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag tänkte köpa en 540iA Touring-98. Det jag undrar över är hur mycket era 540 drar i normal körning (Ärliga svar). Mvh Leffe | |
|
Hej! Jag kör en 540 manuell. Sista tanken hade jag bara en långkörning på dvs 15 mil. Resten har varit stadstrafik med tung högerfot. Snittade 1.24 lit/mil på den tanken. Men det verkar som om bilar med automat är törstigare. En kollega till mig hade en -97 540ia sedan. Han låg på 1.7 lit/mil i stadstrafik med den. |
|
|
Det är stor skillnad mellan manuell och automat, jag har inte i körning här i Stockholmsområdet inte lyckas komma under 1,4l/mil, medan 6växlad under liknande förhållanden hamnar på 1,25-1,3l/mil, detta gäller 540i E34 Sedan, på landsväg i Sverige ca 120 km/h drar 540i/6 0,9-0,95l/mil, jag saknar siffror för 540iA på långfärd, men det kommer. Mvh Stephan |
|
|
Min 540iAT -00 som jag körde drygt 3000 mil med drog enligt färddatorn i snitt 1,27 eller 1,28 på dessa mil. I verkligheten var det ca. 1,35 liter/mil. Min körning var nog ganska blandad. Pendlade till jobbet 2 x 2,5 mil/dag samt en del stadskörning i Malmö/Lund, lite landsvägskörning på helgerna samt två semesterresor på (om jag kommer ihåg rätt) 300 respektive 120 mil. Det man kan säga om V8:an är att den sörplar i sig ordentligt vid korta turer, speciellt på vintern och vid stadskörning. Däremot så är den riktigt snål på landsväg i lugnt tempo. Skillnaden mot 530'n jag har nu är drygt en deciliter per mil. ___ //Ulf |
|
| Oj, nästan så jag undrar om det är fel på min. iofs så har jag ganska tung högerfot och mest stadskörning, men å andra sidan är detta en familjebil som oftast har 2 knattar bak, så det blir inget rally direkt. Har aldrig ens sett en siffra under 1,5, normalt pendlar jag mellan 1,7 - 1,9, klart största besvikelsen med denna bil då min förra M3 bara drog 1,25 med samma körning och fler hästar. Trodde nog den skulle ligga på max 1,5, men det verkar som jag kan glömma det. Perre på bil & motor har sett över bilen UA, så den borde vara frisk. | |
|
Enligt färddatorn så ligger jag på 1,17l/mil, och då kör jag ofta sträckan Värmdö-Kista (genom stan). Verklig förbrukning ligger på ca 1,2. Har aldrig haft mer än 1,4l/mil i verklig förbrukning på en tank. /Jesper |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag återställde serviceindikatorn så låg årsförbrukningen på 1.16 sedan februari 2005. är säkert 65-70% långkörning. Jag åkte 5 mil tor till jobbet förra vecka 0,97 stog det på datorn när jag kom hem.( 2,5l när jag åkte iväg med nyresetat OBD.) Den är snål på långtur minsta förbrukning 0.82 Kumla- Emmaboda utan ägg under pedalen i stan kan man väl i princip komma upp i hur mycket som helst helt beroende på körsätt. Men man ska inte fundera på bränsleförbrukningen om man ska köpa en 540 för då har man inte råd egentligen, jag kör inte så mycket mil så i mitt fall (max 1200)spelar det ingen roll om den tar 0,8-el 1.2l milen, det är fortfarande väldigt lite med tanke på prestandan och körglädjen ///MVH Hasso Länk |
|
Det är inte så att jag står och faller med hög bränsleförbrukning det får man på köpet, det för står nog de flesta. Det jag endast vill ha fram är ärliga svar. Det fins för många förstårsigpåare eller jag vet best kategorin så jag är trött på alla dessa folk därför detta inlägg. Det jag har hör är alt från 1L mil i bladad till sina 2,5L i stad. Har kört flera 540 från 93-00 har legat enligt datorn på 1,5-2,0L i stad ca:30-40 km/h, blandat 1,1-1,8L landsväg Sundsvall-Stockholm 0,8-1L nu pratar vi om NORMALKÖRNING. Jag brukar kalla färdator för optimistvisaren och eftersom det är så olika är jag intresserad vad Ni kommer fram till. Mvh Leffe |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Från-99 har du Vanos vilket sänker förbrukning och vridmomentet till ett lägre varvtal. Men skillnaden är väl marginell istort där också. Jag tycker OBD funkar bra om man jämnför med tankat antal liter /mil. Det är inte ovanligt att 540 rullar närmare 3000 mil på 2500 liter bensin om man kikar i serviceboken på de som har 2500 liters intervall. ///MVH Hasso Länk |
|
0,83 i snitt över 3000mil kan väl inte vara så vanligt??? ___ //Ulf |
|
|
Den bil jag har tittat på är en 540iAM Touring -98 står i Tyskland för 9500euro, gått 18700mil, säljs för kundsräkning på BMW. Svart med Svart inredning + lagom utrustning ej GPS och PDC men i övrigt bra utrustning. Fälgarna liknar Hassos 17" med xeker. Enligt gubben som ägt bilen säjer han att den drar 1,1L blandad körning med 98oktan (Låterlite). Han köpte bilen när den hadde gått 10000mil och var 3år från en tandläkare i 60årsåldern från Nurnberg, skälv kommer han från Lintz. Altså 2 ägare i 60 års åldern det låter bra. Åker och hämtar kärran nästa vecka. (har letat bil i över 2år nu). Använder mig av Importakuten (olle) vekar vara hyvens kille med ett seriöst bolag www.importakuten.se så nu blir man BMW ägare igen med ett uppehåll på 5år. Leffe |
|
|
Turboleffe: Skämtar du om Olle på Importakuten?! Sök på forumet så hittar du en hel del rövarhistorier om denne man... MVH Christofer |
|
|
Kanske ska tilllägga att jag enbart kör på V-Power 99 oktan. Drar ju ner förbrukningen lite. /Jesper |
|
|
Det var det jävligaste hadde inte kollat upp denne här på forumet...Trodde att detta var en av dom sista som kunde vara en skojare.. Nu är det brott hadde tänkt skick pengar till honnom i veckan. men efter detta NÄÄ tror inte det va!! Hjälp mig att hitta en seriös importör snälla.. Fan vad jag blir trött på alla dessa IDIOTER som vill blåsa folk.. Mvh Leffe |
|
|
Ska bara tillägga att det är jag och inte han som har hittat bilen så någon annan som kan hjälpa mig att få hem den... Mvh Leffe |
|
Dessutom är 89tkr dyrt för en -98 med 19000mil på mätaren finns redan en hel hög med sådan att köpa i Sverige och förmodligen billigare än då. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tycker att jag sett det mesta men blir inte nöjd.. Kanske Paranoid mot fusk. Ja i vart fall så tycker jag oxå bilen är dyr men i mycket gott skick. men vem vet man blir väll lurad i slutet. Men som sagt det intressanta är vad 540er har för riktig bränsle förbrukning. skriv på Mvh Leffe |
|
|
Har bara kört stadstrafik denna tank och förbrukningen enligt datorn ligger på 1,54. Förra veckan körde jag tur och retur till Åre. Upp låg förbrukningen på 1,14 med medelhastighet 98km/h. Hem låg den exakt på 1,00 och medelhastighet 85km/h. Detta var med fullastad bil samt takbox. Hasso skrev att det ofta förekommer 3000mil mellan servicarna på 2500L bensin. På min är det drygt 2500 mil mellan servicarna vilket känns konstigt då jag väldigt sällan är under litern. Hur kan detta hänga samman? |
|
|
Har varit till auto-mobile som ligger på alnö i Sundsvall och pratat om dom kan ta på sig uppdraget att hemta hem bilen. Det lät ok och priser 20000sek inkl allt med frakt till Sundsvall var ok. Har inte hittat något minus här på forumet om dom eller har jag missat något. Leffe |
|
Goldcorn 3000 mil mellan servicarna är importer som rullat på autobahn min har snurrat 2700-2900 mellan 3 av servicarna och jag kikade på en -02 IA för 14dagars sedan den låg också på liknande miltal. Håller man sig mest under 120 så går det hyfsat "billigt". ///MVH Hasso Länk |
|
här i vinter har jag leggat o sneglat runt 1.2-1.3 millen, beror iofs hur bråttom man har till jobbet :P i sommras på lång turer gick det bra at ligga på 0.89 milen i lungt o stadigt 90 blås och inga omkörningar på en 176 mil lång resa annars går det att ligga precis under litern men det är svårt på kortare sträckor. stads trafik well med steptronic DRAR jag mig för at köra i stan förutom at ligga i manuelt läge 3/4 växel. låst i 3dje ca.1.4-.1.5 troligtvis men märks skillnad mot att köra i drive läge iafl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.