|
|
|
|---|---|
7series |
byggde mig en låda med två stycken rockford 10" + ett steg av samma märke. bra grejjor som skakar slut de mesta men ljuden kommer inte in i kupen? några knep hur dom ska ställas? från 22" till 18" |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skulle tro att du får plocka bort delen mellan koffert och mittarmstödet i baksätet samt fälla mitt stödet så luften tar sig in i kupe´n. Är det en sluten låda så vänd basarna mot ryggstödet, funkar säkert bra även om den e portad,du får prova dig fram helt enkelt! MVH Patrik |
| Funkar kanon att ha armstödet nere och plåten+isoleringen borttagen. Min plåt var 98% utstansad från frabrik så jag tog bara släggan o drämde till några gånger så for den. | |
7series |
tack för tipsen gjorde massor att bara vända på basarna. ville ju hellst ha dom utåt så dom syns :) men kvalitet går först. därför man åker 7serie tips för att få bort baksätet simpelt? från 22" till 18" |
|
7series Detta problem uppstår oftast i sedanbilar, basen har mycket svårt att leta sig in i kupén, den bästa effekten får du om du köper en bandpassbaslåda, dvs basarna är inbygda i själva lådan. Från lådan ska du sen leda rör från utblåsen upp till tex hatthyllan, då får du ut baseffekten ordentligt i kupén. Är personligen ingen expert men det var så jag fick det förklarat för mig av bilstereobyggarproffset Stoffe i Upplands-Väsby. Lycka till :) |
|
|
I min första sjua så använde jag en trekammars bandpasslåda trr de va 5e ordningens om jag inte minns fel med två 10" basar i som spelade duktigt bra. Då hade jag dubbla tretums rör som var riktade mot armstödet. Men basen e inte allt.. resten måste vara bra för att få en bra upplevelse. |
|
|
Jag kör med ett bryggkopplat ultimate steg med justerbar insignal, hög och lågfrekvens samt extra "bass boster" strömställare. till detta har jag en sluten singel 10" baslåda vänd bakåt i bagageutrymmet. kombinationen ger en väldigt "tight" och ren bas utan att behöva öppna upp något hål till kupén. Jag har skisack så jag kan köra "öppet" men det låter sämre. Att det låter så bra tror jag beror på att slutsteget levererar hög effekt och klarar att kompensera för det slutna utrymmet men framför allt att det går att finjustera "åt alla håll" så man kan "skruva bort" störande resonanser. (det gäller inne i bilen. utvändigt fladdrar nummerskylten ordentligt :-) |
|
7series |
jo precis. jag har dubbla rockford p3 basar i sluten låda och en rockford mono p3 rent bassteg så kräm finns det att leverera, men får knappt in hälften.. hur mycke vågar man ta bort mellan säte och bagageluckan innan de kan bli trubble. :) från 22" till 18" |
|
lite överdrivet! men mer bas än så behöver du inte ha in i bilen :) Länk |
|
| Håller med Stephan där men det är som sagt lite överdrivet.. detta är mer lagomt Länk | |
| en 12" i så stor bil, kan det räcka? | |
|
En bra 12" bas med rätt steg och låda räcker absolut, förtstår inte varför alla bilentusiaster alltid ska överdriva. En välspelande 12"are kan spela hur bra som helst i en så stor bil. Allt har å göra med luftvolym i karossen egentligen. Tänk dig en 12" sub i vardagsrummet, räcker inte den till där? Varför skulle den inte då räcka till i en bil som har minst 15ggr så liten luftvolym? |
|
|
stephan hahn, såg dina bilder på med dina DD basar, fyfan, du lär ju kunna spela ut rutorna utan problem. Förstod också att det kanske var en smula i ironi i ditt inlägg :) |
|
|
Stephan var lite sarkastik, menat emot mig eftersom att jag var tveksam om det skulle räcka med en 12:a men nu är jag defenitivt övertygad om att den räcker till ;) |
|
|
OzzeFFS när jag spelade som högst så slog fönsterramen ca 2cm på dörrarna. bilen fick jag tyvärr skrota efter ett år eftersom rattlås taklucka och vissa databoxar inte kunde med min bilstereo, men det var kul så länge det höll ihop. :-) |
|
| En DD bas med magnet som har passerat över vad som är hälsosamt kan få vilken bil som helst att skrotas... | |
|
Jag har en enkel 13" i en sluten låda med elementet mot aktern på bilen, lådan står lutad mot baksidan av ryggstödet, men inte alls dikt eller så. Jag har tagit bort skidsäcken så jag bara har läderflappen över hålet bakom armstödet. Metallen i hatthyllan är orginal perforerad med stora hål. Med övre delning vid ca 67 Hz är det inga problem att få till ordentliga ljudtryck i framstolarna. Ett råd dock, det är viktigt att fasläget är rätt, prova till att börja med att växla inkoppling av plus och minuspoler på subhögtalarna när resten av systemet är inkopplat. Mvh Björn |
|
|
AkUsP sorry men jag förstår inte riktigt vad du menar med att en magnet ska vara ohälsosam. jag trodde alltid att det är ljudtrycket som man mår dåligt av. |
|
|
Undring: OK med basljud i bilarna, kan det sedan spela tal och musik också med god balans osv i alla register? Eller är det bara ljudeffekter som är bra? FP |
|
|
folke - jag använder spektrumanalysator med mätmikrofon, aktiva delningsfilter, samt ett flertal parametriska ekvalisatorer per kanal och jag vill nog påstå att jag har hyfsat god kontroll över färgning och tonbalans för både musik och tal. Jag misstänker dessutom att det finns gott om folk här som tar detta med ljud på långt större allvar än vad jag gör med riktigt goda resultat som följd. Mvh Björn |
|
|
Det verkar seriöst. Jag vet också flera som tar ytterst allvarligt på detta med ljudåtergivning och lägger ner stort arbete på sina installationer osv. Det låter säkert så bra det kan i den miljö som en bilkupé erbjuder. Hur man än gör så blir ju dynamiken t.ex begränsad när bakgrundsljud osv tar bort mycket av det användbara området. Beror så klart på vilken typ av musik osv man lyssnar mest på också. Fast åter igen, många prioriterar i första hand annat än balans i tonregistret, det är ju enkelt att läsa på t.ex vårt forum eller andra liknande eller bara genom att lyssna när bilarna kör förbi på gatan. Ju mera bas och bågnande rutor och plåt, destu bättre verkar många tycka. Det impar väl inte så mycket kanske med en anläggning som har en hyfsat jämn tonkurva, bättre då med många och stora element som ser bra ut mera än låter rätt kanske, gärna i kombination med belysning och transparenta lådor. Det är min uppfattning iaf. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.