AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
960

Angående Bankörning!

Visa användare
57
mehran
M3 97a
Hej!
Jag är en färsking när det gäller M-bilar, och undrar när det blir någon träff på bana...? Har någon erfarenhet så får du gärna berätta, för jag längtar efter att få köra den hårt!!!
Länk

/Anton
Visa användare
57
mehran
M3 97a
jag tittade på länken
men förarlicens,
vad menas med det ??
Det är en licens som utfärdas av SBF, Svenska bilsportsförbundet efter att du genomgått en kurs där du undervisas grundläggande i hur det funkar med racing generellt. Lite allmänna regler samt regeltolkning i sin yttersta enkelhet avhandlas.
Ett förarmoment ingår där du får lite spårvalsvisning samt flaggträning.

Säkerhet är ofta huvudämne, vilket är bra. Det är A och O med säker körning på bana anser jag.

Licenskurser arrangeras på de flesta motorbanor i Sverige. Ta kontakt med SBF för mer info om vad du kan anmäla dig.

När du kvitterar ut din licens ska du vara medlem i en SBF-ansluten klubb. Licensen ger dig möjlighet att tävla eller köra på de banträffar som tex BMW SC arrangerar.
Du får då Förarlicens Racing debutant, vilken efter några tävlingar (minns inte i huvudet hur många, är det 3?) kan klassas upp till Nationell licens. Det är dock inte nödvändigt om du inte ska tävla utomlands eller köra STCC i Sverige.

/Anton
Visa användare
57
mehran
M3 97a
Tack för all information! Med andra ord borde det väl räcka att jag är medlem i BMW klubben då???

jag måste ut på bana och piska bilen.

får väl sitta bakom skolbänken och ta denna licens då.

jag ska ta tag i det snarast.. tack ännu en gång

BMW Sport Club är SBF-anslutna, inte BMW Club Schweden.

Att ta en licens är kul och inte speciellt jobbigt. Alla som har ett intresse för bankörning kan ta den vågar jag påstå. :)

/Anton
Visa användare
57
mehran
M3 97a
då ska jag ansluta mig till dom,

jo, det säkert kul med licenskursen.

jag bara skojar, jag ser det inte specielt tråkigt.

vet du hur många ban träffar det blir om året?
Visa användare
57
mehran
M3 97a
--Anton

Du verkar kunna en del, hur är det om man vill ha med med någon i bilen när man kör på barna?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
genom bmwsc så är det 6st träffar inplanerade (om jag inte är helt fel på det)
Men om du kollar på www.rejsa.nu så lär du hitta en heldel träffar som du kan köra på.
Kör du med en SBF-ansluten klubb så är det generellt sett endast instruktör som få åka med i bilen. Detta av säkerhetsskäl.

Antal banträffar varierar beroende vilken klubb du menar. Sport Clubs körningar finns listade på deras hemsida.

/Anton
Visa användare
57
mehran
M3 97a
hej

tråkigt ! bruden vill åka med på banan hon gillar fart , men men ,så är det
regler är regler .

tack för info
jag är också ny på banåka, har kört lite under 2 års tid och tog förra året min licens, på sviestad ihop med massa andra glada människor!

var jävligt roligt och nu när man har licensen så har man ju fler valmöjligheter när det gäller vilka träffar man vill åka på! rekommenderas starkt!

MVH
Johan K
Visa användare
57
mehran
M3 97a
ju bmw folket brukar vara goa och glada.

Nä, jag ska ta förar licens, men måste få lite tid över bara.

Sen måste solen börja värma lite.

just nu håller jag på att putsa upp den inför våren,

och ska byta ut högtalarna. ett måste

det ska bli kul att träffa lite bmw älskare:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.