|
|
|
|---|---|
|
Har en Bmw 318-98 E46 som drar ur batteriet på ca en vecka,har kollat på Bmw verkstad men dom hittar inget fel , MEN jag har upptäckt att bromsljusen i bakrutan ( dioderna ) ligger och lyser lite grann även om bilen vart parkerad i ett dygn. Har nu kopplat bort dom för att kolla om det blir bättre.Har nån vart med om detta förrut??MÅSTE få till det......det ligger inte i min image att åka med urkopplade bromsljus......inte Bmw´s heller /Pero | |
|
Verkar som om BMW har mycket problem med detta och det är inte svårt att lokalisera åtminstone vilken enhet som tar "krypström". Gör så här: Koppla in en ampere-mätare i SERIE med pluskabeln, dvs koppla bort pluskabeln från batteriet och sätt instrumentet mellan plus-pol och plus-kabel. Om instrumentet visar negativ ström har du kopplat fel och det är bara att vända på kablarna från instrumentet. Använd med fördel en analog mätare. Finns där krypström ska instrumentet visa detta nu, dvs visa en ström större än noll. Plocka ur 1 säkring i taget tills du ser att mätarens utslag minskar. Om du misstänker en enskild del kan det vara lättare att plocka bort en kabel direkt från den delen istället. Detta är inte särskilt svårt och lär spara många tusenlappar om man väljer att lämna den till verkstad istället. Instrument kan man säkert köpa billigt från Biltema eller liknande. Känns det krångligt kanske du har en elektriker i bekantskapskretsen och den personen kan definitivt hjälpa dig. Mvh Peter |
|
|
Glömde skriva att man vara väldigt försiktig när man kopplar i och ur batteriet. Det bildas ju knallgas och en batterieexplosion är inte att leka med! Vädra ordentligt innan arbetet påbörjas! // Peter |
|
|
Jag har samma problem på min 318, kör nu utan säkringar på innerbelysning, radiominnet, elhissar, takluckan och elantennen. Min bil blev strömlös efter 2 dagars stillastående, men min multimeter visade bara 0.3 A strömförbrukning. Vilket jag ju tycker verkar lite skumt, för klockan drar väl 0.1 A, isåfall skulle tre klockor i bilen dra ur batteriet på 2 dagar... Nåja, frågan är nu hur man fixar detta? Bilen fungerar fint nu men det är ju lite tråkigt att inte ha innerbelysning och varvräknare t.ex. Så jag vill gärna kunna stoppa tillbaka säkringarna igen. Min första plan är att byta säkringsboxen mot en ny eller bättre begagnad. Flytta över de gamla reläerna men köpa helt nya säkringar. Vad tror ni som är lite bättre på bilelektronik än jag är om detta, skall jag börja leta någon annan stans. /Fredrik |
|
|
Jag hjälpte en kille med en Ford-39:a som hade samma problem. Batteriet var dött efter en vecka i garaget. Visade sig att det var just radiominnet i hans sprillans nya Clarion som drog mycket viloström. Finns ju bara 1 sak att göra om man inte vill byta stereo, koppla ur kabeln för minnet... Grovt räknat drar alltså Fredriks bil 7 ah/dygn, svårt att uppskatta vad detta gör med hänsyn taget till kyla, gammalt batteri, korta körsträckor etc. Prova att koppla i och ur en förbrukare i taget och se vilken som drar mest ström. Kan kanske bero på glappkontakt? // Peter |
|
|
Batteriet är helt nytt, det var det första jag bytte när bilen började krångla. Installerade även en Volt mätare för att ha lite koll på hur generatorn mår. Verkar inte vara några problem där, mätaren hoppar upp på 14.4 Volt strax över tomgång. Jag kör mest korta sträckor. Kommer inte exakt ihåg nu, men jag tror det var så att säkringen till elhissar mm. drog 0.2A och säkringarna till elantenn och radiominnet och klockan 0.1A vardera. Men totalen blev ända 0.3A. Radion har jag haft i 2 andra bilar utan problem med urladdat batteri. Är lite inne på glappkontakt oxå, tänkte jag skulle byta dörrkontakterna. /Fredrik |
|
| kolla bagagerums och motorrumsbelysning! har samma problem på min e34a står bilen ca en vecka finns ingen ström kvar! kan det vara startspärren?svårt att mäta med ett vanligt dmm, tror inte dom tunna kablarna kan klara den strömmen. jag har mätt min men hade ingen strömvandring, behövs kanske en tångamperemeter, tänk även på att ett skitigt och ovårdat batteri kan dra ut sig själv! | |
|
Ok ska kolla att det inte ligger nån lampa motsvarande och lyser.Men det som e lite skumt.......tydligen så ligger bilens dator i nån form av standbyläge i 15 min efter att tändningen slagits av och man lämnat bilen... Om sedan det händer nåt....ex mobilen ligger på laddning och den gå från laddning till underhållsladdning, då känner bilen av det och datorn går upp i aktivt läge för att sen " somna " efter 15 min igen.Hur f**n kan man bygga en bil såå?? Verkstan har programmerat om ljusmodulen med en nyare mjukvara ovh kollat strömuttag och den drar efter 15 min 0,01A. Den får dra enligt manualen 0,3A max och ändå vara godkänd! MEN lika fullt drar den ur batteriet.Får se om urkopplingen av bromsljuset i bakrutan ger nått. More too come......../Pero |
|
|
Har du glödlampor eller lysdioder i bromsljuset? Har mycket svårt att tänka mig att det skulle dra ur ditt batteri om det är lysdioder. De drar inte många milliampere, att det gliser lite får mig att tänka på jordfel, vilket ju kan ställa till hur skumma saker som helst och mycket väl skulle kunna dra ur batteriet. Börja med att kolla och eventuellt rengöra anslutningarna till bromsljuset. /Fredrik |
|
| Det e lysdioder i bakrutan , och ja dom lyser lite grann.Men jag tycker att dom ska vara helt släkt när man inte bromsar.jag kollar jordningen på en gång / Pero | |
|
Nu är det andra gången jag råkar ut för samma sak på min 330. För ca 4 veckor laddade batteriet ur. Hade den inne på koll hos bmw som menade att batteriet var ok men hade dålig spänning, antagligen därför att jag kör för lite / kör för korta sträcker. Men nu har det hänt igen. Och nu har jag undvikit korta sträckor och dessutom körde jag ca 50 mil för 3 veckor sedan. Och det har inte heller varit speciellt kallt. När jag laddade batteriet räckte det med ca 30 min för att få igång bilen. Har nu lämnat in den igen och vi får se vad som händer. Jag gillar verkligen bilen men det här blir jag lite matt på. Det är ju liksom inte ändamålsenligt att batteriet laddar ur på det här sättet. Och att döma av flera inlägg här verkar det vara ett hyggligt vanligt problem för framförallt 3-serien. Är det nån som vet under vilka omständigheter fel av den här typen kan tas på maskinskadeförsäkringen. BMW antyder att elfel går utanför och att jag måste betala själv. Går fel på generatorn (om det nu är det) på maskinskada? MVH Per |
|
|
Många 3-serier verkar ju ha problem med batteriurladdning så jag tänkte återkomma om vad det var för fel på min. Efter att på nytt ha lämnat in den kom verkstan fram till att det i alla fall var batteriet som var slut. Detta testade jag ju för några veckor sedan (på samma verkstad) och då fick jag beskedet att batteriet var helt OK. Men så var alltså inte fallet och BMW säger att det berodde på att det bara gjorde en snabbladdning då (= ett slarvigt jobb, med mitt sätt att uttrycka). Men positivt är att jag inte behöver betala något för all den felsökning de nu gjort utan bara behöver stå för nytt batterie + installation av detta (ca 1500:-). Slut gott, allt gott, på nåt sätt... Hälsn Per |
|
| Det låter väldigt bristfälligt att hävda batteriproblem andra gången efter att ena gången gett batteriet OK. Dom om nån borde väl veta att det batteri inte ska snabbladdas. Det är med spänd förväntan jag följer denna tråd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.